Τρεις και μία προτάσεις για την επιτυχία του Υφυπουργείου Τουρισμού

καρούσος
Reading Time: 3 minutes

Γράφει ο Γιάννης Καρούσος

Μετά από δεκαετίες προσπαθειών και από απαίτηση της τουριστικής βιομηχανίας, δημιουργήθηκε το Υφυπουργείο Τουρισμού. Η Κύπρος, με τον Τουρισμό να αποτελεί τη βασικότερη βιομηχανία της και τον «μοχλό» επανεκκίνησης της οικονομίας της το 1974 και το 2013, απέκτησε το δικό της Υφυπουργείο Τουρισμού και πολιτικό προϊστάμενο με αυξημένες αρμοδιότητες.

Γι’ αυτό και ο πήχης έχει τεθεί πολύ ψηλά. Το Υφυπουργείο θα πρέπει να αφήσει πίσω του ότι έχει σχέση ή θυμίζει τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού και να ξεκινήσει από μηδενική βάση. Αυτή η προσπάθεια πρέπει να χτιστεί πάνω σε γερά θεμέλια και να δώσει το μήνυμα ότι υπάρχει μία πραγματικά νέα αρχή. Επειδή η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, εκ μέρους της Αγίας Νάπας, του μεγαλύτερου τουριστικού Δήμου της Κύπρου, θα ήθελα να παραθέσω 3+1 προτάσεις που θα διασφαλίσουν την επιτυχία του Υφυπουργείου Τουρισμού.

Αύξηση του Προϋπολογισμού για το Υφυπουργείο Τουρισμού

Το Υφυπουργείο θα πρέπει να απαιτήσει από το Υπουργείο Οικονομικών προϋπολογισμό ανάλογο της σημασίας του και της συνεισφοράς του Τουρισμού στην οικονομία της Κύπρου για να μπορέσει να υλοποιήσει την Εθνική στρατηγική Τουρισμού, η οποία απαιτεί δισεκατομμύρια επενδύσεων σε θέματα Τουρισμού και υποδομών. Σήμερα, ο Τουρισμός συνεισφέρει περίπου 3 δις. από τα 19 δις. του ΑΕΠ της χώρας μας, το οποίο αντιπροσωπεύει ποσοστό περίπου 16%. Ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Τουρισμού όμως, είναι μόλις 55 εκ. εκ των οποίων η πλειοψηφία διανέμεται σε μισθούς και λειτουργικά έξοδα. Τα 55 εκ. αντιπροσωπεύουν πολύ λιγότερο από 1% (0,0065%) από τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού που είναι περίπου 8 δις. Ο Τουρισμός με άμεση συνεισφορά στο ΑΕΠ ύψους 16% σίγουρα αξίζει υψηλότερο προϋπολογισμό σε μια τουριστική χώρα και κατά την άποψη μου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον στο ύψος των 300 εκ ετησίως. Οι πολιτικές αποφάσεις έχουν παρθεί με την δημιουργία του Υφυπουργείου και τώρα θα πρέπει να του δοθούν και οι ανάλογες οικονομικές δυνατότητες. Σύμφωνα και με την Εθνική στρατηγική για τον Τουρισμό θα απαιτηθεί επένδυση από το κράτος περίπου 8 δις. μέχρι και το 2030 σε σχεδιασμούς, σε έργα τουριστικών υποδομών αλλά και για τη δημιουργία τουριστικών εμπειριών.

Δείτε επίσης:  Μόρφου: Μια άλλη «αμμοχωστοποίηση» του Κυπριακού – Γράφει ο Δρ. Ανδρέας Μασούρας

GoDigital & Βranding: Μετάβαση στη ηλεκτρονική προώθηση

Άμεση προτεραιότητα του Υφυπουργείου θα πρέπει να αποτελεί η μετάβαση στη ηλεκτρονική προώθηση και προβολή και η αξιοποίηση «έξυπνων» τρόπων προώθησης καθώς οι παραδοσιακές στερεότυπες μέθοδοι έχουν ξεπεραστεί. Θα πρέπει άμεσα με ειδικούς να καταρτιστεί ένα στρατηγικό πλάνο ηλεκτρονικής προώθησης και αλλά και νέου Branding , και μετά να προκηρυχθεί διαγωνισμός για ανάθεση της υλοποίησης του από εξειδικευμένους στο τομέα αυτό. Η ηλεκτρονική προώθηση είναι στοχευμένη και μετρήσιμη. Μάλιστα, εάν συγκρίνουμε σε γνωστό μέσο κοινωνικής δικτύωσης (Facebook) τις επίσημες σελίδες προώθησης τουριστικών χωρών θα δούμε ότι η Κύπρος διαθέτει 155,000 ακόλουθους, η Μάλτα 909,000, η Αυστραλία 8εκ και η Τουρκία με 5εκ, επομένως υπάρχει αρκετή δουλειά στο τομέα αυτό. Τα portal Τουρισμού των δύο τελευταίων χωρών, τo Australia.com και το hometurkey.com θεωρούνται παγκοσμίως από τα πιο πετυχημένα και βέλτιστα παραδείγματα Branding και ηλεκτρονικής προώθησης προορισμών. Επομένως θα πρέπει να δοθεί κατάλληλος προϋπολογισμός μόνο για την ηλεκτρονική προώθηση και για το Βranding (τουλάχιστον 20 εκ. ανά έτος και να αυξάνεται σε σταθερό ποσοστό επί των εσόδων του Τουρισμού ανά έτος). Εάν η Κύπρος πετύχει να έχει εκατομμύρια ακόλουθους στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάθε μήνυμα και κάθε ανάρτηση θα φθάνει σε δεκάδες εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου.

Δείτε επίσης:  Ήρθαν τα «έξυπνα» ποδήλατα στο Δήμο Αγλαντζιάς – Απλά και οικονομικά

Εκπαίδευση

Το Υφυπουργείο θα πρέπει να αναλάβει τις ανάλογες πρωτοβουλίες, ούτως ώστε να εκπαιδεύσει τόσο τους πολίτες για τη σημασία του Τουρισμού αλλά και τους επιχειρηματίες. Θα πρέπει να συμπεριληφθεί στα σχολεία μάθημα τουριστικής συνείδησης με στόχο να περάσουμε το μήνυμα στα παιδιά μας της σημασίας του Τουρισμού. Επίσης, πριν από την έκδοση της οποιαδήποτε τουριστικής άδειας λειτουργίας θα πρέπει τουλάχιστον ο διευθυντής κάθε επιχείρησης να παρακολουθεί συγκεκριμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια σε σχέση με τον Τουρισμό αλλά και τους νέους τρόπους διαχείρισης.

Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης

Το Υφυπουργείο Τουρισμού θα πρέπει να καταρτίσει ένα σχέδιο εκτάκτου ανάγκης (contingency plan) το οποίο να αξιοποιεί σε περίπτωση κρίσης και με τον ανάλογο προϋπολογισμό. Δυστυχώς σήμερα είμαστε εξαρτημένοι από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και έχουμε κακή εμπειρία από το παρελθόν. Σήμερα υπάρχει αβεβαιότητα για το Brexit, και αρκετοί άλλοι γεωπολιτικοί κίνδυνοι και θα πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα για κάθε περίπτωση.

Προς το παρόν, το μόνο «φυσικό αέριο» που διαθέτει η Κύπρος είναι αυτό του Τουρισμού και μάλιστα έχει αποδειχθεί ότι είναι υπεραρκετό για την επανεκκίνηση και την ανάπτυξη της οικονομίας. Τώρα με το Υφυπουργείο Τουρισμού οι προσδοκίες όλων είναι υψηλές και εύχομαι ό,τι καλύτερο στο νέο Υφυπουργό, τον οποίο θα στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις για την υλοποίηση των στόχων του Υφυπουργείου.

Ο Γιάννης Καρούσος είναι Δήμαρχος Αγίας Νάπας

In the news
Load More