Το κλείσιμο ολόκληρων τομέων της οικονομίας, και τους πολλούς περιορισμούς, αναντίλεκτα συνεπάγονται τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις, ενδεικτικά, επηρεάζονται πέραν των 260,000 εργαζομένων και 60,000 επιχειρήσεων.
Πέραν της επιχορήγησης της απασχόλησης και των εισοδημάτων, δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, η μάχη θα κριθεί στο πόσο θα προστατεύσουμε τις εταιρείες από την πτώχευση μέσω τις παροχής άμεσης ρευστότητας, για να αποφύγουμε την απότομη αύξηση της ανεργίας και την χρεοκοπία μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων, σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.
Αυτή η ρευστότητα, τόνισε, πρέπει να διοχετευτεί μέσω του τραπεζικού συστήματος στην πραγματική οικονομία και όχι στον ίδιο τον τραπεζικό τομέα. Επιχορηγούμε, ανέφερε χαρακτηριστικά, το παζάρι και όχι το τραπεζικό σύστημα, όπως άλλωστε προβλέπουν και οι σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες και πολιτικές.
Οι δύο νομοθεσίες
– Η πρώτη Νομοθεσία αφορά την αναστολή, μέσω νόμου και διατάγματος του Υπουργού Οικονομικών, της αποπληρωμής δόσεων κεφαλαίου και τόκων για δάνεια προς χρηματοοικονομικούς οργανισμούς για περίοδο εννέα μηνών, μέχρι την 31/12/2020.
Από την αναστολή καλύπτονται πέραν των επιχειρήσεων, τα φυσικά πρόσωπα και οι αυτοτελώς εργαζόμενοι, οι οποίοι ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Σημειώνεται ότι, πέραν των τραπεζών καλύπτει και πιστωτικά ιδρύματα όπως οι εταιρίες διαχείρισης δανείων, οι ασφαλιστικές εταιρείες, και ο ΚΟΑΓ. Στο τέλος της περιόδου τα δεδομένα θα επαναξιολογηθούν, και ανάλογα με τις αποφάσεις των αρμόδιων ευρωπαϊκών οργάνων, θα αναπροσαρμοστούν ανάλογα.
Με τον νόμο για το «μορατόριουμ των δόσεων», διασφαλίζεται βασικά ότι η κυβερνητική απόφαση για αναστολή των δόσεων δεν θα επιχορηγεί τις τράπεζες αλλά την πραγματική οικονομία.
– Η δεύτερη Νομοθεσία αφορά την παραχώρηση Κυβερνητικών Εγγυήσεων συνολικού ποσού μέχρι δύο δισεκατομμυρίων ευρώ (€ 2.000.000.000) με σκοπό:
(α) την παραχώρηση νέων χαμηλότοκων δανείων ύψους €1.750.000.000 σε Επιχειρήσεις και Αυτοτελώς Εργαζόμενους για αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από τα μέτρα που λήφθηκαν για αντιμετώπιση της πανδημίας του Κορωνιού, και
(β) την επιδότηση μέρους του επιτοκίου σε φυσικά πρόσωπα, αυτοτελώς εργαζομένους και επιχειρήσεις ύψους €250.000.000.
Οι κυβερνητικές εγγυήσεις παραχωρούνται για την αύξηση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούνται για την αποπληρωμή υφιστάμενων δανείων.
• Οι κυβερνητικές εγγυήσεις θα καλύπτουν το 70% των ζημιών που δυνατόν να προκύψουν από τα πιο πάνω δάνεια και οι τράπεζες το υπόλοιπο 30% ανεξαρτήτως εάν το δάνειο είναι εξασφαλισμένο ή μη.
• Τα δάνεια θα έχουν διάρκεια από 3 μήνες μέχρι και 6 χρόνια εξαιρουμένων των τρεχούμενων λογαριασμών που η μέγιστη διάρκεια της εγγύησης θα είναι το 1 έτος.
• Η διαδικασία παραχώρησης των κυβερνητικών εγγυήσεων προς τα πιστωτικά ιδρύματα θα αρχίσει από τις αρχές Απριλίου και αναμένουμε ότι η παραχώρηση των πρώτων δανείων θα ξεκινήσει αρχές Μαΐου του 2020.
• Περιλαμβάνονται επίσης κριτήρια και όροι ως προς την παραχώρηση των κυβερνητικών εγγυήσεων στα πιστωτικά ιδρύματα καθώς και σε σχέση με την παραχώρηση των δανείων προς Αυτοτελώς Εργαζόμενους και Επιχειρήσεις όπως το ανώτατο ύψος δανείων που θα μπορεί να τους παραχωρηθεί καθώς και για ποιους λόγους (κάλυψη των αναγκών ρευστότητας, κεφαλαίου κίνησης και επενδύσεων).
• Σημειώνω κυρίως τον όρο ότι οι επιλέξιμες επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενοι δεν θα προχωρήσουν σε οποιεσδήποτε απολύσεις προσωπικού από την ημερομηνία έκδοσης του Διατάγματος και μέχρι την 30 Σεπτεμβρίου του 2020 μέσω του ταμείου πλεονασμού. Επαναλαμβάνω, ότι όλη η κυβερνητική πολιτική μέσω των λεφτών του φορολογουμένου, συμπεριλαμβανομένης της κρατικής εγγύησης, στοχεύει στην διατήρηση των θέσεων εργασίας και της αποφυγής χρεοκοπιών.
Καθορίζονται χαμηλότοκα επιτόκια για τα νέα δάνεια που θα παραχωρηθούν, σύμφωνα με το προσωρινό πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό τη στήριξη της οικονομίας. Η όποια περεταίρω
• μείωση των επιτοκίων, ενδεχομένως να θεωρείτο κρατική ενίσχυση από την Ε.Ε.
• Παραδείγματα επιτοκίων
(α) Το Συνολικό Επιτόκιο των νέων δανείων για μια μικρομεσαία επιχείρηση ή έναν αυτοτελώς εργαζόμενο θα ανέρχεται:
a. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι ένα έτος στο 0,75% και με χωρίς εξασφάλιση στο 1,25%
b. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι 3 έτη στο 1% και με χωρίς εξασφάλιση στο 1,50%
c. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι 6 έτη στο 1,50% και με χωρίς εξασφάλιση στο 2%
(β) Αντίστοιχα το Συνολικό Επιτόκιο των νέων δανείων για μια μεγάλη επιχείρηση θα ανέρχεται ως ακολούθως:
d. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι ένα έτος στο 1% και με χωρίς εξασφάλιση στο 1,50%
e. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι 3 έτη στο 1,50% και με χωρίς εξασφάλιση στο 2%
f. Για ένα εξασφαλισμένο δάνειο χρονικής διάρκειας μέχρι 6 έτη στο 2,50% και με χωρίς εξασφάλιση στο 3%
Η προσδοκία είναι ότι, με το πέρας της κρίσης οι επιχειρήσεις που θα αντλήσουν τον νέο φτηνό δανεισμό για λόγους ρευστότητας, θα καταστούν βιώσιμες ούτως ώστε να είναι σε θέση να τον αποπληρώσουν.
Η κυβερνητικές εγγυήσεις, θα ενεργοποιηθούν ούτως ώστε να καλύψουν ενδεχόμενες ζημιές αυτών που δεν θα τα καταφέρουν, αυξάνοντας το δημόσιο χρέος προς όφελος των επιχειρήσεων και των θέσεων εργασίας και της οικονομίας ευρύτερα. Παράλληλα, η πρόνοια για μερική επιδότηση του
επιτοκίου αφορά αυτούς που θα έχουν περισσότερες δυσκολίες ανάκαμψης με το πέρας της κρίσης. Εκείνη την χρονική περίοδο, θα χρησιμοποιηθεί το σκέλος της μερικής επιδότησης του επιτοκίου ούτως ώστε να βοηθηθούν και αυτές οι επιχειρήσεις να διατηρηθούν στην αγορά.