Του Ανδρέα Αθανασιάδη
Το θέμα των Δημοσίων Συγκοινωνιών είναι στρατηγικό ζήτημα για όλες τις προηγμένες κοινωνίες στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην Κύπρο αντιμετωπίζεται δυστυχώς πολύ αποσπασματικά, με αποτέλεσμα οι πολίτες να στερούνται βασικές ποιοτικές υπηρεσίες στην καθημερινή ζωή τους.
Ως στέλεχος του ΟΣΕΛ, είμαι σε θέση να γνωρίζω την επίμοχθη προσπάθεια που καταβάλλεται με το υφιστάμενο σύστημα που εγκαθιδρύθηκε από το 2010 με σκοπό την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου συστήματος συγκοινωνιών με τη χρήση λεωφορείων. Κατά την άποψή μου, ένα τέτοιο στρατηγικό ζήτημα απαιτεί την ύπαρξη μιας ολικής στρατηγικής η οποία στη δική μας περίπτωση επιβάλλει την ανάληψη πλήρους ευθύνης από την πλευρά της πολιτείας μέσω της άμεσης δημιουργίας μιας Αρχής Μεταφορών.
Η Αρχή Μεταφορών η οποία ας σημειωθεί έχει ανακοινωθεί εδώ και 2 χρόνια αλλά δεν έχει ακόμα λειτουργήσει, θα πρέπει να λειτουργεί ως ένα ευέλικτο σώμα με δυνατότητα να λαμβάνει γρήγορα εκτελεστικές αποφάσεις σε όλη την αλυσίδα των θεμάτων που αφορούν τις δημόσιες συγκοινωνίες: τον εκσυγχρονισμό των συμβάσεων και την εποπτεία των εταιριών που διαχειρίζονται τα λεωφορεία, την τοποθέτηση στάσεων και σταθμών επιβατών, τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων, την οδική χάραξη και σήμανση για προτεραιότητα στα λεωφορεία, τα κίνητρα για χρήση του λεωφορείου, τα αντικίνητρα για χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου κ.ά. Είναι πρόχειρη και λανθασμένη η προσέγγιση ότι οι ανεπάρκειες και οι ελλείψεις θα καλυφθούν γιατί απλώς θα προσκληθεί το 2020 μια νέα ή υφιστάμενη εταιρία η οποία θα λύσει όλα τα προβλήματα στα πλαίσια μιας νέας σύμβασης.
Η Αρχή Μεταφορών θα πρέπει να έχει ολοκληρωμένη εντολή, εξουσία και στελεχιακό δυναμικό, υπερέχοντας σε αρμοδιότητες οποιουδήποτε άλλου φορέα, υπηρεσίας ή τοπικής αρχής. Μόνο έτσι θα μπορεί να αναθέτει ενέργειες στους διάφορους άλλους εκτελεστικούς φορείς και να θέτει προτεραιότητα στην εκτέλεση τους. Είναι αυτονόητο ότι μια τέτοια Αρχή, θα πρέπει να λειτουργήσει ανεξάρτητα από κομματικά συμφέροντα και συγκυριακούς συσχετισμούς, ώστε να παραμείνει επικεντρωμένη στο στόχο της αναβάθμισης των Δημοσίων Μεταφορών και όχι στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των διαφόρων οργανωμένων και μη συνόλων που ασχολούνται με το ευρύ φάσμα που ονομάζεται μεταφορές.
Ζούμε σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών με τις προσδοκίες των πολιτών να είναι μεγάλες. Οι μεγάλες προσδοκίες τους οφείλονται εν μέρει και στις μεγάλες ανάγκες, τόσο στις πόλεις όσο και την επαρχία. Στην εποχή αυτή η πολιτική οφείλει να επαναπροσδιοριστεί και να μην υποτάσσεται στους λαϊκισμούς. Σε ένα χρόνο λήγει μία ακόμα Προεδρική θητεία. Τα πρώτα βήματα που έγιναν το 2010 με τις δημόσιες συμβάσεις σε διάφορες ανά επαρχία εταιρίες, ήταν μια κίνηση προς τα εμπρός, όχι όμως αρκετή αφού δεν κατάφερε να λύσει το γόρδιο δεσμό των δημοσίων συγκοινωνιών. Το παρήγορο είναι ότι τουλάχιστον μας έδωσε ισχυρή βάση και εμπειρίες για το πώς θα προχωρήσουμε.
Η περίπτωση των δημοσίων συγκοινωνιών συνιστά πρόκληση για όσους θέλουν να συμβάλουν για την πρόοδο του τόπου. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε έτσι ώστε τα παιδιά μας να μεγαλώσουν και να ζήσουν σε ένα καλύτερο και καθαρότερο περιβάλλον από ότι εμείς. Με καθαρές λύσεις στηριγμένες στη σωρευμένη εμπειρία άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που εδώ και δεκαετίες έθεσαν τα θεμέλια για τον εκσυγχρονισμό τους και οι αποφάσεις τους συμβαδίζουν με τις ανάγκες των καιρών.
Ο Ανδρέας Αθανασιάδης είναι Γενικός Διευθυντής του ΟΣΕΛ