Μέσα στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης της προσφυγικής πολιτικής η οποία και κρίνεται επάναγκες, θα πρέπει επιτέλους να γίνει ξεκάθαρο ότι η αξιοποίηση των εσόδων από την είσπραξη του τέλους του 0.4% επί των αγοραπωλησιών ακίνητης περισουσίας στις ελεύθερες περιοχές και από τις μετοχές , το οποίο και εισπράσσει ο Κεντρικός Φορέας Ισότιμης Κατανομής Βαρών ( ΚΦΙΚΒ ) από τον Οκτώβριο του 2022 οπόταν και ψηφίσθηκε και εφαρμόσθηκε ο νόμος, να αποδωθούν στους δικαιούχους εκτοπισθέντες-πρόσφυγες και κατόχους περιουσιών στα κατεχόμενα, ως αποζημίωση από την απώλεια χρήσης.
Θα πρέπει να γίνει σαφές, ότι το μέτρο αυτό δεν αφορά προφανώς σε αποζημίωση απώλειας περιουσίας αλλά σε απώλεια χρήσης.
Η οικονομική αυτή βοήθεια που δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ θα πρέπει να δωθεί σε όλους τους δικαιούχους, αποτελώντας έτσι, αντισταθμιστικό μέτρο γιατί
Πρώτον ως ανάχωμα προσφυγής στην Επιτροπή αποζημιώσεων της Τουρκίας που συνεστήθηκε, εδρεύει και εκδικάζει αποζημιώσεις, καθύπόδειξην του ΕΔΑΔ.
Δεύτερον θα αποτελέσει αύξηση της αξιοπιστίας και της φερεγγυότητας των εκτοπισθέντων-προσφύγων και των ιδιοκτητών κατεχόμενων περιουσιών έναντι τραπεζικών και άλλων πιστωτικών ιδρυμάτων και
Τρίτον ίσως και το πιο σημαντικό, θα συμβάλει καθοριστικά στην άμεση σχέση και σύνδεση του εκτοπισμένου-πρόσφυγα και ιδιοκτήτη κατεχόμενης γης τόσο αυτών όσων και των κληρονόμων τους, με την πατρώα γη.
Μέχρι σήμερα έχει εισπραχθεί από τον ( ΚΦΙΚΒ ) ένα ποσό γύρω στα 55 εκ. ευρώ. Παρόλο που έχουν γίνει εν μέρη διαχρονικά, κάποιες διορθωτικές κινήσεις ως προς τη δικαιότερη κατανομή βαρών της τουρκικής εισβολής και της συνεχιζόμενης κατοχής πέραν του μισού αιώνα, εντούτοις θα πρέπει όλα τα αδιάθετα κρατικά κονδύλια που προορίζονται για τους πρόσφυγες ( από διάφορες κρατικές υπηρεσίες και τμήματα, όπως ΚΦΙΚΒ, της Υπηρεσίας Μερίμνης και αποκατάστασης εκτοπισθέντων, του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως και Επαρχιακών Διοικήσεων ) να μπαίνουν σε αυτό το ειδικό Ταμείο, το οποίο αφού τύχει αναλογιστικών υπολογισμών και μελετών από διάφορους επίσημους οικονομικούς φορείς και σε συνεννόηση με τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών να δωθούν επιτέλους οι αποζημιώσεις για την απώλεια χρήσης.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να κατατίθενται στο ειδικό αυτό Ταμείο, τα εκδικασθέντα και εισπραχθέντα πρόστιμα που επιβάλλονται από τα δικαστήρια της Κυπριακής Δημοκρατίας και που αναφέρονται στο σφετερισμό των ελληνοκυπριακών περιουσιών στα κατεχόμενα.
Όσο συνεχίζεται η τουρκική κατοχή, θα πρέπει η πολιτεία να γνωρίζει ότι, όχι μόνο δεν πρέπει να σταματήσουν τα προγράμματα στήριξης του προσφυγικού κόσμου αλλά τουναντίον πρέπει να ενισχυθούν! Ο δε διαχωρισμός της προσφυγικής πολιτικής από την κοινωνική πολιτική θα πρέπει επίσης πρακτικά να εφαρμοστεί. Το δε οικονομικό κόστος από την τουρκική εισβολή του 1974 και τη συνεχιζόμενη κατοχή, δεν είναι δίκαιο και δεν θα πρέπει να το επωμίζονται μόνο οι εκτοπισθέντες-πρόσφυγες και ιδιοκτήτες κατεχόμενης γης.
Τέλος, θα πρέπει εμφαντικά να τονίσουμε ότι κανείς από τους πρόσφυγες δεν μπορεί να βολευτεί, να συνηθίσει, να εγκλιματιστεί με το σημερινό απαράδεκτο και επιβαλλόμενο status quo και να ξεγράψει μεμιάς την ιστορία και τις καταβολές του.
Είναι για αυτό άλλωστε που πιστεύουμε ακράγανδα, ότι η ουσιαστικότερη και πιο σημαντική προσφυγική πολιτική για όλους, είναι η επίλυση του Κυπριακού!
Δρ Ελευθέριος Αντωνίου
Πρόεδρος ‘Ενωσης Κατεχόμενων Κοινοτήτων Επαρχίας Λευκωσίας