Το θέμα του εσωτερικού ελέγχου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κυριάρχησε στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών, με τον Γενικό Ελεγκτή και την Έφορο Εσωτερικού Ελέγχου να διαφωνούν για την αρμοδιότητα επί του ζητήματος.
Κατά τη σημερινή συνεδρίαση συνεχίστηκε η συζήτηση του περί Επαρχιακών Συμπλεγμάτων Νόμου του 2015, η οποία επεκτάθηκε επίσης σε θέματα λειτουργίας και εποπτείας, αλλά και στο ζήτημα της διαχείρισης κοινών υπηρεσιών στα όρια των Επαρχιακών Συμπλεγμάτων.
Ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης εξήγησε την αντίθεσή του στην εμπλοκή της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου της Δημοκρατίας στον εσωτερικό έλεγχο των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τόσο για τα Επαρχιακά Συμπλέγματα, όσο και για τους Δήμους. Όπως είπε ο κ. Μιχαηλίδης, σύμφωνα με διεθνή πρότυπα και παραδείγματα καλών πρακτικών, ο εσωτερικός ελεγκτής δεν μπορεί να είναι ξένος προς τον οργανισμό που ελέγχει.
Αντιθέτως, είπε ότι η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Δημοκρατίας αποτελεί μέρος της δημόσιας υπηρεσίας και λογοδοτεί στο όργανο από το οποίο διορίζεται, δηλαδή στο Υπουργικό Συμβούλιο, διατηρώντας παράλληλα την ανεξαρτησία της από τους ελεγχόμενους οργανισμούς.
Ο κ. Μιχαηλίδης χαρακτήρισε λανθασμένη τη διενέργεια εσωτερικού ελέγχου από εξωτερικό όργανο που θα ενεργεί ως εσωτερικός ελεγκτής, καθώς αυτό οδηγεί σε σύγκρουση αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, της μόνης, όπως είπε, υπηρεσίας εξωτερικού ελέγχου.
Ανέφερε επίσης ότι η προσπάθεια δημιουργίας μονάδας εσωτερικού ελέγχου που δεν θα λογοδοτεί στον οργανισμό, αλλά κάπου αλλού, είναι λανθασμένη. «Δεν μπορεί δημόσιος υπάλληλος να έχει δύο μαστόρους, έναν μάστρο έχει» είπε.
Είπε εξάλλου ότι αν διατηρηθούν οι υπάρχουσες πρόνοιες του νομοσχεδίου για εμπλοκή της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου, αυτό θα δημιουργήσει επιπρόσθετο οικονομικό βάρος, καθώς η υπηρεσία θα πρέπει να ενισχυθεί με επιπλέον άτομα που θα επιφορτιστούν με τον έλεγχο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η Έφορος Εσωτερικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Άννα Χριστοφόρου ανέφερε από την πλευρά της ότι το θέμα του εσωτερικού ελέγχου είναι υψίστης σημασίας, διατυπώνοντας παράλληλα τη θέση ότι οι εσωτερικοί ελεγκτές θα πρέπει να είναι ανεξάρτητοι από αυτόν που ελέγχουν.
Έφερε μάλιστα το παράδειγμα του τέως δημάρχου Πάφου, λέγοντας ότι «ο κ. Βέργας παραδέχτηκε ότι έκλεβε επειδή δεν υπήρχε έλεγχος». Προσέθεσε ότι από τη στιγμή που ο εσωτερικός ελεγκτής διορίζεται από τον δήμαρχο, επηρεάζεται και η ανεξαρτησία του.
Ανέφερε εξάλλου ότι ο εσωτερικός έλεγχος αφορά τον έλεγχο των εσωτερικών διαδικασιών ενός οργανισμού.
Πάντως η κ. Χριστοφόρου άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός δεύτερου σώματος εσωτερικού ελέγχου, που θα απαρτίζεται από άτομα της τοπικής αυτοδιοίκησης, προσέθεσε όμως ότι η υπηρεσία της θα τοποθετηθεί γραπτώς επί του θέματος, καθώς οι αποφάσεις που θα παρθούν στα πλαίσια του νομοσχεδίου είναι υψίστης σημασίας. Αν δεν δώσουμε σημασία στα θέματα διαφθοράς, θα συνεχίσουμε να κλαίμε για το χυμένο γάλα, κατέληξε.
Όσον αφορά τη σύσταση και λειτουργία των Επαρχιακών Συμπλεγμάτων, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης προέκρινε τη μεταφορά εξουσιών από τους Δήμους και τα Κοινοτικά Συμβούλια, ενώ είπε ότι πρέπει να γίνει διαχωρισμός της πολιτικής από την τεχνοκρατική λειτουργία.
Όπως είπε, είναι λάθος αυτό που γίνεται σήμερα, με τους δημάρχους και τα δημοτικά συμβούλια να εγκρίνουν πολεοδομικές άδειες, καθώς πρόκειται για τεχνοκρατικό θέμα. Συνέχισε, λέγοντας ότι πρέπει «ο πολιτικός να κάνει τη δουλειά του και ο τεχνοκράτης τη δουλειά του».
Ερωτηθείς σχετικά από τα μέλη της Επιτροπής, ο Γενικός Ελεγκτής είπε πως θεωρεί σωστό να μείνει ο πολεοδομικός σχεδιασμός μιας περιοχής στις αρμοδιότητες του δήμου, καθώς αποτελεί το όραμά του για την ανάπτυξη της περιοχής. Πρόσθεσε όμως ότι είναι λάθος η έκδοση πολεοδομικών ή οικοδομικών αδειών να χρησιμοποιείται ως εργαλείο άσκησης πολιτικής, καθώς άπτεται τεχνοκρατικών θεμάτων.
Για τη διαχείριση κοινών υπηρεσιών, το οποίο είναι ένα από τα θέματα που το νομοσχέδιο επιδιώκει να ρυθμίσει, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι η υπηρεσία του προκρίνει την ανάθεση της διαχείρισης εκ του νόμου στα Επαρχιακά Συμπλέγματα, δίνοντας όμως τη δυνατότητα στις τοπικές Αρχές να προχωρούν σε περαιτέρω κατάτμηση των περιοχών ευθύνης τους, προτού προχωρήσουν με την προσφοροδότηση των διαφόρων υπηρεσιών.
ΚΥΠΕ