Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τον προϋπολογισμό για το 2018 όπως ανέφερε σήμερα ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, μετά τη λήξη της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Υπουργός είπε ότι «έχω παρουσιάσει σήμερα τον Προϋπολογισμό για το 2018 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο για την επόμενη τριετία ο οποίος εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο για να οδηγηθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση εντός των χρονοδιαγραμμάτων.
Και αυτός ο Προϋπολογισμός είναι ισοσκελισμένος αλλά εκτός από ισοσκελισμένος είναι και ένας εξόχως αναπτυξιακός Προϋπολογισμός, ο οποίος περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικά νέα έργα και νέες πολιτικές. Υπάρχει μια αύξηση στα αναμενόμενα έσοδα κατά 3,4% και μια αντίστοιχη αύξηση στις δημόσιες δαπάνες κατά το ίδιο ποσοστό 3,4%.
Αυτή η αύξηση στα έσοδα είναι σημαντικό να τονιστεί ότι δεν προέρχεται από εισπρακτικά μέτρα, δεν υπάρχει καμία ανάγκη για εισπρακτικά μέτρα, για φόρους, αλλά προέρχεται η αύξηση των εσόδων από την περαιτέρω αναθέρμανση και ενδυνάμωση της αναπτυξιακής προοπτικής της οικονομίας μας.
Αυτά τα αυξημένα έσοδα μάς επιτρέπουν να αυξήσουμε και τις δαπάνες χωρίς ποτέ να ξεφεύγουμε από τα όρια του ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού. Κατ` ακρίβεια προβλέπεται πλεόνασμα και για τον Προϋπολογισμό του 2018 της τάξης του 1% αλλά σε αυτά τα πλαίσια της πολύ συνετής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών περιλαμβάνεται μια σειρά από νέα έργα και νέες πολιτικές.
Θεωρώ πως με αυτό τον τρόπο απαντούμε από τη μια στην αστήρικτη κριτική ότι υπάρχει χαλάρωση στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών λόγω εκλογών, αλλά ταυτόχρονα από την άλλη απαντούμε στην περί του αντιθέτου κριτική ότι ακολουθούμε πολιτικές λιτότητας. Ούτε το ένα ισχύει ούτε και το άλλο ισχύει. Αντιθέτως με αυτή τη συνετή, υπεύθυνη διαχείριση που έχει στηρίξει και βασίζεται στην ανάπτυξη μπορούμε να συνεχίσουμε να προωθούμε νέα έργα και νέες πολιτικές».
Ερωτηθείς για τα έργα αυτά ο κ. Υπουργός είπε ότι «θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικά και θα σημείωνα τις πολύ μεγάλες επενδύσεις που ξεκινούν και περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Να αναφερθώ ειδικά στο πρόγραμμα της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης που θα μεταρρυθμίσει πλήρως τη λειτουργία των δικαστηρίων με σημαντικό όφελος και για την κοινωνία αλλά και για την οικονομία.
Σε αυτό τον τομέα της δικαιοσύνης σημαντική θεωρώ και την απόφαση για ίδρυση εξειδικευμένου εμπορικού δικαστηρίου που θα έχει επίσης σημαντικό όφελος για τον τομέα των υπηρεσιών. Τα προγράμματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης περιλαμβάνουν επίσης την καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, ένα πρόγραμμα το οποίο προωθείται με υποστήριξη από εμπειρογνώμονες από την Εσθονία.
Η πλήρης μηχανογράφηση του Τμήματος Φορολογίας και το νέο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης Προϋπολογισμού, προσωπικού, ανθρώπινου δυναμικού, μια πλήρης ουσιαστικά μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που μέσα από τον Προϋπολογισμό και το τριετές Πλαίσιο προωθείται.
Σημαντικές επίσης θεωρώ τις επενδύσεις σε πανεπιστημιακές και ερευνητικές υποδομές αλλά βεβαίως να πω ακόμη ότι μετά από μια δεκαετία ουσιαστικά περιλαμβάνονται για πρώτη φορά και πολύ μεγάλα σημαντικά οδικά έργα τα οποία ήταν σε εκκρεμότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτές είναι κάποιες από τις νέες πολιτικές που λόγω της δημιουργίας δημοσιονομικών περιθωρίων εντάσσονται στον Προϋπολογισμό».
Ερωτηθείς ποιό είναι το ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών πχ για το 2017, και κατά πόσο ο ίδιος είναι ικανοποιημένος ή αν επιθυμεί αύξηση του, είπε ότι «ναι, θέλουμε να το αυξήσουμε και ο τρόπος με τον οποίο θα το αυξήσουμε είναι με την ένταξη τέτοιων νέων έργων τα οποία μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Αναπτυξιακές δαπάνες υπάρχουν σε διάφορες κατηγορίες δαπανών του Προϋπολογισμού. Για παράδειγμα οι πολύ μεγάλες επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στο Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν φαίνονται στον αναπτυξιακό Προϋπολογισμό αλλά φαίνονται στο σκέλος των χορηγιών προς το Πανεπιστήμιο.
Όλα αυτά μαζί όμως θεωρώ πως δημιουργούν ένα πολύ σημαντικό αναπτυξιακό πλαίσιο, το οποίο θα μπορεί να υποστηρίξει την κινητήριο δύναμη της ανάπτυξης της οικονομίας μας που δεν είναι άλλη από αυτή των παραγωγικών τομέων της ιδιωτικής οικονομίας. Το κράτος όμως μπορεί όχι μόνο να μην αποτελεί εμπόδιο στην αναπτυξιακή προοπτική του ιδιωτικού τομέα για παράδειγμα με φορολογίες όπως γινόταν στο παρελθόν, αλλά αντιθέτως με ελάφρυνση φορολογιών και με προώθηση τέτοιων πολιτικών να υποστηρίξει την ανάπτυξη».
Κληθείς να πει πότε η Κύπρος θα βγει από την κατηγορία junk αφού τα δημοσιονομικά πάνε τόσο καλά, ο κ. Υπουργός είπε ότι «αυτό δεν αποτελεί απόφαση δική μας αλλά απόφαση των Οίκων Αξιολόγησης. Εκτιμώ πως είμαστε σε μια πορεία αναβαθμίσεων αλλά πότε θα γίνει το επόμενο βήμα δεν είναι κάτι το οποίο θα μπορούσα ασφαλώς να προβλέψω».
Πρόσθεσε ότι πρέπει «να συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια της ανάκαμψης και της εξυγίανσης. Αυτό πρέπει να κάνουμε».
Κληθείς να διευκρινίσει προηγούμενες του αναφορές για τον κατώτατο μισθό, ο κ. Υπουργός είπε ότι «κατανοώ ότι είμαστε σε προεκλογική περίοδο και κατανοώ ότι δεν μπορεί η αντιπολίτευση να διεξαγάγει προεκλογικό χωρίς να αναφερθεί και στον τομέα της οικονομίας. Και κατανοώ ακόμη τη δυσκολία της αντιπολίτευσης να εντοπίσει υπαρκτά ζητήματα κριτικής στον τομέα της οικονομίας και της οικονομικής πολιτικής και συνεπώς γίνεται συζήτηση γύρω από ένα ανύπαρκτο ζήτημα.
Ο ελάχιστος μισθός έχει διατηρηθεί από αυτή την Κυβέρνηση παρά το ότι περάσαμε και εφαρμόσαμε μνημόνιο στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, το οποίο είναι το έβδομο πιο ψηλό στην ΕΕ και έτσι ακριβώς θα παραμείνει».