Οι απαιτήσεις των τουριστών, ιδιαίτερα μετά την πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται να αλλάζουν συνεχώς και γι’ αυτό τον πολύ σημαντικό λόγο, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εντάξουν νέους τρόπους διοίκησης, εστιάζοντας κυρίως σε πιο ανθρώπινη προσέγγιση του πελάτη.
Ένας καθοριστικός παράγοντας που μπορεί να επιφέρει επιτυχία στη διοίκηση μιας τουριστικής επιχείρησης είναι η άρτια εκπαίδευση και κατάρτιση ιδιαίτερα της ηγετικής ομάδας αλλά και του υφιστάμενου προσωπικού, παρέχοντας τους έτσι ευκαιρίες ανέλιξης.
Η σωστή ηγεσία ενός οργανισμού ή μιας τουριστικής επιχείρησης χρειάζεται καλή διοικητική ομάδα, η οποία να εμπνέει τα κατώτερα στρώματα της εργασιακής πυραμίδας. Οι εισηγήσεις των απλών εργαζομένων θα πρέπει να εισακούονται και να εφαρμόζονται για βελτίωση και αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος.
Η υπεύθυνη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η καθοδήγηση και η έμπνευση των υφιστάμενων εργαζομένων, μπορεί να αλλάξει όχι μόνο την εργασιακή νοοτροπία στον τουριστικό τομέα σήμερα, αλλά και να επιφέρει καλύτερα διοικητικά και οικονομικά οφέλη στην τουριστική βιομηχανία.
Τόσο η ηγεσία όσο και η διοίκηση μιας τουριστικής επιχείρησης θα πρέπει να θέτουν συνεχώς στόχους, να εφαρμόζουν τακτικούς ελέγχους, χρονοδιαγράμματα και να παρακολουθούν την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα τους. Το σωστό πλάνο, ο στρατηγικός σχεδιασμός, η οργάνωση και η επίβλεψη του προσωπικού οδηγούν στη βελτίωση της εργασιακής απόδοσης προς όφελος όλης της επιχείρησης.
Κάθε οργανισμός και επιχείρηση θα πρέπει να διαθέτουν τους απαιτούμενους πόρους στον προϋπολογισμό εξόδων για συνεχή επιμόρφωση του προσωπικού τους, το οποίο με την κατάλληλη κατάρτιση θα ανταποδώσει το όφελος στον εργοδότη του. Οι σημερινές προκλήσεις στην τουριστική βιομηχανία απαιτούν μετακίνηση από τις βασικές γνώσεις, εμπέδωση και εφαρμογή νέων στρατηγικών, που να ανταποκρίνονται στις μελλοντικές προκλήσεις και στις νέες απαιτήσεις των επισκεπτών ή πελατών.
Με τη σωστή καθοδήγηση, η ηγετική ομάδα παρακινεί τους εργαζόμενους προς την επίτευξη των στόχων βελτίωσης του προσφερόμενου προϊόντος, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα, στην εξυπηρέτηση και στην αυθεντικότητα. Η ενθάρρυνση του προσωπικού και η αναγνώριση των ικανοτήτων του, επιφέρει βελτίωση στην αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα στην εργασία. Το προσωπικό χρειάζεται να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να ενθαρρύνεται από τους προϊστάμενους του για να αναπτύξει πρωτοβουλίες, να αποδώσει και να δημιουργήσει ελεύθερα χωρίς εμπόδια, προκαταλήψεις και αυταρχικές συμπεριφορές.
Η ηγετική ομάδα θα πρέπει επίσης να χαρακτηρίζεται από επικοινωνιακή ικανότητα, παρότρυνση, θετικότητα και αξιοπιστία ενώ η διοικητική ομάδα θα πρέπει να κατέχει τρόπους διαχείρισης και ελέγχου καταστάσεων και περιστατικών, καλή οργάνωση, σωστό προγραμματισμό και στρατηγική σκέψη. Η καθοδήγηση και η σωστή διαχείριση ιδιαίτερα του προσωπικού με διαφορετική φυλή, εθνικότητα, εκπαίδευση, ηλικία και φύλο, αποτελούν ευαίσθητα και λεπτά ζητήματα που και οι δύο καθοδηγητικές ομάδες θα πρέπει να χειρίζονται σωστά για το καλό της επιχείρησης.
Αυτά τα σημαντικά χαρακτηριστικά φανερώνουν τόσο την κουλτούρα της επιχείρησης ή του οργανισμού αλλά και την μοναδικότητα της, αφού στην τουριστική βιομηχανία δεν είναι μόνο το καλό φαγητό, η εξυπηρέτηση και οι προσφερόμενες υπηρεσίες που κάνουν τη διαφορά, αλλά και ο τρόπος προσέγγισης της πελατείας. Αν το εργατικό προσωπικό νιώθει καλά στον εργασιακό του χώρο και αμείβεται σωστά, τότε θα μάθει να συμπεριφέρεται επαγγελματικά και να εργάζεται ομαδικά μέσα σε ένα ευχάριστο οικογενειακό κλίμα.
Ηγετική ομάδα, διοίκηση και προσωπικό, χρειάζονται εκπαίδευση και ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Η παροχή κινήτρων για βελτίωση και επιμόρφωση, η καθοδήγηση και η αξιολόγηση της απόδοσης του προσωπικού, θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων και θα βελτιώσουν την ατομική απόδοση του προσωπικού προς όφελος της επιχείρησης, του οργανισμού και θα συμβάλουν στην προώθηση της Κύπρου ως ποιοτικού τουριστικού προορισμού γενικότερα.