Γράφει ο Γιώργος Κάρουλλας
Το τελευταίο διάστημα η κοινή γνώμη παρακολούθησε μια άνευ προηγουμένου αντιπαράθεση στον τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης, με επίκεντρο τον εξορθολογισμό, τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και τον συνδικαλισμό των εκπαιδευτικών. Αποφεύγοντας τον εύκολο δρόμο της επίρριψης ευθυνών, ορθότερο είναι, σε αυτή τη φάση, να αναζητήσουμε και να επανατοποθετήσουμε ορισμένες αξίες και έννοιες στην σωστή τους διάσταση.
Άλλωστε, το πρόσφατο πρωτοφανές γεγονός της απαγωγής δύο παιδιών από μια σχολική αυλή, οδήγησε όλους μας σε μια ενδοσκόπηση, αλλά και σε ένα γενικότερο προβληματισμό.
Η παιδεία είναι μια ευρύτερη έννοια, που δεν αφορά μόνο τον διδακτικό χρόνο, τα βιβλία και το επίπεδο μόρφωσης. Η παιδείας μιας κοινωνίας και ενός λαού, είναι κάτι που τον διακρίνει και κάτι που τον χαρακτηρίζει εφ’ όρου ζωής. Σαφώς και η δημιουργία παιδείας καλλιεργείται μέσα από τα σχολεία και τις σχολικές αίθουσες. Εκεί όπου δηλαδή διαμορφώνονται χαρακτήρες και άνθρωποι. Με σωστή διαπαιδαγώγηση, η οποία ξεκινά από το σπίτι και ολοκληρώνεται στις σχολικές μονάδες, θα μπορέσουν τα παιδιά μας να αντισταθούν και να αντιδράσουν στις προκλήσεις και τις παγίδες της σύγχρονης εποχής. Υπάρχουν σίγουρα εμπόδια που δεν μπορούν να εξαλειφθούν μόνο με πρακτικά μέτρα. Ακριβώς εκεί είναι που θα πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη παιδεία, για να αντιδράσουν σωστά και αποτελεσματικά.
Κουλτούρα αλληλεγγύης και ανθρώπινα συναισθήματα που προκύπτουν από την παιδεία της κοινωνίας μας, οδήγησαν τόσους ανθρώπους πριν από μερικές μέρες στη Λάρνακα να αναζητήσουν σε κάθε γωνιά της πόλης τα δυο εντεκάχρονα παιδιά. Μαζί με αυτούς και οι προσευχές όλων μας, που παρακολουθούσαμε με κομμένη την ανάσα τα τεκταινόμενα. Αυτή την ανθρωπιά πρέπει να διαφυλάξουμε και να στηρίξουμε στην εποχή του υπερκαταναλωτισμού, της διαφθοράς και της υλικής ευμάρειας. Να επιμένουμε στη σωστή παιδεία, ως βάση για μια παραγωγική κοινωνία, με αρχές και αξίες. Αυτές οι αρχές θα πρέπει να αποτελέσουν το βασικό άξονα στην υλοποίηση μιας στρατηγικής που θα βασίζεται στο τρίπτυχο ενημέρωση, εκπαίδευση και ένταξη μαθημάτων στα αναλυτικά προγράμματα και στα προγράμματα σπουδών. Αυτά είναι τα όπλα που θα δημιουργήσουν δυνατούς ανθρώπους που πέραν από τις επιτυχίες τους σε διάφορους τομείς, θα παραμένουν πάνω από όλα άνθρωποι με ευαισθησίες και ανησυχίες. Μόνο τότε, πρακτικά μέτρα που αφορούν στην ασφάλεια των σχολείων μας, όπως η ελεγχόμενη είσοδος και έξοδος στα σχολεία, αλλά και η υλικοτεχνική αναβάθμιση για δημιουργία υγιούς σχολικού περιβάλλοντος, θα έχουν πραγματική σημασία.
Ας αγωνιστούμε λοιπόν για την πραγματική έννοια της παιδείας, για την ασφάλεια και την πνευματική ευημερία των παιδιών μας, για ένα καλύτερο μέλλον.
Ο Γιώργος Κάρουλλας είναι Βουλευτής Αμμοχώστου