Αποφασισμένος να μειώσει το οικολογικό αποτύπωμα του κέντρου της πρωτεύουσας ο Δήμος Λευκωσίας, ο οποίος ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του Έργου «Ανάπλασης Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου, κατασκευαστική Φάση Β’».
Μετά και από αυτήν την εξέλιξη τίθεται σε εφαρμογή ο αρχικός σχεδιασμός που προνοούσε η μεγάλη ανάπτυξη στην «καρδιά» της πόλης και τερματίζονται οι προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ίσχυαν από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Συγκεκριμένα, από σήμερα Πέμπτη (27/10) οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Μακαρίου (από τη συμβολή της με τις Λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού και Διγενή Ακρίτα μέχρι τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Ευαγόρου) και στην οδό Αναστάσιου Λεβέντη, μετατρέπονται σε λεωφορειολωρίδες για διακίνηση λεωφορείων και στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας.
Πλέον απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητα οχήματα, περιλαμβανομένων δικύκλων και τρικύκλων, πλην εξαιρέσεων (οχήματα που ανήκουν σε νόμιμους χρήστες αδειοδοτημένων χώρων στάθμευσης, οχήματα έκτακτης ανάγκης, οχήματα των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, ταξί, ποδήλατα και scooter, οχήματα τροφοδοσίας, οχήματα συλλογής απορριμμάτων και υλικών ανακύκλωσης).
Το σκεπτικό πίσω από την απόφαση για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Σε δηλώσεις του στην Αυτοδιοίκηση ο Δημοτικός Σύμβουλος Λευκωσίας Χρύσανθος Φάκας, εξήγησε ότι η μεγάλη ανάπλαση του εμπορικού κέντρου αποτελείτο από δύο φάσεις, η πρώτη αφορούσε την Οδό Στασικράτους και η δεύτερη τη Λεωφόρο Μακαρίου, τους παράδρομους της καθώς και την οδό Αναστασίου Λεβέντη. Η δεύτερη φάση, σύμφωνα με τον κ. Φάκα, εκτελέστηκε σε δύο υποφάσεις. Πέρσι είχε παραδοθεί η Λεωφόρος Μακαρίου, ωστόσο τα έργα στις παρόδους της βρίσκονταν ακόμα σε εξέλιξη γι’ αυτό και ίσχυαν οι προηγούμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν για το συγκεκριμένο μεταβατικό στάδιο. Με την ολοκλήρωση λοιπόν ολόκληρου του έργου ο Δήμος Λευκωσίας εφαρμόζει από σήμερα τις αρχικές του δεσμεύσεις που είναι βασισμένες στον αρχικό σχεδιασμό. Μάλιστα, είναι στη βάση αυτών που αποφασίστηκε και η ένταξη του εν λόγω έργου για χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης λήφθηκε με βάση τον αρχικό σχεδιασμό.
Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα ισχύουν από τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι την Πλατεία Σολωμού.
Τώρα όσον αφορά τα νέα σήματα που σχεδιάστηκαν στους δρόμους για να καθοδηγούν τους οδηγούς, αυτά ολοκληρώθηκαν εδώ και μερικές ημέρες.
Ακολουθεί σχετική φωτογραφία:
Από τον «μαρασμό» στην ανάπτυξη
Ο Δήμος Λευκωσίας, μετά από πολλές προσπάθειες, κατάφερε να ολοκληρώσει με επιτυχία τη μεγάλη ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου της πρωτεύουσας που στόχο είχε να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό, υπαίθριο και ανταγωνιστικό εμπορικό κέντρο, το οποίο θα είναι προσβάσιμο σε όλους.
Γι’ αυτόν τον σκοπό κατασκευάστηκαν μεγάλα πεζοδρόμια, ώστε να μπορεί να διακινείται ο κόσμος με άνεση, ενώ την ίδια ώρα δόθηκε έμφαση στη δημιουργία ενός όμορφου, προσιτού χώρου φιλικού προς το περιβάλλον.
Η ανάγκη για ολική μεταμόρφωση του εμπορικού κέντρου ήταν επιτακτική εδώ και αρκετά χρόνια, αφού πριν από περίπου μια δεκαετία, όπως δήλωσε και ο κ. Φάκας, η περιοχή είχε πέσει κατά κάποιον τρόπο σε μαρασμό.
Ο Δήμος Λευκωσίας διεκδίκησε Ευρωπαϊκή Συνχρηματοδότηση με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου και όμορφου εμπορικού κέντρου. Η συγκεκριμένη περιοχή πλέον αναπτύσσεται μέρα παρά μέρα, αφού αποκτά μια αλλιώτικη δυναμική.
Μεταξύ άλλων σκοπός του Δήμου Λευκωσίας, όπως δήλωσε και ο κ. Φάκας, είναι να δημιουργηθεί ένα κέντρο με χαμηλή κυκλοφοριακή κίνηση και με χαμηλούς ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα. Ένα κέντρο ανθρωποκεντρικό, όπως και σε άλλες χώρες του πλανήτη και αυτό έκανε.
Το εμπορικό κέντρο της Λευκωσίας είναι πλέον έτοιμο να φιλοξενήσει επισκέπτες απ’ όλη την Κύπρο αφού πρόκειται για ένα έργο που δεν έχει μόνο τοπικό χαρακτήρα.
«Ενθαρρύνουμε, και ειδικά τώρα που μπαίνουμε στη χειμερινή περίοδο που πάντα το κέντρο έχει την τιμητική του, τον κόσμο να το επισκεφτεί», σημείωσε ο κ. Φάκας.
Παράλληλα με τη μεγάλη ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου, ο Δήμος Λευκωσίας είχε δώσει πολλά πολεοδομικά κίνητρα και ως εκ τούτου αυτή τη στιγμή αρκετός κόσμος τα έχει αξιοποιήσει, γι’ αυτό και βλέπουμε μια ολόκληρη περιοχή να οικοδομείται στον «αέρα». Εκατοντάδες οικιστικές και επιχειρηματικές μονάδες έχουν παραδοθεί και ξεκίνησαν ήδη να λειτουργούν, ενώ μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια θα παραδοθούν και άλλες τόσες στο κοινό.
«Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό αν σταθεί κανείς στο κέντρο και γυρίσει το κεφάλι του στον ουρανό, όπου θα δει πόσα νέα κτήρια έχουν ανεγερθεί στην περιοχή, η οποία έχει ήδη το δικό της ανθρώπινο δυναμικό και ταυτότητα», δήλωσε ο Δημοτικός Σύμβουλος Λευκωσίας.
Η μεγάλη ανάπλαση του εμπορικού κέντρου συνδέεται με τη μεγάλη ανάπλαση του παλαιού ΓΣΠ, όπου θα δημιουργηθεί ένας πανέμορφος τεχνητός λόφος, ένα δάσος με αμφιθέατρο στο κέντρο της πρωτεύουσας και από κάτω θα κατασκευαστεί υπόγειος χώρος στάθμευσης 550 θέσεων. Την ίδια ώρα, συνδέεται και με τη μεγάλη ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας και τον υπόγειο χώρο στάθμευσης της Ομήρου.
Η απάντηση στις αντιδράσεις…
Μια μερίδα καταστηματαρχών αλλά και μόνιμων κατοίκων της Μακαρίου ωστόσο αντιδρά για τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που τέθηκαν σε ισχύ από σήμερα. Η κύρια ανησυχία αυτής της μερίδας πολιτών προκύπτει από τον φόβο για επηρεασμό του κύκλου εργασίας τους από τις εν λόγω κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Σ’ αυτές τις αντιδράσεις ο Δήμος Λευκωσίας απαντά με κατανόηση και στήριξη.
Όπως πληροφορούμαστε, για μια περίοδο έξι μηνών ο Δήμος θα βρίσκεται σε εγρήγορση ώστε να λύνει επιτόπου οποιαδήποτε προβλήματα ενδεχομένως προκληθούν, αλλά και για να προσαρμόζεται σε τυχόν ανάγκες που θα προκύπτουν.
Σύμφωνα και με τον κ. Φάκα όλες οι απόψεις είναι σεβαστές, εξάλλου ο Δήμος Λευκωσίας αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να μελετηθούν τα αποτελέσματα των εν λόγω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων σε 1,5 χρόνο και εκεί και όπου κριθεί αναγκαίο γιατί όχι να γίνουν και ορισμένες τροποποιήσεις.
Ακολουθεί η επίσημη ανακοίνωση του Δήμου Λευκωσίας
Ο Δήμος Λευκωσίας ανακοινώνει ότι το Έργο «Ανάπλαση Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου, κατασκευαστική Φάση Β’» έχει ολοκληρωθεί. Από την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022 τερματίζονται οι προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ίσχυαν από τον περασμένο Δεκέμβριο και τίθεται σε ισχύ ο αρχικός σχεδιασμός του Έργου, βάσει του οποίου λήφθηκε η απόφαση ένταξής του για χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα, οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Μακαρίου (από τη συμβολή της με τις Λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού και Διγενή Ακρίτα μέχρι τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Ευαγόρου) και στην οδο Αναστάσιου Λεβέντη, θα μετατραπούν σε λεωφορειολωρίδες για διακίνηση λεωφορείων και στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας. Θα απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητα οχήματα, περιλαμβανομένων δικύκλων και τρικύκλων, πλην εξαιρέσεων (οχήματα που ανήκουν σε νόμιμους χρήστες αδειοδοτημένων χώρων στάθμευσης, οχήματα έκτακτης ανάγκης, οχήματα των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, ταξί, ποδήλατα και scooter, οχήματα τροφοδοσίας, οχήματα συλλογής απορριμμάτων και υλικών ανακύκλωσης).
Το συγκεκριμένο Έργο τέθηκε ψηλά στις προτεραιότητες της αναπτυξιακής στρατηγικής του Δήμου Λευκωσίας, αφού επιδιώκει να καταστήσει το αστικό εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας ανταγωνιστικό, ελκυστικό και φιλικό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Στο συγκεκριμένο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου γίνεται η πρώτη προσπάθεια στη χώρα μας για δημιουργία περιοχής μειωμένων ρύπων, εντός αστικού εμπορικού κέντρου.
Με το Έργο που ολοκληρώθηκε, το εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας αποκτά ξανά συγκριτικό πλεονέκτημα. Δημιουργείται ένας ελκυστικός χώρος με δική του ταυτότητα. Ένας χώρος πρότυπο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, με βάση τα σύγχρονα μοντέλα που εφαρμόζονται παγκοσμίως, προσβάσιμος για όλους και ασφαλής για περπάτημα. Ένας χώρος με πολύ πράσινο, σιντριβάνια, μικρές πλατείες, σημεία συνάθροισης και ξεκούρασης, που προσομοιάζει λειτουργικά, αλλά και αισθητικά με εξωτερικό εμπορικό κέντρο.
Στόχος είναι επίσης η δημιουργία ενός διαδρόμου απρόσκοπτης κυκλοφορίας των Μέσων Μαζικής Συγκοινωνίας με στόχο την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και τη διακίνηση με μέσα φιλικά στο περιβάλλον. Χωρίς διακρίσεις προς τα εμποδιζόμενα άτομα και με συνεπαγόμενα οφέλη τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, των ρύπων και του θορύβου και την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας, της επισκεψιμότητας και της εμπορικότητας της περιοχής.
Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός και φιλοσοφία του Έργου συνάδουν και ενισχύουν τη συνολική προσπάθεια του κράτους να ανταποκριθεί στους στόχους που έθεσε η Ε.Ε. μέχρι το 2030, για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και μείωση των ρύπων. Ενημερωτικά, για κάθε έτος που δεν θα επιτυγχάνονται οι ποσοτικοί στόχοι μείωσης των ρύπων, η Κυπριακή Δημοκρατία θα καλείται να πληρώνει εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα. Σήμερα, η Κυπριακή Δημοκρατία ήδη καταβάλλει πέραν των 250 εκατομμυρίων ευρώ σε δικαιώματα για εκπομπές από παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο τρόπος λειτουργίας των πόλεων μας, δήλωσε ο Δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, αποδεδειγμένα αφήνει υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα: ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, μεγάλη παραγωγή αποβλήτων, ανεξέλεγκτη χρήση φυσικών πόρων, οικονομία υψηλής ενεργειακής έντασης και υψηλών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κ.ά. «Με άλλα λόγια οι μέχρι σήμερα πράξεις μας, έχουν επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον της πόλης μας, της χώρας μας και κατ’ επέκταση τον πλανήτη». Αυτό το μοντέλο ανάπτυξης των πόλεων, υπογράμμισε ο Δήμαρχος Λευκωσίας, δεν είναι πλέον βιώσιμο, με οικολογικούς όρους. «Η κοινωνία των πολιτών, και δη οι νέοι, ως δυναμικός και ενημερωμένος περιβαλλοντικός προασπιστής απαιτούν μια “πράσινη στροφή” σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Απαιτούν άμεσες λύσεις για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την εξοικονόμηση πόρων για τις μελλοντικές γενιές». Ο κ. Γιωρκάτζης είπε ότι η επιλογή της ανάπλασης της εμπορικής περιοχής της Λευκωσίας, σε ένα χώρο φιλικό τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το περιβάλλον, επιχειρεί να αποτελέσει την αρχή για ένα πιο βιώσιμο τρόπο ανάπτυξης της πόλης μας και της χώρας μας. «Αυτό σημαίνει ότι σε αυτή την περιοχή ληφθήκαν σημαντικά μέτρα για την ελαχιστοποίηση του οικολογικού αποτυπώματος. Είναι μια περιοχή στην οποία θέλουμε οι πολίτες θα νιώθουν ασφαλείς και στην οποία δεν θα επιβαρύνεται η υγεία τους και το περιβάλλον».
Το έργο περιελάμβανε σημαντικές οδικές αρτηρίες του κέντρου της πόλης. Συγκεκριμένα, πέραν της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ και της Αναστάσιου Γ. Λεβέντη, έγιναν παρεμβάσεις στην οδό Αρνάλδας, σε τμήματα των οδών Στασάνδρου, Αφροδίτης και Κρήτης και στις οδούς Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας, Ήρας και Άννης Κομνηνής, μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου.
Όλοι οι πιο πάνω δρόμοι (εκτός η οδός Κρήτης) μετατρέπονται σε Ζώνη Κοινής Χρήσης (Shared Space). Αυτό σημαίνει ότι η κίνηση των τροχοφόρων θα γίνεται υποχρεωτικά με μέγιστη ταχύτητα τα 20 χλμ./ώρα, ενώ ταυτόχρονα θα απαγορεύεται αυστηρώς η στάση και στάθμευση οχημάτων σε όλο το μήκος του δρόμου. Οι Ζώνες Κοινής Χρήσης αποτελούν μια σύγχρονη προσέγγιση στον αστικό σχεδιασμό, που έχουν ως στόχο τη μείωση της χρήσης και της κυριαρχίας των οχημάτων στο οδικό δίκτυο, την αύξηση των επιπέδων ασφάλειας για τους ευάλωτους χρήστες (πεζούς, ποδηλάτες, ΑμεΑ κ.ά.) και τη διευκόλυνση της διακίνησης με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον, δημιουργώντας συνθήκες βιώσιμης κινητικότητας.
Το Έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε, τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τον Δήμο Λευκωσίας, στα πλαίσια της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020,- Ειδικός Στόχος: Βελτίωση της κινητικότητας κυρίως στην αστική περιοχή Λευκωσίας, – Άξονας 5: Προώθηση Βιώσιμων Μεταφορών και Μείωση των Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα.