Οι Alessandra Swiny, Γιώργος Χατζηχρήστου και Βερόνικα Αντωνίου επιλέχθηκαν για να εκπροσωπήσουν την Κυπριακή Δημοκρατία στη 16η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής Biennalle Architettura di Venezia, η οποία θα διεξαχθεί από τις 26 Μαΐου ως τις 25 Νοεμβρίου του 2018. Οι τρεις επιμελητές εκπροσωπούν το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας- ARC και την ΜΚΟ «Urban Gorillas», με βάση την ήδη πλούσια μεταξύ τους συνέργεια: Swiny (Αρχιτέκτονας, Πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτονικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας), Χατζηχρήστου (Καθηγητής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Mέλος Διοικητικού Συμβουλίου της ΜΚΟ «Urban Gorillas»), και Αντωνίου (Αρχιτέκτονας, Πολεοδόμος, Συν-ιδρύτρια και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΜΚΟ «Urban Gorillas»).
Η Διεθνής Μπιενάλε της Βενετίας εδώ και 120 χρόνια αποτελεί ίσως το σημαντικότερο διεθνές αρχιτεκτονικό δρώμενο, και η επιλογή της πρότασης του Αρχιτεκτονικού Ερευνητικού Κέντρου [ARC] του Πανεπιστημίου Λευκωσίας για το Περίπτερο που θα εκπροσωπήσει την Κύπρο στη φετινή διοργάνωση, αποτελεί μεγάλη τιμητική διάκριση, τόσο για το ίδιο το ARC, όσο και για τους συντελεστές αυτής της επιτυχίας.
Η πρόταση για την επιμέλεια του φετινού Κρατικού Περιπτέρου στην Αρχιτεκτονική Μπιενάλε Βενετίας, που τιτλοφορείται Είμαι Τζιαμαί που Είσαι, έχει επιλεγεί μετά από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που οργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (www.moec.gov.cy) και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κύπρου (www.architecture.org.cy/). Συνεργάτες της επιμελητικής ομάδας είναι οι Matthieu Tercieux (http://youarehereelsewhere.com) και Δέσπω Πασιά. Η ομάδα αποτελείται επίσης από τους Στέφανο Παντελή, Αναστάσιο Μπαλαμπανίδη, Ευδοκία Δημητρίου, (απόφοιτους του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας) και Jose Luna. Άλλοι συνεργάτες στην προσπάθεια σε αυτό το στάδιο είναι το CCMC Δικοινοτικό Κέντρο Ενημέρωσης, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, το Cyprus from Air (MKO), η MOI Worldwide Company και η Tereza Ditadi. Επιπρόσθετα έργα θα επιλεγούν μέσα από δύο Ανοικτές Προσκλήσεις. Επίτροπος είναι ο Πέτρος Δημιώτης εκ μέρους των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού το οποίο επίσης στηρίζει την κυπριακή συμμετοχή. Συν-διοργανωτής είναι ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κύπρου. Η ομάδα έχει αρχίσει ήδη να προετοιμάζεται για τη συμμετοχή της στη Μπιενάλε, έναν από τους πιο σημαντικούς πολιτιστικούς θεσμούς, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο.
«Απευθυνόμαστε σε εστίες αντίστασης. Αμφισβητούμε την παγκοσμιοποίηση του δομημένου περιβάλλοντος. Επισημαίνουμε τα θραύσματα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Διευρύνουμε την απλότητα της καθημερινής τελετουργίας. Διαπιστώνουμε τις συνέργειες ανάμεσα στο άθικτο τοπίο και στο τοπίο που υπόκειται στην ανθρώπινη επέμβαση. Καταγράφουμε τη συνυφασμένη σκηνογραφία φύσης και ανθρώπινης συνθήκης», επισημαίνουν οι επιμελητές του Κρατικού Περιπτέρου.
«Το Είμαι Τζιαμαί που Είσαι αποτελεί μια πλατφόρμα επικοινωνίας. Φέρνουμε στο προσκήνιο, αμφισβητούμε και αποδομούμε διπολικές δυαδικότητες που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον για να διαμορφώσουν πολιτισμικές αντιλήψεις τόσο στην όσο και για την ίδια την Κύπρο. Αποδεσμευόμαστε, έτσι, από τις συμβάσεις που υποβάλλουν.
Στο χώρο του Περιπτέρου αναδύονται πολλαπλότητες που εδράζονται ανάμεσα σε δυαδικότητες όπως τα ‘κτιστό – άκτιστο, ‘παράδοση – νεωτερικότητα’, ‘νησί της Αφροδίτης – νήσος μαρτύρων’, ‘μετανάστευση – τοπικότητα’, επιτρέποντάς μας την απόλαυση απροσδόκητων συναντήσεων και εμπειριών», υπογραμμίζει η Alessandra Swiny.
«Εμμένουμε στη σημαντικότητα της αρχιτεκτονικής διάστασης του Περιπτέρου. Η Αρχιτεκτονική διαμεσολαβεί και λειτουργεί ως φακός μέσα από τον οποίο διερευνούμε αυτές τις ενδιάμεσες συνθήκες που συχνά περνούν απαρατήρητες. Το Περίπτερο στεγάζει σημαντικά σύγχρονα, πρωτοπόρα έργα και φέρνει μαζί στοιχεία από την καθημερινότητα και τον ιστορικό ιστό. Συμπτύσσουμε τις έννοιες του χώρου/χρόνου και της παρουσίας, επιστρατεύοντας ψηφιακά και διαδραστικά μέσα. Η φυσική υπόσταση του σώματος των επισκεπτών διαλύεται καθώς περιβάλλεται από φορέσιμες συσκευές και βυθίζεται σε ένα οπτικό τοπίο ταυτόχρονων προβολών», επισημαίνει ο Γιώργος Χατζηχρήστου.
Τέλος, η Βερόνικα Αντωνίου υποδεικνύει πως: «Είμαι Εκεί που Είσαι, γιατί διατελούμε σε συνεχή κίνηση και μεταβολή μέσα στο φυσικό αλλά και στο ψηφιακό κόσμο. Βρισκόμαστε σε διαρκή μετάλλαξη, έτσι ώστε εμπεριέχω κάτι από αυτό που είσαι και εμπεριέχεις κάτι από αυτό που είμαι. Το Περίπτερο μετατρέπεται σε πομπό και δέκτη: στο πλαίσιο της έκθεσης, το κοινό αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους που βρίσκονται στην Κύπρο και μεταφέρεται εικονικά στον κυπριακό χώρο και χρόνο. Ποικίλες γλώσσες, συνήθειες, κουλτούρες, τύποι και αρχιτεκτονικές τις οποίες ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή, εναλλάσσονται και συμπτύσσονται για να αναδείξουν το διαφορετικό που μας συνέχει και μας κρατάει μαζί».