Friday, June 2, 2023
10 °c
Nicosia
11 ° Sat
10 ° Sun
10 ° Mon
9 ° Tue
AFTODIOIKISI.COM.CY
  • Αρχικη
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινοτητες
  • Κυπρος
  • Αρθρα – Μελετες
  • Συνεντευξεις
  • Διεθνη
  • Διαδικτυο
No Result
View All Result
  • Αρχικη
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινοτητες
  • Κυπρος
  • Αρθρα – Μελετες
  • Συνεντευξεις
  • Διεθνη
  • Διαδικτυο
No Result
View All Result
AFTODIOIKISI.COM.CY
No Result
View All Result

Μύθοι και αλήθειες για τη Βυζαντινή Μουσική – Του Γεράσιμου Παπαδόπουλου

by Aftodioikisi
April 14, 2023
Reading Time: 1 min read
A A
Μύθοι και αλήθειες για τη Βυζαντινή Μουσική
Share on FacebookShare on Twitter

Η Μεγάλη Βδομάδα είναι η μοναδική ίσως περίοδος του χρόνου που οι βυζαντινές ψαλμωδίες και οι ψαλτάδες των εκκλησιών έχουν τόσα πολλά φώτα στραμμένα πάνω τους. Βυζαντινοί ύμνοι φτάνουν στα αυτιά πιστών ή μη, καθότι ηχούν από τα ραδιόφωνα, την τηλεόραση, και – φυσικά – από τα ηχεία των εκκλησιών που κάθε μέρα (πρωί κι απόγευμα) στεγάζουν τις παραδοσιακές λατρευτικές τελετές για τα Πάθη και την Ανάσταση του Ιησού.

Το μουσικό, λοιπόν, ιδίωμα που οι πιο πολλοί ξέρουμε ως «Βυζαντινή Μουσική» έχει αυτές τις μέρες την τιμητική του. Κι όχι άδικα! Μερικά από τα ομορφότερα και σημαντικότερα αριστουργήματα του ρεπερτορίου αυτής της μουσικής, ψέλνονται τη Μεγάλη Βδομάδα. Τι πραγματικά, όμως, ξέρουμε για τη Βυζαντινή Μουσική; Κι από όσα ξέρουμε, τι είναι μύθος και τι αλήθεια;

Στο άρθρο μου αυτό, βασισμένος στις διάφορες μελέτες των ειδικών του κλάδου της βυζαντινής μουσικολογίας, θα εξετάσω και θα επιχειρήσω να ανασκευάσω κάποιους από τους ευρέως διαδεδομένους μύθους για τη Βυζαντινή Μουσική – μερικοί από τους οποίους αποτελούν λανθασμένες αντιλήψεις ακόμα και των ίδιων των ψαλτάδων για την τέχνη τους!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού – Γράφει ο Άντρος Γ. Καραγιάννης, Δήμαρχος Δερύνειας

Σημαντικό εργαλείο προς την πάταξη κατά της διαφθοράς – Της Ναταλί Γιωργαλλά

Μύθος 1ος: Ο Πέτρος Γαϊτάνος είναι ο σημαντικότερος σύγχρονος ψάλτης.

Αν και ο Γαϊτάνος πιθανότατα αποτελεί τον διασημότερο ερμηνευτή ψαλτικών μελών στην Ελλάδα σήμερα, μάλλον κι ο ίδιος θα αντιδρούσε με αυτή την άποψη. Οι πιο πολλοί ψάλτες, μάλιστα, δυσκολεύονται ακόμα και να κατονομάσουν τον Γαϊτάνο ως «ψάλτη» για ποικίλους λόγους: Πρώτον, γιατί δεν ψέλνει σταθερά σε μία ενορία. Δεύτερον, γιατί δεν φαίνεται να έχει ευρεία γνώση του ψαλτικού ρεπερτορίου, παρά μόνο ξέρει να ψέλνει τα διάφορα ψαλτικά «σουξέ» (σαν να λες πιανίστα κάποιον απλά επειδή ξέρει να παίζει το «Für Elise»). Τρίτον, γιατί ο τρόπος που ψέλνει τούς φαίνεται αρκετά «τραγουδιστικός» και θεατρινίστικος και τους ξενίζει (όπως θα μας ξένιζε αν ένας τενόρος της όπερας τραγουδούσε τον «Αφούση»). Αν θέλουμε, τώρα, να δούμε ποιοι θεωρούνται από τους ίδιους τους ψάλτες σημαντικότεροι σύγχρονοι εκπρόσωποι της τέχνης τους, για τον 20ο αιώνα θα λέγαμε τον Θρασύβουλο Στανίτσα (1910-1987), ενώ για την εποχή μας τον σημερινό πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου Παναγιώτη Νεοχωρίτη (από τους ψάλτες της νεότερης γενιάς) και τον Δημοσθένη Παϊκόπουλο (από τους ψάλτες της παλιάς γενιάς).

Μύθος 2ος: Η Βυζαντινή Μουσική ψαλλόταν στις ενορίες πάντα μόνο από άντρες.

Υπάρχει η κοινή αντίληψη ότι διαχρονικά το γυναικείο ψάλσιμο περιοριζόταν αποκλειστικά στις γυναικείες μονές. Αντιθέτως, σύμφωνα με τα στοιχεία της μουσικολογικής έρευνας, μια βυζαντινή χορωδία στην πλήρη της μορφή (όπως π.χ. στην Αγία Σοφία) συμπεριλάμβανε, πέρα από άντρες (βαθύφωνους και υψίφωνους), δεκάδες γυναίκες ψάλτριες (που ονομάζονταν «άδουσες» ή «ασκήτριες») και πολλά παιδιά, ενώ οι πρωτοψάλτες και οι σολίστες ήταν κατά κανόνα …ευνούχοι (με την παρουσία τους να μαρτυρείται ήδη από τον 5ο αιώνα)! Οι Βυζαντινοί μάλιστα αρέσκονταν στο ιδιαίτερο ηχόχρωμα της φωνής των ευνούχων, καθότι τους παρέπεμπε στις άφυλες φωνές των αγγέλων…

Μύθος 3ος: Η Βυζαντινή Μουσική του σήμερα είναι ολόιδια με του τότε.

Ο όρος «Βυζαντινή Μουσική» είναι ιδιαιτέρως προβληματικός και παραπλανητικός: Κατ’ αρχάς, ταυτίζει την εκκλησιαστική μουσική με το σύνολο της μουσικής του Βυζαντίου, σαν να μην υπήρχε οργανική ή δημώδης μουσική (που – φυσικά – και υπήρχαν). Κατά δεύτερον, αναφέρεται στη μουσική των σημερινών ψαλτάδων, σαν να είναι η ίδια και η αυτή με τη μουσική των ψαλτάδων του Βυζαντίου. Αν και υπάρχει διαφωνία μεταξύ των μελετητών ως προς τον βαθμό διαφοροποίησης, όλοι συμφωνούν ότι πολλά έχουν αλλάξει από τότε ως τις μέρες μας. Κατ’ αρχάς, μεγάλο μέρος των όσων ψάλλονται στις εκκλησίες σήμερα (και ειδικά τη Μεγάλη Βδομάδα) είναι συνθέσεις του 18ου αιώνα, οι περισσότερες – μάλιστα – ενός συγκεκριμένου συνθέτη, του Πέτρου Πελοποννησίου. Πέρα από τις μελωδίες αυτές καθ’ αυτές, το ψαλτικό στυλ, τα διαστήματα των νοτών, και η προσέγγιση του ρυθμού, είναι στοιχεία για τα οποία υπάρχουν – επίσης – αρκετές ενδείξεις εξέλιξής τους στην πάροδο του χρόνου.

Μύθος 4ος: Η σημερινή Βυζαντινή Μουσική είναι απόγονος της μουσικής των Αρχαίων Ελλήνων.

Εδώ κρύβεται ένα μπέρδεμα μεταξύ θεωρίας και πράξης: Στις αρχές του 19ου αιώνα, ένας επίσκοπος με το όνομα Χρύσανθος, θεμελίωσε τη θεωρία πάνω στην οποία βασίζεται η διδασκαλία και η πρακτική της σύγχρονης ψαλτικής. Πολλές από τις ιδέες του τις πήρε από τη μουσική θεωρία των Αρχαίων Ελλήνων (αλλά και από άλλες θεωρίες, όπως της Δυτικής και της λόγιας Οθωμανικής μουσικής). Αυτό οδήγησε πολλούς στο να πιστεύουν ότι οι σύγχρονες ψαλτικές μελωδίες, επειδή περιγράφονται με αρχαιοελληνικούς όρους, σχετίζονται με τις αρχαιοελληνικές μελωδίες. Στην πραγματικότητα είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί κάτι τέτοιο. Ήδη – όπως είδαμε παραπάνω – οι σημερινές ψαλτικές μελωδίες αποτελούν εξέλιξη των βυζαντινών. Αλλά και οι βυζαντινές μελωδίες θεωρούνται κατά κύριο λόγο εξέλιξη των ψαλμωδιών των πρώτων Χριστιανών, οι οποίοι ήταν Εβραίοι, Σύριοι και Παλαιστίνιοι, και είχαν τις δικές τους μουσικές παραδόσεις. Η είσοδος Ελλήνων στον Χριστιανισμό σίγουρα θα έφερε και ελληνικές μελωδίες στο (ήδη διαμορφωμένο) ψαλτικό τοπίο, γεγονός που – όμως – απέχει κατά πολύ από τον παραπάνω ισχυρισμό.

Μύθος 5ος: Η σημερινή Βυζαντινή Μουσική είναι ο μοναδικός απόγονος της μεσαιωνικής.

Κι όμως, πέρα από την σύγχρονη ψαλτική των Νεοελλήνων, κι άλλες ψαλτικές παραδόσεις που φτάνουν ως τις μέρες μας είναι (μακρινοί ή κοντινοί) απόγονοι της ψαλτικής του Βυζαντίου ή εξελιγμένων εκδοχών της! Οι Ρώσοι έχουν τα λεγόμενα Άσματα Znamenny και Demestvenny, που αποτελούν σλαβόφωνη εξέλιξη της κωνσταντινουπολίτικης ψαλτικής του 10ου και 11ου αιώνα, αντίστοιχα. Στη Σικελία υπάρχει μία κοινότητα Ιταλο-Αλβανών που ψάλλουν στα ελληνικά (χωρίς να καταλαβαίνουν γρι από ό,τι λένε), με την παράδοσή τους να προέρχεται από την πελοποννησιακή ψαλτική του 15ου αιώνα. Στα Επτάνησα υπάρχει αναπτυγμένη μία πολυφωνική ψαλτική παράδοση, που αποτελεί απόγονο της κρητικής ψαλτικής του 17ου αιώνα. Επιπλέον στη Ρωσία, υπάρχει το λεγόμενο «Ελληνικό Άσμα» με μέλη που προέρχονται από την κωνσταντινουπολίτικη ψαλτική του ίδιου αιώνα. Τέλος, στη Σερβία ψάλλεται παραδοσιακά το Άσμα Κάρλοβτσι, που αποτελεί εξέλιξη της μεταβυζαντινής ψαλτικής των Ρωμιών των αρχών του 18ου αιώνα.

Μύθος 6ος: Η Βυζαντινή Μουσική ήταν πάντα μονοφωνική.

Για τους λιγότερο μυημένους στα μουσικά, μονοφωνία έχουμε όταν δεν υπάρχει σμίξιμο φωνών που λένε διαφορετικές μελωδίες φτιάχνοντας αρμονίες – πρακτική που ονομάζεται «πολυφωνία» και χαρακτηρίζει τη δυτική μουσική. Η σημερινή εκδοχή της ψαλτικής των Νεοελλήνων είναι μονοφωνική (με το ισοκράτημα να αποτελεί μια «εμβρυακή» εναρμόνιση). Φαίνεται, όμως, ότι οι Βυζαντινοί και Μεταβυζαντινοί ψάλτες σε πολλές περιπτώσεις ακολουθούσαν πολυφωνικές πρακτικές, πιθανότατα σε εύρος πολύ μεγαλύτερο από όσο θα υποψιαζόμασταν. Ήδη από τα τέλη του 12ου αιώνα μαρτυρείται για τους Κωνσταντινουπολίτες χορωδούς χρήση πολυφωνιών με ισοκρατήματα και αυτοσχέδιες διφωνίες σε τέταρτες. Οι πρακτικές αυτές κληρονομούνται στην ψαλτική παράδοση που αναπτύσσεται στην Κρήτη και στην Κύπρο από τους Κωνσταντινουπολίτες ψάλτες μετά την Άλωση της Πόλης, και από κει μεταφέρονται στα νησιά του Ιονίου.

Μύθος 7ος: Η Βυζαντινή Μουσική ψάλλεται μόνο από Έλληνες στα ελληνικά.

Ειδικά τα τελευταία 20-30 χρόνια, υπάρχει μια ιδιαίτερη ανάπτυξη της σύγχρονης εκδοχής της Βυζαντινής Μουσικής σε όλα τα πλάτη της γης, όπου υπάρχουν Ορθόδοξοι. Έτσι, η Βυζαντινή Μουσική ψάλλεται σήμερα από λαούς ποικίλων εθνικοτήτων, με τους ύμνους μεταφρασμένους στις γλώσσες τους: από αραβόφωνους στα αραβικά (στον Λίβανο, στην Παλαιστίνη, στο Ισραήλ, στην Αίγυπτο, στις Η.Π.Α. κ.α.), από Ρουμάνους στα ρουμάνικα, από Σέρβους, Βούλγαρους, Ρώσους και άλλους σλαβόφωνους στα σλαβονικά (μια παλιά σλαβική διάλεκτο που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη λατρεία), από αγγλόφωνους στα αγγλικά (στις Η.Π.Α., στη Μεγάλη Βρετανία, στην Αυστραλία κ.α.), από Αλβανούς στα αλβανικά, ακόμη και από μια νεόφυτη ομάδα Κορεατών στα κορεάτικα!

 

* Ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος είναι υποψήφιος διδάκτορας Βυζαντινής μουσικολογίας στο ΕΚΠΑ, συνθέτης ανατολίτικης μουσικής, ψάλτης και τραγουδιστής.

ShareTweetSend
Αστυνομία

Αυξημένα μέτρα από Αστυνομία κατά το τριήμερο του Κατακλυσμού

June 2, 2023
Καλοκαίρι

Η Ισπανία αναμένει ρεκόρ τουριστών το Καλοκαίρι

June 2, 2023

Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού – Γράφει ο Άντρος Γ. Καραγιάννης, Δήμαρχος Δερύνειας

June 2, 2023
Κενές θέσεις

Κενές θέσεις στη Δημόσια Υπηρεσία

June 2, 2023

Αιτήσεις για τη διαχείριση του Ταχυδρομικού Πρακτορείου Πέρα Χωρίου και Νήσου

June 2, 2023
στάθμευση

Κατακλυσμός Λεμεσού: Κλειστός ο ανατολικός χώρος στάθμευσης στο Μόλο

June 2, 2023
online

Recent News

  • Αυξημένα μέτρα από Αστυνομία κατά το τριήμερο του Κατακλυσμού
  • Η Ισπανία αναμένει ρεκόρ τουριστών το Καλοκαίρι
  • Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού – Γράφει ο Άντρος Γ. Καραγιάννης, Δήμαρχος Δερύνειας
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία

© 2020 News & Magazine - Premium news ΑυτοδιοίκησηCY.

No Result
View All Result
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινότητες
  • Κυπρος
  • Διεθνη
  • Συνεντεύξεις
  • Διαδικτυο
  • Άρθρα – Μελέτες

© 2020 News & Magazine - Premium news ΑυτοδιοίκησηCY.

Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία. Κάνοντας κλικ στο "Αποδοχή όλων", συναινείτε στη χρήση όλων των cookies ή μπορείτε να επισκεφθείτε τις "Ρυθμίσεις cookie" για να δώσετε μια ελεγχόμενη συγκατάθεση.
ΡυθμίσειςΑποδοχή όλων
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT