Αναλογιζόμενος την πολύπτυχη πρόκληση της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος για το νέο δήμο Λευκωσίας, Νεόφυτος Νεοφύτου, εκφράζει την έγνοια του για την ομαλή μετάβαση και ενσωμάτωση των τεσσάρων νέων δήμων που ενώνονται και εστιάζει σε ζητήματα που χρήζουν άμεσης και αποτελεσματικής διαχείρισης.
Υπογραμμίζει την προϋπόθεση της ισόρροπης ανάπτυξης για όλες τις περιοχές και ιδιαιτέρως τις υποβαθμισμένες περιοχές που γειτνιάζουν με την Πράσινη Γραμμή, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανάπτυξης κουλτούρας συλλογικής προσπάθειας που θα συμβάλλει ουσιαστικά στη συνολική αναβάθμιση της ποιότητα ζωής για όλους τους δημότες.
«Είναι σημαντικό να ξεπεράσουμε «τοπικιστικές» νοοτροπίες και να καλλιεργήσουμε την κουλτούρα της συλλογικής προσπάθειας του μεγάλου και ενιαίου δήμου»
Προς ποια κατεύθυνση κινείται η δημοτική ομάδα του ΑΚΕΛ Λευκωσίας σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση της ΤΑ;
Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για το ΑΚΕΛ – Αριστερά – Κοινωνική Συμμαχία είναι μια μεγάλη πρόκληση. Στόχος μας είναι η μεταρρύθμιση να δουλέψει προς όφελος του δημότη. Με τη μεταρρύθμιση ο νέος Δήμος Λευκωσίας, Αγλαντζιάς, Έγκωμης και Αγίου Δομετίου θα αριθμεί πέραν των 110.000 κατοίκων και θα καλύπτει μια μεγάλη γεωγραφική έκταση. Ως δημοτική ομάδα της Αριστεράς αντιμετωπίζουμε αυτή τη μεγάλη πρόκληση με υπευθυνότητα και σοβαρότητα. Θα εργαστούμε για μια ισορροπημένη ανάπτυξη. Ανάπτυξη της κεντρικής εμπορικής περιοχής του Δήμου Λευκωσίας, αλλά και για σχεδιασμένη περιφερειακή ανάπτυξη και αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών που γειτνιάζουν με την Πράσινη Γραμμή.
Η δημοτική ομάδα του ΑΚΕΛ έχει έγνοια για την ομαλή μετάβαση και ενσωμάτωση των τεσσάρων νέων δήμων που ενώνονται. Ενσωμάτωση υπηρεσιών και συστημάτων, αλλά και ενσωμάτωση των εργαζομένων που θα αριθμούν περίπου 300 άτομα υπαλληλικό προσωπικό και άλλα 400 άτομα ωρομίσθιο προσωπικό. Υπάρχουν ανησυχίες από πλευράς των εργαζομένων και είναι δικαιολογημένες. Υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες και εκτιμώ ότι στην αρχή, όπως κάθε αρχή, θα υπάρξουν προβλήματα και δυσκολίες. Θέλουμε να επιτύχει αυτή η μεταρρύθμιση, γιατί πραγματικά πιστεύουμε ότι μια σωστή και λειτουργική μεταρρύθμιση με νέες αρμοδιότητες και εξουσίες θα είναι προς όφελος του πολίτη. Χρειαζόμαστε μια προοδευτική και ανθρωποκεντρική μεταρρύθμιση. Εκεί που εντοπίζουμε στρεβλώσεις, και θα υπάρξουν στρεβλώσεις, θα τις αναδεικνύουμε για να δίνονται λύσεις, ώστε η μεταρρύθμιση να βαδίσει σε υγιείς βάσεις.
Αναμένονται μεγάλες αλλαγές για τον νέο Δήμο Λευκωσίας. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση για τη σύνθεση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου και τη συμμετοχή των τεσσάρων διαμερισμάτων;
Η νέα σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου θα αποτελείται από 30 μέλη συν τον δήμαρχο. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι τέσσερις αντιδήμαρχοι που θα προέρχονται από τα τέσσερα διαμερίσματα, ενώ ο Δήμος Λευκωσίας θα εκπροσωπείται από 13 δημοτικούς συμβούλους, ο Δήμος Αγλαντζιάς από 5, ο Δήμος Αγίου Δομετίου από 4 και ο Δήμος της Έγκωμης από 4.
Σημειώνω και επαναλαμβάνω ότι ένα θα είναι το Δημοτικό Συμβούλιο, ένας θα είναι ο προϋπολογισμός και ενιαία θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα και οι προκλήσεις του νέου μεγάλου δήμου. Είναι σημαντικό να ξεπεράσουμε «τοπικιστικές» νοοτροπίες και να καλλιεργήσουμε την κουλτούρα της συλλογικής προσπάθειας του μεγάλου και ενιαίου δήμου. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες του κάθε διαμερίσματος, οφείλουμε να κοιτάζουμε τη μεγάλη εικόνα, η οποία θα βάλει τον νέο δήμο σε τροχιά ισόρροπης ανάπτυξης. Είμαστε ο δήμος της πρωτεύουσας και αξίζουμε μιας καλύτερης μεταχείρισης από πλευράς της κυβέρνησης και του κράτους και αυτό θα το διεκδικήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις.
«Πρωταρχικής σημασίας η αναζωογόνηση του ιστορικού κέντρου»
Κατά τη γνώμη σας, ποιες πολιτικές θα πρέπει να ακολουθήσει το νέο Δημοτικό Συμβούλιο σε σχέση με το περιβάλλον, το κυκλοφοριακό, την εντός των τειχών πόλη, τον πολιτισμό;
Έχετε αναφέρει τέσσερις πολύ βασικούς άξονες πολιτικής και εγώ θα πρόσθετα ακόμη δύο, την κοινωνική πολιτική και τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, επιβάλλεται να μειώσουμε τους ρύπους και την ίδια στιγμή να δημιουργήσουμε περισσότερο πράσινο. Να υπάρξει μελέτη και σχέδιο απομάκρυνσης οχληρών και ρυπογόνων μονάδων από τις οικιστικές περιοχές της πρωτεύουσας. Περιβάλλον σημαίνει και επένδυση σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας, σημαίνει υγιείς πόλεις.
Το κυκλοφοριακό είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος. Η κριτική μας είναι ότι δεν υπάρχει μια ολιστική αντιμετώπισή. Το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο κέντρο της πόλης που προκαλεί καθημερινό άγχος, δεν αντιμετωπίζεται με αποσπασματικά μέτρα και μονοδρομήσεις. Η απουσία αποτελεσματικών δημοσίων συγκοινωνιών, οι ανεπαρκείς χώροι στάθμευσης και η αποσπασματική εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας, καθώς και η αύξηση του αριθμού των ιδιωτικών οχημάτων, επιδεινώνουν και δεν επιλύουν το πρόβλημα. Προτείνουμε λοιπόν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και εφαρμογή στη βάση χρονοδιαγραμμάτων που θα ελέγχονται. Επίσης, να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης στην περιφέρεια της πόλης που να λειτουργούν ως σταθμοί επιβίβασης των λεωφορείων. Να δημιουργηθούν πολυώροφοι χώροι στάθμευσης. Θέλουμε επέκταση και αναβάθμιση διαβάσεων πεζών και ποδηλατοδρόμων και θέλουμε μια πόλη, η οποία όχι να δυσκολεύει, αλλά να είναι προσβάσιμη σε άτομα με αναπηρίες.
Η εντός των τειχών πόλη είναι το ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσάς μας με ανεκτίμητη πολιτιστική και αρχιτεκτονική αξία. Πρωταρχικής σημασίας είναι η αναζωογόνηση του ιστορικού κέντρου. Αυτό θα γίνει δίνοντας κίνητρα επιστροφής των κατοίκων, με επέκταση των φοιτητικών εστιών στο κέντρο της πόλης, αλλά και με συνεργασία των ανθρώπων που σήμερα κρατούν εν ζωή το παλαιό κέντρο μας, όπως είναι οι μικροκαταστηματάρχες. Οποιοσδήποτε σχεδιασμός για αναζωογόνηση της εντός των τειχών πόλης δεν μπορεί να επιτύχει εάν δεν συμπεριλάβουμε τις θέσεις και τις απόψεις των ανθρώπων των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίοι κρατούν με νύχια και δόντια εν ζωή το ιστορικό κέντρο, το οποίο για πολύ καιρό βρίσκεται σε μαρασμό.
Το ιστορικό κέντρο της πόλης συνδέεται με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Τα ενετικά τείχη, όπως λέμε, είναι το πολιτιστικό μας «παραλιακό μέτωπο». Η ανάδειξη των ενετικών τειχών και τα έργα που συνοδεύουν -έργα στην τάφρο- είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, επιβάλλεται η προστασία των διατηρητέων οικοδομών και η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Να εμπλέξουμε και να αξιοποιήσουμε τους ανθρώπους τους πολιτισμού που δραστηριοποιούνται στην πρωτεύουσα. Να δώσουμε κίνητρα και χώρους για δραστηριοποίηση σε νέους καλλιτέχνες. Να εμπλουτίσουμε τις πολιτιστικές μας δράσεις.
Έχω αναφερθεί στην κοινωνική πολιτική γιατί ως δημοτική ομάδα αναγνωρίζουμε την πολύμορφη και σημαντική αποστολή του Πολυδύναμου Κέντρου μέσα από πολλά προγράμματα, τα οποία απευθύνονται σε παιδιά, σε άτομα τρίτης ηλικίας, σε πρόσφυγες και μετανάστες. Η δημοτική ομάδα του ΑΚΕΛ συνέβαλε να στηθεί και να εδραιωθεί το Πολυδύναμο Κέντρο στη συνείδηση των δημοτών μας. Η προσφορά των ανθρώπων του Πολυδύναμου Κέντρου είναι ανεκτίμητη, ιδιαίτερα για τις ευάλωτες ομάδες των συνδημοτών μας στις δύσκολες συνθήκες που περνούμε σήμερα.
Αναφορικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, θέλουμε ο νέος δήμος να έρθει πιο κοντά στον δημότη και να τον εξυπηρετεί χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες. Να γίνει αξιολόγηση της υπάρχουσας τεχνολογικής υποδομής στους τέσσερις δήμους και να επεκταθεί το δίκτυο «έξυπνη πόλη» σε όλη την επικράτεια του νέου δήμου.
«Να απορροφήσει η κυβέρνηση το αυξημένο κόστος σκυβάλων»
Τοποθετηθήκατε δημόσια σχετικά με το υψηλό κόστος σκυβάλων. Ποια είναι η δική σας άποψη επί τούτου;
Οι δημότες της Λευκωσίας πληρώνουν αυξημένους λογαριασμούς σκυβάλων, ενώ πολύ υψηλός είναι και ο προϋπολογισμός συλλογής των σκυβάλων για τον Δήμο Λευκωσίας σε σχέση με άλλους δήμους. Εάν δεν αναλάβει το κράτος τις ευθύνες του, θα βρεθούμε μπροστά σε δύσκολες καταστάσεις. Οι εκτιμήσεις των τεχνοκρατών είναι ότι οι σημερινές χρεώσεις δεν είναι ανταποδοτικές και δεν καλύπτουν τα έξοδα συγκομιδής και διαχείρισης των σκυβάλων. Η βασική αιτία για το αυξημένο κόστος συλλογής και διαχείρισης των σκυβάλων είναι η απουσία σύγχρονης μονάδας στην επαρχία της Λευκωσίας, με αποτέλεσμα σήμερα τα σκύβαλα να πηγαίνουν στην Κόσιη. Η μη ανέγερση μονάδας στη Λευκωσία ήταν πολιτική απόφαση της κυβέρνησης ΔΗΣΥ, η οποία ξήλωσε σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης. Αποτέλεσμα, μετά το κλείσιμο και του σκυβαλότοπου στον Κοτσιάτη, ο Δήμος Λευκωσίας να μεταφέρει τα σκουπίδια του στη μονάδα της Κόσιης, κάτι που σημαίνει αυξημένο λειτουργικό κόστος. Η δημοτική ομάδα του ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να συναινέσει σε νέες αυξήσεις στα τέλη σκυβάλων και ζητά όπως το αυξημένο αυτό κόστος απορροφηθεί από την κυβέρνηση, η οποία έχει και την ευθύνη γιατί σήμερα ολόκληρη επαρχία δεν διαθέτει δική της μονάδα.
Εκφράζω επίσης ανησυχία και από το γεγονός ότι οδηγεί σε ναυάγιο και η νέα προσπάθεια να υπάρξει και να λειτουργήσει στην περιοχή Στροβόλου διαμετακομιστικός σταθμός.
Σε ό,τι αφορά το σύστημα «Πληρώνω Όσο Πετώ» θα πρέπει να αξιολογηθεί το πώς λειτουργεί σήμερα πιλοτικά στην Αγλαντζιά. Εάν αληθεύουν τα στοιχεία ότι είναι ζημιογόνο για τον Δήμο Αγλαντζιάς περίπου μισό εκατομμύριο ετησίως, τότε θα πρέπει να ληφθούν διορθωτικά μέτρα, αφού προβλέπεται ότι θα επεκταθεί σε όλες τις περιοχές του Δήμου Λευκωσίας. Για να εφαρμοστεί σωστά και αποτελεσματικά το σύστημα «Πληρώνω Όσο Πετώ», θα πρέπει να προηγηθούν προηγουμένως πολιτικές κομποστοποίησης οικιακών αποβλήτων, ανακύκλωση και διαχωρισμός των σκυβάλων στην πηγή.
Επομένως και στο θέμα των σκυβάλων χρειαζόμαστε ολοκληρωμένες πολιτικές που να μειώνουν το κόστος και όχι να το αυξάνουν. Δεν αντέχει ο δημότης να πληρώσει επιπρόσθετες φορολογίες. Είναι ευθύνη της κυβέρνησης και ο νέος δήμος θα πρέπει να διεκδικήσει δυναμικά από την κυβέρνηση, ζητώντας να απορροφήσει το όποιο αυξημένο κόστος συλλογής σκυβάλων.
«Να εργαστούμε για την επανένωση»
Ποιο είναι το όραμά σας για τη νέα πενταετία;
Ο Δήμος της Λευκωσίας είναι ο μόνος μοιρασμένος και διχοτομημένος δήμος στην Ευρώπη. Να σχεδιάσουμε και να εργαστούμε για την επανένωση. Να αναβαθμίσουμε τη συνεργασία μας με τους συμπατριώτες μας Τουρκοκυπρίους, αντιμετωπίζοντας κοινά προβλήματα της πόλης λόγω της πολύχρονης διαίρεσης και κατοχής.
Δεν είμαι από εκείνους που μηδενίζουν το έργο που έγινε όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά υπάρχουν πάρα πολλά που δεν έγιναν και πρέπει να γίνουν. Θέλω ένα δήμο που να μπορεί να στηρίζεται στα δικά του πόδια, να στηρίζεται στις δικές του σύγχρονες και αναβαθμισμένες και καλά στελεχωμένες σε ανθρώπινο δυναμικό και σε τεχνικό εξοπλισμό υπηρεσίες και όχι να ξοδεύουμε εκατομμύρια ευρώ για αγορά υπηρεσιών χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Θέλω περισσότερη διαφάνεια και χρηστή διοίκηση. Περισσότερη λογοδοσία και δημόσια διαβούλευση.
Να αξιοποιήσουμε τις νέες προκλήσεις που δημιουργούνται με τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να τις μετατρέψουμε σε ευκαιρίες για μια καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους τους δημότες του νέου μεγάλου δήμου της πρωτεύουσας -Λευκωσίας – Αγλαντζιάς – Αγίου Δομετίου – Έγκωμης.
Βιογραφικό σημείωμα
O Νεόφυτος Νεοφύτου (Φύτος) γεννήθηκε στην Πάφο και διαμένει από το 1979 στο Καϊμακλί.
Είναι νυμφευμένος με την Ελένη Κονόμου από τη Μια Μηλιά και έχει δύο παιδιά, τον Παντελή και την Περσεφόνη. Αποφοίτησε από το Λύκειο Παλλουριώτισσας, ολοκλήρωσε τη στρατιωτική του θητεία και φοίτησε στο Πανεπιστήμιο «Kliment Ohridski» της Σόφιας. Είναι κάτοχος πανεπιστημιακού διπλώματος Δημοσιογραφίας και μεταπτυχιακού διπλώματος Master of Arts.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα Πολιτικής Οικονομίας στην Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών και Διοίκησης στη Σόφια. Είναι Αρχισυντάκτης στην εφημερίδα «Χαραυγή».
Είναι δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της δημοτικής ομάδας του ΑΚΕΛ – Αριστερά – Κοινωνική Συμμαχία στον Δήμο Λευκωσίας.