Του Χάρη Τροκκούδη
Η λέξη «ηγέτης» έχει πλέον ερμηνευτεί με αρνητική έννοια και ίσως θα έπρεπε να το ορίσουμε ξανά στην πραγματική του διάσταση. Δεν θα σταματήσω όμως εδώ, αλλά θα πω ότι οι Σχολικές Εφορίες σήμερα χρειάζονται περισσότερο από ποτέ, τον ηγέτη τους.
Δεν χρειάζονται διαχειριστές εξουσίας, διεκπεραιωτές της γραφειοκρατίας ή και άλλων εκτελεστικών οργάνων! Λόγω της εμπειρίας μου τα τελευταία πέντε χρόνια έχω την άποψη ότι δεν είχαμε ως σχολική εφορεία Στροβόλου, να αντιμετωπίσουμε μόνο τις απαιτήσεις των σχολικών μονάδων αλλά και τις πεπαλαιωμένες αντιλήψεις και πρακτικές του συγκεντρωτισμού, ενός συντηρητικού συστήματος που ελάχιστα εξελίχθηκε μετά το πέρας της δημιουργίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Δυστυχώς είναι ένα σύστημα που δύσκολα αλλάζει τρόπο λειτουργίας, ή που βελτιώνεται. Εξαιτίας του ότι, η «αλλαγή» προς το κάθε τι το διαφορετικό, φέρνει σε πολλούς τρόμο μπροστά στην ανάληψη νέων ευθυνών, συνήθως δεν δέχονται οι άνθρωποι που είναι σε θέσεις κλειδιά, να ακολουθήσουν καλύτερα μοντέλα διοίκησης, που σε βάθος χρόνου θα προσφέρουν ένα καλύτερο αύριο.
Σε ένα διοικητικό συμβούλιο όπως είναι οι Εφορίες, ο ρόλος του ηγέτη προέδρου είναι καθοριστικός. Πρέπει να είναι σε θέση να καθορίζει γραμμή και να οριοθετεί ορθολογιστικά οράματα, να εμπνέει και να καθοδηγεί τους υπόλοιπους που μαζί του θα έχουν εκείνο τον ενθουσιασμό να υλοποιήσουν μαζί το πρόγραμμα τους.
Χαρακτηριστικά όπως η επάρκεια, η γνώση, η αυτοπεποίθηση και το θάρρος της γνώμης είναι σίγουρα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να υπάρχουν. Η ευθυνοφοβία δεν πρέπει να υφίσταται αλλά η άμεση αντιμετώπιση των κρίσεων ή προβλημάτων και η αντικειμενικότητα στις αποφάσεις του, θα θεωρηθούν επιπρόσθετο ικανό προσόν. Δεν χρειάζεται να αναφερθεί ότι ένας σωστός ηγέτης, πρέπει να εμπνέει, να δίνει ανάλογα με τις ικανότητες / δεξιότητες των συνεργατών του και τις ανάλογες αρμοδιότητες ή ευθύνες.
Επίσης, να έχει πλήρη επίγνωση των δικαιωμάτων των υπαλλήλων της εφορίας και κανείς να μην περιθωριοποιείται. Κανένα αίσθημα παραγκωνισμού ή φοβίας – ανταγωνισμού δεν μπορεί να υπάρχει μεταξύ των υπαλλήλων και σίγουρα με μια επίτευξη άριστης συνεργασίας και φιλικών σχέσεων μεταξύ τους, θα φέρει θετικά αποτελέσματα. Με βάση τα πιο πάνω, παρατηρείται ένα μικρό παράδειγμα, των στοιχείων ενός ηγέτη.
Κλείνοντας, θα πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι δεν είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιος. Που να μπορεί να ηγηθεί σε ένα οργανισμό/ομάδα, όπως είναι στη περίπτωση μας, στις σχολικές εφορίες. Άλλωστε, όταν θα διεκδικείς να αναλάβεις μια θέση εξουσίας, το πιο σημαντικό είναι να έχεις πειστεί πρώτα με τον εαυτό σου, ότι το αγαπάς να το κάνεις και μετά θα πείσεις και τους άλλους ότι μπορείς. Δεν θέλει κόπο αλλά τρόπο η υλοποίηση ενός χρηστού προγράμματος για τη θέση αυτή. Είναι στο δικό μας χέρι στο πώς να υλοποιηθεί, το νέο όραμα.
Ο Χάρης Τροκκούδης είναι Αντιπρόεδρος Σχολικής Εφορείας Στροβόλου και Γραμματέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Λευκωσίας.