Σε σειρά επισημάνσεων που αφορούν μεταξύ άλλων την οικονομική κατάσταση του Δήμου Παραλιμνίου, τα αδαπάνητα ποσά λογαριασμού δανείων, τη μη άσκηση οποιουδήποτε ελέγχου για τα τέλη διανυκτερεύσεων ξενοδοχείων και τη μη είσπραξη τέλους θεάματος, προβαίνει η Ελεγκτική Υπηρεσία στο πλαίσιο του διαχειριστικού ελέγχου που διενέργησε για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Οσον αφορά το Δήμο Αγίας Νάπας η Ελεγκτική Υπηρεσία κάνει λόγο στο θέμα των διαφημιστικών πινακίδων, στις δαπάνες για πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις και στην συλλογή και διαλογή αποβλήτων συσκευασίας.
Στην ειδική έκθεση της Υπηρεσίας που αναρτάται στην ιστοσελίδα της, αναφορά γίνεται σε σχέση με το Δήμο Παραλιμνίου στα μέτρα βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης και της ρευστότητας του «ασκώντας με πιο οικονομικό, αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο τις εξουσίες που του παρέχει η σχετική νομοθεσία. Έσοδα, όπως δικαιώματα από άδειες διαφημιστικών πινακίδων, δεν επιβάλλονται και δεν εισπράττονται, ενώ για τις καθυστερήσεις φορολογιών, τελών, δικαιωμάτων και άλλων οφειλόμενων ποσών, που στις 31.12.2013 και 31.12.2012 ανέρχονταν σε €5.076.908 και €5.065.182, αντίστοιχα, σε σύγκριση με €3.696.754 στις 31.12.2011, δεν λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την έγκαιρη είσπραξή τους».
Αναφορικά με αδαπάνητα ποσά λογαριασμού δανείων η έκθεση σημειώνει ότι «κατά το 2012, χωρίς να εξασφαλίσει έγκριση από το Υπουργείο Εσωτερικών, ο Δήμος μετέφερε στον Γενικό Λογαριασμό το υπόλοιπο των μετρητών που βρισκόταν στον λογαριασμό δανείων ύψους €172.580, ώστε να χρησιμοποιήσει το εν λόγω ποσό για σκοπούς άλλους από αυτούς για τους οποίους εγκρίθηκαν τα σχετικά δάνεια».
Κατά τον έλεγχο που έγινε στον Δήμο Παραλιμνίου «διαπιστώθηκε ότι δεν κινούνται από τον Δήμο αγωγές για την είσπραξη καθυστερήσεων εσόδων» και προστίθεται ότι «μεγάλες ποσότητες ειδών σημαντικής αξίας, όπως πάσσαλοι για ηλεκτροδότηση, λάμπες, σωλήνες αμιάντου, εξαρτήματα υδατοπρομήθειας, κρεβατάκια και ομπρέλες θαλάσσης, εξακολουθούν να βρίσκονται σε περιφραγμένο χώρο, χωρίς να είναι καταχωρισμένα σε καθολικό αποθήκης».
Σημειώνεται ακόμα ότι «χωρίς την ύπαρξη κενών θέσεων και χωρίς την εκ των προτέρων έγκριση του Υπουργού Εσωτερικών και τη σύμφωνο γνώμη του Υπουργού Οικονομικών, το Δημοτικό Συμβούλιο, με τις αποφάσεις του, ημερομηνιών 15.1.2009, 5.3.2009, 22.4.2009 και 20.7.2009, προέβη στην πρόσληψη τεσσάρων Βοηθών Γραμματειακών Λειτουργών. Παρόλο που το Υπουργείο Εσωτερικών σε επιστολές του προς τον Δήμο, ημερομηνιών 12.1.2011 και 7.9.2011, αναφέρει ότι η εν λόγω ενέργεια του Δήμου είναι παράτυπη και πρέπει να ανακληθεί, εντούτοις ο Δήμος συνέχισε την εργοδότηση των υπαλλήλων, ενώ μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου δεν σημειώθηκαν οποιεσδήποτε εξελίξεις».
Στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας γίνεται επίσης αναφορά στα τέλη διανυκτερεύσεων ξενοδοχείων σημειώνοντας πως «δεν ασκείται από τον Δήμο οποιοσδήποτε έλεγχος, για επιβεβαίωση της ορθότητας των στοιχείων που φαίνονται στις καταστάσεις διανυκτερεύσεων που υποβάλλονται από τα ξενοδοχεία, με βάση τις οποίες υπολογίζονται και εισπράττονται τα τέλη διανυκτερεύσεων. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, οι χρεώστες τελών διανυκτερεύσεων ανέρχονταν στις 31.12.2013 σε €210.709 (€204.558 στις 31.12.2012)» αναφέρει προσθέτοντας πως «στους εν λόγω χρεώστες περιλαμβάνονται ξενοδοχεία που οφείλουν σημαντικά ποσά και για τέλη σκυβάλων, επαγγελματικό φόρο και δημοτικά τέλη ακίνητης ιδιοκτησίας»
Για το τέλος θεάματος σημειώνεται πως «δεν ακολουθείται η καθορισμένη διαδικασία, ώστε όλα τα εισιτήρια για δημόσια θεάματα να υποβάλλονται για θεώρηση από τις υπηρεσίες του Δήμου πριν από τις παραστάσεις/εκδηλώσεις και, ως εκ τούτου, δεν υπολογίζεται και δεν καταβάλλεται στον Δήμο τέλος θεάματος, για όλα τα δημόσια θεάματα που διοργανώνονται στα όρια του Δήμου».
Αναφορά στην έκθεση γίνεται και στο θέμα των καθυστερήσεων «τελών σκυβάλων και επαγγελματικής άδειας που ανήλθαν στις 31.12.2013 και 31.12.2012 σε €2.233.002 και €2.091.551, αντίστοιχα, σε σύγκριση με €1.522.444 στις 31.12.2011, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση €141.451 ή ποσοστό 6,8% το 2013, σε σύγκριση με το 2012 και αύξηση €569.107 ή ποσοστό 37,4% το 2012, σε σύγκριση με το 2011. Διαπιστώνονται αδυναμίες στην αποτελεσματική είσπραξη φορολογιών, τελών και δικαιωμάτων που επιβάλλονται από τον Δήμο, με αποτέλεσμα σημαντικά ποσά να παραμένουν κάθε χρόνο ανείσπρακτα και η είσπραξή τους, με την πάροδο του χρόνου, να καθίσταται δύσκολη ή/και αδύνατη».
Οσον αφορά την ενοικίαση υποστατικών από το Δήμο Παραλιμνίου στην έκθεση σημειώνεται η ενοικίαση ενός ορόφου κτιρίου για στέγαση της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, ωστόσο ο Δήμος πλήρωσε ενοίκια ύψους 139 χιλιάδων ευρώ χωρίς όμως να μετακινηθεί η Δημοτική Βιβλιοθήκη μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου του Γενικού Ελεγκτή.
Αναφορά γίνεται επίσης και στην ενοικίαση το 2013 διαμερίσματος για «στέγαση, στούντιο του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου, καταβάλλοντας ενοίκιο ύψους €400 τον μήνα, πλέον κοινόχρηστα, παρόλο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ο χώρος για στέγαση της Δημοτικής Βιβλιοθήκης που ήταν διαθέσιμος».
Πρόγραμμα συλλογής και διαλογής αποβλήτων συσκευασίας
————————————————————-
Στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας γίνεται επίσης αναφορά και στη συμφωνία συνεργασίας που υπέγραψε ο Δήμος Παραλιμνίου το 2009 με εταιρεία για την οργάνωση ολοκληρωμένου προγράμματος συλλογής και διαλογής αποβλήτων συσκευασίας και σημειώνει ότι «με βάση τη συμφωνία, ο Δήμος θα πρέπει να συνεισφέρει οικονομικά προς την εταιρεία στο τέλος κάθε τριμήνου, για κάλυψη των εξόδων των διαφόρων δραστηριοτήτων που προβλέπονται στη συμφωνία».
Προστίθεται ότι διαπιστώθηκε πως «ενώ ο Δήμος, από 12.5.2009 μέχρι 17.10.2013, κατέβαλε προς την εταιρεία ποσά συνολικού ύψους €135.069, που αφορούσαν στην περίοδο 12.5.2009-30.6.2012, μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου η εταιρεία δεν είχε καταβάλει στον Δήμο οποιοδήποτε ποσό ως έσοδο, που να αφορά σε τυχόν έσοδα, για την περίοδο από 12.5.2009 μέχρι 9.11.2011. Διαπιστώθηκε επίσης ότι, σε αντίθεση με τη συμφωνία, η εταιρεία ουδέποτε παρουσίασε προς τον Δήμο για έγκριση αιτιολογημένη έκθεση με σχετικά παραστατικά, για υπολογισμό της συνεισφοράς του» εξηγώντας πως «ο Δήμος κατέβαλε το εν λόγω ποσό προς την εταιρεία, χωρίς οποιονδήποτε έλεγχο».
Προσθέτει ακόμα ότι το Δημοτικό Συμβούλιο Παραλιμνίου τον Δεκέμβριο του 2012 αποφάσισε τη διακοπή του συμβολαίου με τη συγκεκριμένη εταιρεία η οποία όμως «συνέχισε την περισυλλογή ανακυκλώσιμων υλικών και τη χρέωση του Δήμου με ποσοστό 65% του κόστους συλλογής του ρεύματος χαρτιού, με αποτέλεσμα ο Δήμος, σύμφωνα με την εταιρεία, να οφείλει ποσό ύψους €126.275, για την περίοδο 1.7.2012 μέχρι 14.10.2015, ημερομηνία κατά την οποία ολοκλήρωσε τη μετακίνηση των κάδων ανακύκλωσης από τον Δήμο και τερμάτισε τη συμφωνία συνεργασίας μαζί του, λόγω, της συστηματικής άρνησης ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις του».
Δήμος Αγίας Νάπας
———————-
Αναφορικά με την Αγία Νάπα στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας γίνεται λόγος στην ανάθεση ελέγχου υλικών για κατασκευαστικά έργα στο Δήμο σε ιδιωτική εταιρεία και τον καλεί «να διενεργεί έγκαιρα τους απαραίτητους ελέγχου, αφενός για διασφάλιση της ποιότητας των εργασιών που εκτελούνται καθώς και των υλικών που προμηθεύεται και, αφετέρου, να αποφεύγεται η χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία ανάκτησης των ποσών που καταβλήθηκαν για υποδεέστερη ποιότητα».
ΚΥΠΕ