Με κενά και ελλείψεις στον πυρήνα τους υποδέχτηκαν άλλο ένα καλοκαίρι οι ναυαγοσώστες της Κύπρου. Για άλλη μια χρονιά, οι επαγγελματίες του κλάδου αντιμετωπίζουν πολλαπλές ελλείψεις τόσο σε προσωπικό όσο και σε εξοπλισμό, γεγονός που δυσχεραίνει το σημαντικό έργο τους.
Ένα μεγάλο ζήτημα αποτελεί η μη πλήρης εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Σαλαμίς, το οποίο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο το 2018. Οι ναυαγοσώστες απαιτούν εδώ και αρκετά χρόνια την υλοποίηση της πρόνοιας που αφορά τη δημιουργία Υπηρεσίας Ασφάλειας των Παραλιών, κάτι που πιστεύουν ότι θα βοηθήσει σημαντικά στην επίλυση των επιμέρους προβλημάτων.
Να σημειωθεί ότι στις 22/02/2024 κατατέθηκε πρόταση από τον βουλευτή του Δημοκρατικού Συναγερμού, Κυριάκο Χατζηγιάννη, η οποία θεσπίζει νομοθεσία για τη δημιουργία της πολυπόθητης Υπηρεσίας. Σύμφωνα με την πρόταση νόμου, ο ρόλος της Υπηρεσίας θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επίβλεψη για την τήρηση των προνοιών του Εθνικού Σχεδίου Σαλαμίς, τη διασφάλιση της επαρκούς στελέχωσης των παραλιών και την πρόσληψη ναυαγοσωστών. Παράλληλα, η Υπηρεσία θα ασχολείται με την κατάλληλη επιχειρησιακή εκπαίδευση των ναυαγοσωστών και την προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού για τους πύργους.
Με αυτές τις παρεμβάσεις, οι ναυαγοσώστες ελπίζουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια των παραλιών και των λουόμενων.
Την παρούσα κατάσταση περιέγραψε σε δηλώσεις του στην ιστοσελίδα ΑυτοδιοίκησηςCy ο Χριστοφής Καραντώνης, μέλος της Ναυαγοσωστικής Ομάδας του Αεροδρομίου Λάρνακας.
Αυτό που θέλησε να υπογραμμίσει ο κ. Καραντώνης είναι η έλλειψη συντονισμού και αργοπορημένη δράση των αρμόδιων αρχών όσον αφορά τις διαδικασίες για την πρόσληψη προσωπικού και την προμήθεια εξοπλισμού. Όπως τόνισε, ο προγραμματισμός και ο συντονισμός δεν πρέπει να γίνονται αφού έχει ήδη ξεκινήσει το καλοκαίρι, καθώς, όπως επεσήμανε, στις παραλίες της Κύπρου υπάρχει επισκεψιμότητα σχεδόν όλο τον χρόνο.
Το θέμα της υποστελέχωσης αποτελεί, σύμφωνα με τον κ. Καραντώνη, σημαντικό πρόβλημα για τον κλάδο και κατ’ επέκταση για την ασφάλεια των παραλιών στην Κύπρο. Ο μόνος τρόπος να επιλυθεί το εν λόγω ζήτημα είναι η δημιουργία της Υπηρεσίας Ασφάλειας Παραλιών, η οποία θα αναλάβει και την ίδρυση Σχολής Ναυαγοσωστικής. Παράλληλα, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να υπάρξει επαγγελματική ανέλιξη στο επάγγελμα, καθώς πολλοί αποφεύγουν να ενταχθούν στο δυναμικό των ναυαγοσωστών λόγω της ανασφάλειας που προκύπτει από την οκτάμηνη ή ακόμα και εξάμηνη απασχόληση σε μια θέση που δεν ξέρουν αν θα υπάρχει την επόμενη χρονιά.
Πολλοί εργαζόμενοι στρέφουν την προσοχή και το ενδιαφέρον τους σε εργασίες που θα τους απασχολούν όλο τον χρόνο και θα τους παρέχουν μεγαλύτερη επαγγελματική ασφάλεια, ωφελήματα και ευκαιρίες ανέλιξης.
Το Υπουργείο Εσωτερικών φαίνεται ότι υποσχέθηκε τη δημιουργία μόνιμων θέσεων με τη σύσταση της Υπηρεσίας, ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε ο κ. Καραντώνης, το συγκεκριμένο θέμα βρίσκεται ακόμα σε στασιμότητα. Στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου τα πράγματα, όσον αφορά το προσωπικό, είναι ελαφρώς καλύτερα. Η Λάρνακα, η Λεμεσός και η Πάφος, από την άλλη, βρίσκονται σε πολύ χειρότερη κατάσταση λόγω των προβλημάτων που προκύπτουν από την έλλειψη επαγγελματιών.
Διαχρονικό πρόβλημα αποτελεί και το θέμα του ωραρίου, με τα πόστα σε πολλές περιπτώσεις να μην ανοίγουν καθόλου ή να ανοίγουν ώρες που δεν ανταποκρίνονται στις ώρες που επιλέγουν οι πολίτες να κάνουν τα μπάνια τους. Ο κόσμος, όπως εξήγησε και ο κ. Καραντώνης, σε πολλές περιπτώσεις, δεν επισκέπτεται την παραλία το μεσημέρι. Επιλέγει τις πρωινές ώρες ή αργά το απόγευμα που πέφτει ο ήλιος και αλλάζει η θερμοκρασία, κάτι που σημαίνει ότι ιδανικά οι ναυαγοσώστες θα έπρεπε να έχουν παρουσία στις παραλίες όλη μέρα, κάτι που σαφώς δεν είναι εφικτό σε αυτή τη φάση, αφού με πολλή προσπάθεια βγαίνουν οι βασικές βάρδιες.
Να αναφέρουμε ότι ο νόμος προβλέπει πως όπου υπάρχει οργανωμένη παραλία με σημαδούρες και κρεβατάκια, πρέπει να υπάρχουν και ναυαγοσώστες, και αυτή τη στιγμή αρκετά ναυαγοσωστικά σημεία παραμένουν κλειστά ή είναι υποστελεχωμένα.
Η ευθύνη για την επίλυση όλων αυτών των ζητημάτων βαραίνει την πλευρά του Υπουργείου Εσωτερικών και τη Βουλή, που πρέπει να θεσμοθετήσουν και να ενσωματώσουν το Εθνικό Σχέδιο Σαλαμίς στον νόμο, όπως ακριβώς προβλέπεται από το 2018. Οι ναυαγοσώστες, από την πλευρά τους, κρούουν καθημερινά τον κώδωνα του κινδύνου, ώστε οι αρμόδιοι να δώσουν την απαιτούμενη σημασία σε όλα αυτά τα θέματα πριν θρηνήσουμε κι άλλα θύματα.
Σε γενικές γραμμές, ο κ. Καραντώνης θέλησε να αναφερθεί και στη σημασία της εκπαίδευσης των πολιτών για την ασφάλειά τους στην παραλία. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα έπρεπε να γίνονται επισκέψεις σε σχολεία από επαγγελματίες ναυαγοσώστες, όπως γίνονται και από άλλες υπηρεσίες, γιατί η πρόληψη διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην αποφυγή δυσάρεστων περιστατικών. Παράλληλα, οι επισκέπτες των παραλιών πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να εφαρμόζουν τους κανόνες ασφαλείας και τις οδηγίες των ναυαγοσωστών. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι οι γονείς να επιβλέπουν τα παιδιά τους συνεχώς αφού το κακό μπορεί να συμβεί σε ένα μόλις δευτερόλεπτο.