Του Χάρη Τροκκούδη
Οι σχολικές εφορείες είναι από μόνες τους ένα μεγάλο κεφάλαιο στην εκπαίδευση του κράτους και ελάχιστοι γνωρίζουν το σκοπό της ύπαρξης τους αλλά και του έργου τους.
Η σημερινή κατά νόμο οργανωμένη μορφή των Σχολικών Εφοριών είναι η συνέχεια του ενδιαφέροντος που εκδήλωνε πάντοτε ο λαός για την εκπαίδευση των παιδιών του. Δίπλα στους δασκάλους που αναλάμβαναν το μεγάλο και δύσκολο έργο της παιδαγώγησης των μαθητών και χωρίς τα στοιχειώδη πολλές φορές μέσα (τάξη, ρεύμα κλπ), ήταν οι «προύχοντες» της κοινότητας.
Οι σχολικοί έφοροι σήμερα, μέσα από ένα σύστημα δεκάδων χρόνων, αναδεικνύονται με την ψήφο των δημοτών και αποκτούν οργανική σχέση με την τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία ορίζει σε κάθε εφορία αριθμό δημοτικών συμβούλων, οι οποίοι μαζί με τους εξελεγμένους επί ίσης όροις αποτελούν τη σχολική εφορία για κάθε δημοτική περιφέρεια. Σε κάθε δημοτικές εκλογές έχουμε τρία ψηφοδέλτια. Ένα για τους υποψηφίους δημάρχους, ένα για τους Δημοτικούς Συμβούλους και ένα τρίτο που αφορά τους Σχολικούς Εφόρους.
Η υφιστάμενη δομή των σχολικών εφορειών, θα πρέπει κατά την ταπεινή μου άποψη να αλλάξει. Μια νέα σύνθεση ή δομή που ισχύει σήμερα θα πρέπει να εφαρμοστεί αλλά και να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες απ’ ότι μέχρι σήμερα. Χρειάζεται όχι μόνο να ακούγεται περισσότερο η φωνή και η θέληση της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και για να προλαμβάνονται πιο γρήγορα οι ιδιαίτερες ανάγκες που έχει η κάθε σχολική περιφέρεια.
Ο όρος παιδεία, εναρμονίζει τη φιλοσοφία και παντρεύει τη κουλτούρα και νοοτροπία του κάθε λαού. Κάθε κράτος, κάθε πολιτισμός ανάλογα με την παιδεία που έχει, αντικατοπτρίζει και το έργο του κοινωνικού γίγνεσθαι των πολιτών του. Εξού και είναι υπόθεση των πολλών, είναι υπόθεση όλων. Οι Σχολικές Εφορίες αναδεικνύονται από το λαό και τον εκπροσωπούν. Πρέπει επομένως να έχουν λόγο για τα θέματα που ενδιαφέρουν το λαό και τους οραματισμούς που έχουν για την εκπαίδευση και τα παιδιά του.
Με το τελευταίο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για αναβάθμιση του Ρόλου και του Έργου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για εμάς τους εν ενεργεία εμπλεκόμενους αλλά και για όλους τους εν δυνάμει που θα ήθελαν να εμπλακούν στις λειτουργίες της σχολικής εφορίας, θα πρέπει να μας βρει αρωγούς στην προσπάθεια αυτή. Όμως μέσα από ένα σωστό διάλογο που μπορεί να γίνει το εφικτό, ή το αναγκαίο εντός του πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αλλαγές μπορούν να γίνουν και μάλιστα προς το καλύτερο, σημασία έχει να δοθούν κίνητρα και επιπρόσθετες ενέργειες στις σχολικές εφορίες για να ενδυναμώσουν τον νόμο περί σχολικών εφορειών και να δώσουν ώθηση για καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον. Άλλωστε στο χέρι μας είναι.
Ο Χάρης Τροκκούδης είναι Αντιπρόεδρος Σχολικής Εφορείας Στροβόλου και Γραμματέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Λευκωσίας