Λίγους μόλις μήνες πριν την υλοποίηση της Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο Δήμαρχος Μέσα Γειτονίας, Δώρος Αντωνίου, παραχωρεί συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην ιστοσελίδα ΑυτοδιοίκησηCY και μιλά για τα έργα που υλοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα στην περιοχή και άλλαξαν την όψη της Μέσα Γειτονιάς, για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Δήμος, για τις αλλαγές που θα επιφέρει η περιβόητη μεταρρύθμιση αλλά και για το ενδιαφέρον του να αναλάβει τη Δημαρχία του νέου Δήμου Λεμεσού.
Η συνέντευξη που παραχώρησε ο Δήμαρχος Μέσα Γειτονιάς, Δώρος Αντωνίου στην ιστοσελίδα της ΑυτοδιοίκησηCY:
Ποια είναι τα έργα που υλοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα και άλλαξαν την όψη της Μέσα Γειτονιάς;
Προτεραιότητα μας είναι το περιβάλλον και οι χώροι συνάθροισης και άθλησης ανθρώπων και ειδικά η υγιής απασχόληση παιδιών. Έτσι προχωρήσαμε στην ανακαίνιση χώρων πρασίνου και παιχνιδότοπων του Δήμου Μέσα Γειτονιάς. Πρόκειται για πάρκα, στολίδια στην περιοχή, που διαθέτουν παιχνίδια ευρωπαϊκών προδιαγραφών, δάπεδα ασφαλείας και δέντρα. Στο Πάρκο Πανίκου Δημητρίου, στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «My Square» έχουν τοποθετηθεί όργανα γυμναστικής ώστε να αθλούνται οι επισκέπτες του πάρκου.
Παράλληλα μέσα από συμφωνία με την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση λαμπτήρων οδικού φωτισμού με λαμπτήρες LED. Πέραν του σημαντικού οικονομικού οφέλους για το Δήμο και κατ’ επέκταση για τους δημότες Μέσα Γειτονιάς, υπάρχουν θετικές περιβαλλοντικές συνέπειες λόγω της μείωσης των περιβαλλοντικών ρύπων που έχει επιφέρει η αντικατάσταση του οδικού φωτισμού με φωτιστικά LED και επιφέρουν επίσης καλύτερη φωτεινότητα στο οδικό δίκτυο.
Επιπρόσθετα, υλοποιούμε σύντομα την τέταρτη φάση ασφαλτοστρώσεων. Η προσφορά έχει κατακυρωθεί και σε συνέχεια των προηγούμενων έργων ασφαλτοστρώσεων που έγιναν, θα καλύψουμε το μεγαλύτερο μέρος των δρόμων της δημοτικής μας περιοχής.
Τέλος, θα προχωρήσουμε σε προκήρυξη προσφορών, για την βελτίωση και κατασκευή όπου χρειάζεται, των πεζοδρομίων των υποστατικών της δημοτικής μας περιοχής.
Ποιες είναι οι πιο σοβαρές προκλήσεις που εντοπίζονται στη Μέσα Γειτονιά και πως τις αντιμετωπίζετε;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά είναι το κυκλοφοριακό πρόβλημα στον κυκλικό κόμβο της Μέσα Γειτονιάς. Είναι κοινή διαπίστωση ότι, ο κυκλικός κόμβος κυρίως σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στον κυκλοφοριακό φόρτο που καλείται να εξυπηρετήσει.
Μετά την ανέγερση του ΚΘ’ Δημοτικού Σχολείου Γ.Ν. Καλογερόπουλου, της ύπαρξης του ιδιωτικού σχολείου Grammar School αλλά και την ραγδαία εξέλιξη της περιοχής των Πανθέων με καινούριες οικοδομές, παρατηρείται σοβαρότατο πρόβλημα κυκλοφορίας και συμφόρησης, με αποτέλεσμα οι πολίτες να ταλαιπωρούνται καθημερινά, καθώς αναμένουν για αρκετή ώρα μέχρι την έξοδο τους από τον κυκλικό κόμβο.
Είναι γνωστό ότι η αρμοδιότητα της Δημόσιας Συγκοινωνίας ανήκει στο Υπουργείο Συγκοινωνιών. Έγκαιρα, ο Δήμος Μέσα Γειτονιάς, έθεσε επανειλημμένα το θέμα στους εκάστοτε Υπουργούς Συγκοινωνιών και παρουσίασε προτάσεις / εισηγήσεις επίλυσης του θέματος χωρίς δυστυχώς μέχρι σήμερα να παρθεί κάποια απόφαση από το αρμόδιο Υπουργείο.
Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι το κυκλοφοριακό είναι υψίστης προτεραιότητας θέμα που απασχολεί όχι μόνο την Μέσα Γειτονιά αλλά και ολόκληρη τη Λεμεσό ευρύτερα και θα πρέπει τάχιστα να ληφθούν συλλογικές αποφάσεις απ’ όλους τους συναρμοδίους φορείς ώστε να αποσυμφορηθεί το πρόβλημα που παρατηρείται ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής σε όλες τις κύριες οδικές αρτηρίες.
Η μελέτη ΣΒΑΚ είναι ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει και να απαμβλύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λεμεσού. Η μελέτη περιέχει αρκετά καλά στοιχεία που μπορεί να βασίζονται μεν σε κλασσικές προσεγγίσεις, όμως θα μπορούσαν να υλοποιηθούν στα πλαίσια διορθωτικών κινήσεων για απάβλυνση του προβλήματος. Πιθανές προσεγγίσεις θα μπορούσαν να είναι η αυξημένη χρήση λεωφορείων με τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων και οι αυξημένοι χώροι στάθμευσης. Το θέμα του λεωφορείου ως ενναλακτικό μέσο μαζικής μετακίνησης αγγίζει και ευρύτερα το θέμα της κυκλοφοριακής κουλτούρας ολόκληρης της κοινωνίας. Είναι έτοιμη η κοινωνία ή θέλει ακόμη χρόνο να αποδεχτεί το λεωφορείο;
Το θέμα της δημιουργίας των λεωφορειολωρίδων είναι ταυτόχρονα και ένα παράδειγμα της ανάγκης για επανεξέταση κάποιων στοιχείων της μελέτης. Η μελέτη προβλέπει όπως οι πρώτες λεωφορειολωρίδες δημιουργηθούν στον παραλιακό όπου θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχει τόσο πρόβλημα σήμερα. Όμως, ενδεχομένως να δημιουργηθεί πρόβλημα αν γίνουν λεωφορειολωρίδες εκεί. Επομένως, κάποια καλά στοιχεία της μελέτης θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και να απαμβλύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, ενώ κάποια άλλα στοιχεία ενδεχομένως να πρέπει να επανεξεταστούν.
Βρισκόμαστε μία ανάσα από την υλοποίηση της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πως αναμένετε, με τα νέα δεδομένα, ότι θα εξελιχθούν τα πράγματα, συνυπολογίζοντας τη δουλειά που έγινε μέχρι στιγμής;
Έφθασε η στιγμή να αποδεχτούμε ότι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως έχει σήμερα, έχει κλείσει τον κύκλο της. Η κυπριακή Τοπική Αυτοδιοίκηση από την 1ην Ιουλίου 2024 γυρίζει σελίδα, εγκαινιάζοντας ένα νέο ιστορικό κεφάλαιο με την υλοποίηση της Μεταρρύθμισης.
Συλλογικά, προσγειωμένα και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στον πολίτη, είμαι βέβαιος ότι σε αυτή την νέα εποχή για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι Δήμοι θα μπορέσουν να πράξουν ακόμα πιο ευρύ και ουσιαστικό έργο.
Η νέα νομοθεσία είναι αναμφίβολα ένα θετικό βήμα αλλά σίγουρα παρουσιάζονται και κάποια κενά. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εκλεγούν άτομα με εμπειρία στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις και να φέρουν εις πέρας με επιτυχία, το νέο αυτό εγχείρημα.
Ο Δήμος Μέσα Γειτονιάς, μετά από 37 χρόνια από την ημέρα προκήρυξης του σε Δήμο το 1986, θα ενσωματωθεί με το Δήμο Λεμεσού και από τον Ιούλιο του 2024, θα αποτελεί πλέον Τοπικό Διαμέρισμα Μέσα Γειτονιάς.
Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι να βρίσκεται όσο πιο κοντά στον πολίτη γίνεται, να αφουγκράζεται τις ανάγκες και τους προβληματισμούς του και να παρέχει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα ζωής του.
Αυτό θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε και στο μέλλον τόσο για την Μέσα Γειτονιά όσο και για τον νέο μεγάλο Δήμο Λεμεσού γενικότερα.
Ο Δήμος Μέσα Γειτονιάς συνενώνεται με το Δήμο Λεμεσού και δημιουργείται ο νέος μεγάλος κεντρικός Δήμος της Λεμεσού. Ποια είναι τα επόμενα βήματα του Δώρου Αντωνίου μετά την εξέλιξη αυτή;
Έχω ήδη εκφράσει και δημόσια το ενδιαφέρον μου για διεκδίκηση της Δημαρχίας του μεγάλου Δήμου της Λεμεσού. Με εφόδια τις γνώσεις και την εμπειρία μου, είμαι σε θέση να συνεχίσω να προσφέρω τις υπηρεσίες μου προς όλους τους δημότες του μεγάλου Δήμου της Λεμεσού, με εντιμότητα, δημιουργικότητα και αποφασιστικότητα, όπως έπραξα όλα αυτά τα χρόνια.
Εκδηλώσατε ενδιαφέρον για τη δημαρχία Λεμεσού. Γιατί θέλετε να είστε υποψήφιος ;
Έχω πλήρη επίγνωση των προκλήσεων και των απαιτήσεων από τη συνένωση του Δήμου Λεμεσού με τον Δήμο Μέσα Γειτονιάς στα πλαίσια της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Την ίδια ώρα θεωρώ ότι έχω την εμπειρία και τις γνώσεις από την θητεία μου ως Δήμαρχος Μέσα Γειτονιάς για δώδεκα συνεχόμενα έτη, καθώς επίσης και με τη συμμετοχή μου σε θεσμικούς φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο (Αντιπρόεδρος Ένωσης Δήμων, Πρόεδρος ΣΕΔΑΛ, Πρόεδρος ΣΚΕ / Ναυτικού Ομίλου / Ανοικτού Σχολείου Μέσα Γειτονιάς, Γραμματέας Ιδρύματος Γ.Ν. Καλογερόπουλου, Μέλος στο Δ.Σ. των Οργανισμών ΣΥΛ και ΣΑΛΑ, Μέλος της κυπριακής αντιπροσωπείας στην Επιτροπή Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) για να ανταποκριθώ σε αυτές τις προκλήσεις.