Saturday, June 21, 2025
AFTODIOIKISI.COM.CY
  • Αρχικη
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινοτητες
  • Κυπρος
  • Αρθρα – Μελετες
  • Συνεντευξεις
  • Διεθνη
  • Διαδικτυο
No Result
View All Result
  • Αρχικη
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινοτητες
  • Κυπρος
  • Αρθρα – Μελετες
  • Συνεντευξεις
  • Διεθνη
  • Διαδικτυο
No Result
View All Result
AFTODIOIKISI.COM.CY
No Result
View All Result
Home Άρθρα - Μελέτες

Το αίσθημα του «ανήκειν» στην εκπαίδευση

by Aftodioikisi
June 5, 2025
Reading Time: 1 min read
A A
Καραγιάννης
Share this...

Η πανδημία του κορωνοϊού και τα περιοριστικά μέτρα που τη συνόδευσαν ανέτρεψαν τη σχολική καθημερινότητα. Οι έφηβοι κλήθηκαν να παρακολουθούν τα μαθήματα διαδικτυακά, γεγονός που τους ώθησε να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα: τη συνεχή έκθεση στις οθόνες και την αυξημένη αλληλεπίδραση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η επιστροφή στο σχολικό περιβάλλον δεν υπήρξε ομαλή για όλους. Πολλά παιδιά, αποκομμένα από φίλους και κοινωνικές συναναστροφές, εκδήλωσαν αντιδραστική συμπεριφορά, η οποία εκφραζόταν μέσα από πράξεις λεκτικής ή σωματικής βίας, παλικαρισμούς και περιφρόνηση των σχολικών κανόνων.

Η έξαρση της σχολικής βίας και παραβατικότητας, όπως επιβεβαιώνεται και από τη συμμετοχή μου σε πρόσφατο επιστημονικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στο Δουβλίνο, με θέμα «Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention», καθώς και από την εμπειρία μου ως εκπαιδευτικού και πρώην πολιτικού προϊστάμενου, καταδεικνύει μια βαθύτερη κρίση αξιών και κοινωνικών δεξιοτήτων στους εφήβους. Η έλλειψη ενσυναίσθησης και θετικής σκέψης, η ανικανότητα χειρισμού του θυμού και αποφυγής διαπληκτισμών όπως και η δυσκολία στη δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων και ο περιορισμένος σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι φαινόμενα που δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Η ανάπτυξη σωστών συμπεριφορών, ο έλεγχος των παρορμήσεων και τα πλεονεκτήματα της συναισθηματικής ικανότητας εμπεδώνονται από το σπίτι. Το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν επικουρικά, όχι ως «διορθωτές» (fixers), αλλά ως καθοδηγητές και διαμεσολαβητές που συμβάλλουν στην επίλυση συγκρούσεων και την οικοδόμηση ενός υγιούς μαθησιακού περιβάλλοντος.

Οι νέοι, κυρίως κατά την περίοδο της ήβης, χρειάζονται αγάπη, εμπιστοσύνη και σταθερές σχέσεις, τόσο με το σχολικό όσο και με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Η ενίσχυση της κριτικής σκέψης, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και ο περιορισμός των προκαταλήψεων πρέπει να αποτελούν κοινό στόχο για γονείς και εκπαιδευτικούς.

Η επιρροή των προτύπων της νεολαίας -από καλλιτέχνες και αθλητές έως influencers και πολιτικούς- είναι αδιαμφισβήτητη. Όμως, η επίλυση των προβλημάτων της βίας και της παραβατικότητας δεν μπορεί να είναι επικοινωνιακή. Απαιτεί επιστημονική προσέγγιση, συνέπεια και σοβαρότητα.

Το αίσθημα του «ανήκειν» -του να νιώθει κάποιος μέλος μιας κοινότητας- είναι βασικό για την ψυχική υγεία και την κοινωνική συνοχή. Πηγάζει από την ενεργό συμμετοχή του πολίτη στην οικογένεια, το σχολείο και την κοινωνία. Οι τοπικές αρχές έχουν καθήκον να διαμορφώνουν συνθήκες που προάγουν τη συμμετοχή, τη δημιουργικότητα και την αίσθηση ταυτότητας στους νέους.

Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός σχεδιασμός πρέπει να εστιάζει στον μαθητή, όχι μόνο ως φορέα γνώσης, αλλά ως κοινωνικό ον. Η καλλιέργεια σχέσεων, η αποδοχή και η εμπιστοσύνη αποτελούν βασικά στοιχεία ενός σχολείου που ενδυναμώνει, προστατεύει και εμπνέει.

Η ποιότητα της εκπαίδευσης εξαρτάται τελικά από την ποιότητα των ανθρώπων της. Ο εκπαιδευτικός, όπως αναφέρει ο συγγραφέας Daniel Goleman στο βιβλίο του «Η συναισθηματική νοημοσύνη», όταν διευθύνει το μάθημα, αποτελεί πρότυπο συμπεριφοράς και, όταν απαντά σε έναν/μία μαθητή/μαθήτρια, διδάσκονται ακόμα είκοσι μαθητές/μαθήτριες. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να έλκεται από το μάθημά του, να εμπνέει, να νοιάζεται για τη συναισθηματική αγωγή, συμβαδίζοντας με τη διαμόρφωση του χαρακτήρα, την ηθική εξέλιξη και την εύνοια του πολίτη.

Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο που μεγάλοι δάσκαλοι του πνεύματος, όπως ο Χριστός και ο Βούδας, άγγιξαν τις καρδιές των μαθητών τους, μιλώντας τη γλώσσα των συναισθημάτων, διδάσκοντας με παραβολές, μύθους και ιστορίες.

Ο Goleman αποκάλεσε τον 20ο αιώνα «αιώνα του άγχους» και τον 21ο «αιώνα της μελαγχολίας», θέλοντας με αυτό τον τρόπο να τονίσει τη σύγχρονη επιδημία κατάθλιψης λόγω υιοθέτησης του συγχρόνου τρόπου ζωής. Η παιδεία και οι εκπαιδευτικοί ως «εργάτες της γνώσης» θα πρέπει να καλλιεργούν το αίσθημα του «ανήκειν», το οποίο δεν παράγει απλώς επιδόσεις, αλλά δημιουργεί υπεύθυνους, ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες του κόσμου. Γιατί, όπως λέει και μια παλιά παροιμία: «It takes a village to raise a child”.

Άντρος Γ. Καραγιάννης
Πρώην Δήμαρχος Δερύνειας


Share this...
Δήμαρχος Πάφου

Δήμαρχος Πάφου: Η Πάφος δεν εκβιάζεται και δεν φιμώνεται

June 20, 2025

Η Λευκωσία συμμετέχει δυναμικά στην London Climate Action Week 2025

June 20, 2025

Ανοίγει το Δημοτικό Κολυμβητήριο Λευκωσίας – Παραμένει κλειστό το κολυμβητήριο Αγλαντζιάς

June 20, 2025
Στρόβολος: Κατασκευαστικές εργασίες στην οδό Αλεξανδρουπόλεως

Στρόβολος: Κατασκευαστικές εργασίες στην οδό Αλεξανδρουπόλεως

June 20, 2025

Επιτροπή Κατεχόμενων Δήμων – Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων

June 20, 2025

Νέες θέσεις εργασίας στον Δήμο Λατσιών-Γερίου

June 20, 2025

Recent News

  • Δήμαρχος Πάφου: Η Πάφος δεν εκβιάζεται και δεν φιμώνεται
  • Η Λευκωσία συμμετέχει δυναμικά στην London Climate Action Week 2025
  • Ανοίγει το Δημοτικό Κολυμβητήριο Λευκωσίας – Παραμένει κλειστό το κολυμβητήριο Αγλαντζιάς
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία

© 2020 News & Magazine - Premium news ΑυτοδιοίκησηCY.

Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία. Κάνοντας κλικ στο "Αποδοχή όλων", συναινείτε στη χρήση όλων των cookies ή μπορείτε να επισκεφθείτε τις "Ρυθμίσεις cookie" για να δώσετε μια ελεγχόμενη συγκατάθεση.
ΡυθμίσειςΑποδοχή όλων
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
No Result
View All Result
  • Δημοι
    • Λευκωσία
    • Λεμεσός
    • Λάρνακα
    • Πάφος
    • Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου
    • Κατεχόμενοι Δήμοι Κοινότητες
  • Κοινότητες
  • Κυπρος
  • Διεθνη
  • Συνεντεύξεις
  • Διαδικτυο
  • Άρθρα – Μελέτες

© 2020 News & Magazine - Premium news ΑυτοδιοίκησηCY.