Ενόψει των επικείμενων Αρχιεπισκοπικών εκλογών, η παρουσίαση συγκεκριμένου πλάνου για το σχεδιασμό νέας οπτικής ταυτότητας και την αναδημιουργία του brand της Εκκλησίας της Κύπρου μπορεί να διαφοροποιήσει αποτελεσματικά μια υποψηφιότητα, να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία και να προσδώσει συγκριτικό πλεονέκτημα. To (re)branding της Εκκλησίας της Κύπρου πρέπει να αποτελέσει μια από τις πρώτες προτεραιότητες στο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων του νέου Αρχιεπισκόπου.
Με όρους branding η δομή της Εκκλησίας της Κύπρου είναι όπως τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Οι Μητροπόλεις είναι σαν τις πολιτείες οι οποίες έχουν τη δική τους ταυτότητα, χαρακτήρα και αυτονομία, τις δικές τους προτεραιότητες με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες της περιοχής που υπηρετούν. Η Αρχιεπισκοπή είναι σαν την πρωτεύουσα Washington με το δικό της κεντρικό ρόλο και αποστολή.
Το συνολικό οικοδόμημα της Εκκλησίας ως brand πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνεκτικότητα και συνοχή, ενιαίο λόγο, εικόνα, ύφος και τόνο, κοινό όραμα και ποιμαντική πολιτική.
Σε ένα περιβάλλον αβέβαιο, πολύπλοκο, αντιφατικό, έντονα ανταγωνιστικό και με ραγδαίους ρυθμούς τεχνολογικών, οικονομικών, πολιτικών, πολιτισμικών και καταναλωτικών αλλαγών, η στρατηγική branding μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη και πλεονεκτήματα.
Το branding καλύπτει τα πάντα και αποτελεί προϋπόθεση επιβίωσης, ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξης και επιτυχίας κάθε οργανισμού: κράτους, πόλης, εκκλησίας, επιχείρησης, branding Τόπου.
Ένα δημιουργικό branding μπορεί να: α)Συμβάλει στη επίτευξη συνεργειών, στον καλύτερο συντονισμό, στην εξοικονόμηση πόρων και στη μεγιστοποίηση του αντίκτυπου των δράσεων ενημέρωσης και επικοινωνίας και β)διαφοροποιήσει τον οργανισμό αποτελεσματικά, δίδοντας το καλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα σε κράτη, πόλεις, εταιρείες, ακαδημαϊκά ιδρύματα, μη κυβερνητικές οργανώσεις, προϊόντα και υπηρεσίες, πολιτικούς αρχηγούς, αρχιεράρχες, καλλιτέχνες, ποδοσφαιρικές ομάδες και μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Διαρκής στόχος είναι η δημιουργία μιας κουλτούρας ‘brand culture’ η οποία να διαχέεται σε όλα όσα κάνει ή λέει το brand.
Το brand χρειάζεται να αλλάζει, να εξελίσσεται, να προσαρμόζεται – όμως ταυτόχρονα πρέπει να διατηρεί την ουσία του, την αυθεντικότητά του. Τα brands και τα αφηγήματά τους πρέπει να αναγνωρίζουν και να είναι ευαίσθητα σε αλλαγές στις συνθήκες (context change) – το οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου.
Ο σημαίνων χαρακτήρας της Εκκλησίας της Κύπρου ως θρησκευτικός και ιστορικός/διαχρονικός θεσμός σε συνδυασμό με την εξωστρεφή στρατηγική στόχευση ενός ανανεωμένου brand, επιβάλουν την ανάπτυξη μιας νέας οπτικής ταυτότητας η οποία θα καταφέρει να αποτυπώσει με ολιστικό τρόπο τις νέες πολυσύνθετες συνθήκες μέσα στις οποίες καλείται να λειτουργήσει.
Απαιτείται ένα ολοκληρωμένο επικοινωνιακό γίγνεσθαι στενά συνδεδεμένο με το ύφος, το κύρος, τη συνολική θέση/στάση και τη δράση της Εκκλησίας.
Η Εκκλησία της Κύπρου αποτελεί ένα ιδιαίτερα ισχυρό brand. Μεταξύ άλλων είναι η πρώτη από τις δεκαπέντε Αυτοκέφαλες Εκκλησίας που συναποτελούν την Ορθόδοξη Εκκλησία. Είναι η μοναδική αρχαία Αυτοκέφαλη Εκκλησία από το 431 μ.Χ. και έτσι η πρώτη στην τάξη μετά τα Πατριαρχεία.
Το πολυσήμαντο και πολύπλευρο ποιμαντικό έργο των Ιεραρχών διαχρονικά και η βαθιά πίστη του κυπριακού λαού αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του θαυμαστού brand της Εκκλησίας της Κύπρου.
Στη σύγχρονη εποχή των δύσκολων και πολύμορφων προκλήσεων, το brand της Εκκλησίας της Κύπρου μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, διευρύνοντας τον πολυδιάστατο του ρόλο και μεγιστοποιώντας την απήχησή του εντός και εκτός συνόρων.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί κυρίως μέσα από:
α)Το σχεδιασμό μιας ανανεωμένης οπτικής ταυτότητας του brand της Εκκλησίας της Κύπρου π.χ. πιο δυναμική και ενιαία γραμμή σε όλες τις εκφάνσεις και επίπεδα ικανή να κινηθεί σε ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών εφαρμογών,
β)την επιτάχυνση των μεταρρυθμιστικών αλλαγών,
γ)την προώθηση της θρησκευτικής, πολιτιστικής και κοινωνικής καινοτομίας
και
δ)την ευρεία επικοινωνία των πρωτοβουλιών της Εκκλησίας και τη μεγαλύτερη δυνατή κινητοποίηση των ενεργών πολιτών, των πνευματικών και των παραγωγικών δυνάμεων για την τοπική πρόοδο και τη βιώσιμη έξοδο από την κρίση.
Εν τέλει, ένα δημιουργικό branding μπορεί να διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό όχημα ικανό να επαναπροσδιορίσει την σχέση της Εκκλησίας με το ευρύτερο κοινό τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.