Στο προσκήνιο των τελευταίων ημερών βρίσκεται το ζήτημα της ανέγερσης δύο νέων εμπορικών κέντρων στη Λεμεσό, ένα θέμα που έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις. Το ένα εμπορικό κέντρο χωροθετείται εντός των ορίων του Δήμου Αμαθούντας, ενώ το δεύτερο βρίσκεται στα όρια του Δήμου Λεμεσού, στο δημοτικό διαμέρισμα Μέσα Γειτονιάς, με απόσταση περίπου 300 μέτρων μεταξύ τους.
Για το εμπορικό κέντρο που προγραμματίζεται στον Δήμο Αμαθούντας, η δημόσια διαβούλευση έχει οριστεί για τις 24 Οκτωβρίου. Αντίθετα, για εκείνο που αφορά τον Δήμο Λεμεσού η διαδικασία έχει ήδη πραγματοποιηθεί, με το Δημοτικό Συμβούλιο Λεμεσού να τάσσεται ομόφωνα κατά της ανάπτυξης. Βασικό επιχείρημα του Δήμου Λεμεσού είναι ότι το συγκεκριμένο τεμάχιο βρίσκεται σε οικιστική ζώνη κατά 92%, κάτι που καθιστά την ανέγερση ενός mall ασύμβατη με τη φυσιογνωμία της περιοχής. Παράλληλα, υπογραμμίζεται πως ένα τέτοιο έργο θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το ήδη πιεσμένο κυκλοφοριακό δίκτυο, επηρεάζοντας και τον γειτονικό Δήμο Αμαθούντας.
Η θέση του Δήμου Αμαθούντας
Σε δηλώσεις του στην Αυτοδιοίκηση Cy, ο Δήμαρχος Αμαθούντας Κυριάκος Ξυδιάς ανέφερε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο συζήτησε εκτενώς το θέμα και αντάλλαξε απόψεις ενόψει της επικείμενης δημόσιας διαβούλευσης.
Ο Δήμος, όπως εξήγησε, έχει θέσει συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προτού εξεταστεί θετικά μια τέτοια ανάπτυξη — προϋποθέσεις οι οποίες, με βάση τα σημερινά δεδομένα, δεν ικανοποιούνται.
Τόνισε επίσης ότι, πριν προχωρήσουν έργα τέτοιας κλίμακας, είναι απαραίτητο να ολοκληρωθούν πρώτα τα έργα και οι υποδομές που προβλέπονται, διαφορετικά η περιοχή κινδυνεύει να επιβαρυνθεί σημαντικά. Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι ο Δήμος υποστηρίζει σταθερά την ανάγκη ολοκλήρωσης του οδικού δικτύου και των πολεοδομικών έργων της ευρύτερης περιοχής, πριν εξεταστεί οποιαδήποτε νέα ανάπτυξη αυτού του μεγέθους.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι η Πολεοδομία και τα Δημόσια Έργα οφείλουν να εντάσσουν τέτοιες αναπτύξεις σε έναν συνολικό σχεδιασμό βιώσιμης κινητικότητας, καθώς πρόκειται για έργα που επηρεάζουν τη ζωή των πολιτών, το περιβάλλον, τη λειτουργία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και το κυκλοφοριακό σύστημα της πόλης.
Η θέση του Δήμου Λεμεσού
Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λεμεσού να απορρίψει την ανέγερση του εμπορικού κέντρου εντός των ορίων της πόλης ήταν ομόφωνη.
Όπως ανέφερε ο Δήμαρχος Γιάννης Αρμεύτης, το θέμα απασχόλησε τόσο την πολεοδομική επιτροπή όσο και το δημοτικό συμβούλιο, τα οποία κατέληξαν στην αρνητική θέση.
Σύμφωνα με τον κ. Αρμεύτη, η περιοχή είναι κατά μεγάλο μέρος οικιστική και μια τέτοια ανάπτυξη θα αλλοιώσει τον χαρακτήρα της, μειώνοντας την ποιότητα ζωής και την ευημερία των κατοίκων. Το σημαντικότερο, όπως σημείωσε, είναι ότι το έργο προτείνεται πάνω στον άξονα της οδού Αγίου Αθανασίου, ο οποίος λειτουργεί ως βασική πύλη εισόδου και εξόδου της πόλης και ήδη παρουσιάζει σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ο Δήμος, πρόσθεσε, δεν είναι εναντίον των εμπορικών κέντρων, θεωρεί όμως πως δεν πρέπει να αναπτύσσονται σε κύριους οδικούς άξονες που συνδέουν το κέντρο της πόλης με τον αυτοκινητόδρομο, ούτε σε περιοχές όπου ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τη θέση του Δήμου, τα εμπορικά κέντρα είναι ευπρόσδεκτα όταν βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, καθώς ενισχύουν την εμπορική δραστηριότητα, στηρίζουν τα υφιστάμενα καταστήματα και διευκολύνουν την πρόσβαση με εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.
Τέλος, ο κ. Αρμεύτης επεσήμανε ότι η πολιτεία οφείλει να διαθέτει σαφή στρατηγική και ολοκληρωμένη πολιτική χωροθέτησης για αυτού του είδους τις εξειδικευμένες αναπτύξεις, υπογραμμίζοντας πως η έλλειψη μακροπρόθεσμου σχεδιασμού οδηγεί συχνά στη δημιουργία τέτοιων προβλημάτων.
Η τελική απόφαση
Η τελική απόφαση για την αδειοδότηση των δύο εμπορικών κέντρων θα ληφθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά την έκθεση που θα υποβάλει το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων. Και οι δύο Δήμαρχοι υπογραμμίζουν ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο σε τέτοιες διαδικασίες, οι οποίες διαμορφώνουν το μέλλον των πόλεων και επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών.