Σε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό στοχεύει ο Δήμος Γερμασόγειας μέχρι και το 2040. Ένας στρατηγικός σχεδιασμός εμπεριστατωμένος, με την καθοδηγήσει ειδικών και επιστημόνων, που θα υποδείξουν το τι μπορεί γίνει και πώς, με γνώμονα την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κάτοικων.
Προγραμματισμός Γερμασόγειας 2020
Ο Δήμος Γερμασόγειας, και το 2020 θα συνεχίσει να πιέζει την Κυβέρνηση, ώστε να προχωρήσουν τα προγραμματισμένα έργα όπως ο παρακαμπτήριος για τον οποίο έχει εξασφαλιστεί προσφοροδότης και υπάρχει προσφυγή στην αναθεωρητική αρχή προσφορών, ο παραλιακός πεζόδρομος που αναμένεται το τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως να δώσει έτοιμα κατασκευαστικά σχέδια ούτως ώστε ο Δήμος να ξεκινήσει να βλέπει συμβούλους και μηχανικούς για προσφοροδότηση του έργου. Διευκρινίζεται ότι ο Δήμος Γερμασόγειας μετά από συνεννόηση το αρμόδιο Υπουργείο έχει γίνει αναθέτουσα αρχή για το εν λόγω έργο, με σκοπό να κινηθούν τα πράγματα πιο γρήγορα. Επιπρόσθετα, βρίσκονται σε συνεννόηση με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, όπου αναμένονται τα κατασκευαστικά σχέδια για τον κυκλικό κόμβο, ο οποίος θεωρείται ότι θα λύσει ένα σημαντικό κυκλοφοριακό πρόβλημα στην συμβολή των οδών Χριστάκη Κράνου και Δαιδαλίδων. Τέλος, τα σχέδια για τον αρχαιολογικό χώρο του Προφήτη Ηλία, έχουν δοθεί στον Δήμαρχο και σε συνεννόηση με τον Υπουργό Μεταφορών, αναμένεται να έρθει και αυτό το έργο υπό την ευθύνη του Δήμο, ώστε να κινηθούν γρηγορότερα οι διαδικασίες.
Σχετικά με το θέμα του βόρειου παρακαμπτήριου, υπάρχουν μερικά προβλήματα, εφόσον πρέπει να χωριστεί σε φάσεις, καθώς εκτιμάται πως όπως έχει κατατεθεί το ρυθμιστικό σχέδιο της Πολεοδομίας είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί. Σημειώνεται ωστόσο, ότι υπάρχουν κομμάτια που μπορούν να υλοποιηθούν τμηματικά και αυτό θα βοηθήσει στο να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα.
Από την άλλη πλευρά, στη Γερμασόγεια έχουν δοθεί εγκρίσεις από το Υπουργικό Συμβούλιο για μετατροπή του παλιού δημοτικού Γερμασόγειας σε πολυδύναμο κέντρο, το οποίο αναμένεται να εξυπηρετεί κυρίως τις ανάγκες της νεολαίας και των ηλικιωμένων. Μια δεύτερη έγκριση αφορά το ΣΚΕ Γερμασόγειας και το ΣΚΕ Μουταγιάκκας σχετικά με την παραχώρηση ενός κτηρίου στην Μουταγιάκκα, το οποίο θα μετατραπεί σε κέντρο αστέγων και θα προσφέρει διανυκτέρευση και φροντίδα.
Προβλήματα στη Γερμασόγεια λόγω έντονων βροχοπτώσεων
Οι έντονες βροχοπτώσεις, αν και ευεργετικές για τον τόπο μας, έφεραν και σωρεία προβλημάτων σε Παγκύπριο επίπεδο. Στην Γερμασόγεια καταστράφηκαν πολλά μικρά γεφύρια, τα οποία σε συνεννόηση με το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων θα επισκευαστούν και θα ανακατασκευαστούν με ένα πιο σωστό σχεδιασμό.
Επιπρόσθετα, προβλήματα προκλήθηκαν και από κάποιες παραποτάμιες κατασκευές, αλλά και λόγω της απειθαρχίας των πολιτών που δεν συμμορφώθηκαν ούτε με τις υποδείξεις του Δήμου ούτε με τις υποδείξεις της αστυνομίας. Όπως υπογραμμίζεται, οι συμπεριφορές αυτές, δημιουργούν προβλήματα και επιπρόσθετο κόστος, το οποίο πρέπει να επωμίζονται οι ίδιοι οι παρανομούντες. Σημειώνεται ότι ήδη ο Δήμαρχος Γερμασόγειας έχει συνεννοηθεί με το Δημοτικό Συμβούλιο για μια ειδική συνέδρια σχετικά με την κοιλάδα της Γερμασόγειας με σκοπό την πάταξη παρανομίας που εμφανίζεται στην περιοχή.
Στρατηγικός σχεδιασμός
Ο Δήμος Γερμασόγειας αλλάζει με την πάροδο του χρόνου χαρακτήρα.
Στην ίδρυση του, υπήρχαν 2500 υποστατικά, εκ των οποίων τα μισά ήταν τουριστικά, ενώ σήμερα υπάρχουν περίπου 10.000 υποστατικά, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν έχουν να κάνουν με τον τουρισμό, αλλά πρόκειται για οικιστικές μονάδες και γραφειακές αναπτύξεις. Βάσει αυτών των δεδομένων, δημιουργείται η ανάγκη ενός στρατηγικού σχεδιασμού.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός, για να δημιουργηθεί πρέπει να προσληφθούν επιστήμονες, να τους παραχωρηθούν τα δεδομένα (ανάγκες και προσδοκίες ανάπτυξης των Δήμων για τα επόμενα 20 χρόνια), ώστε να είναι σε θέση να τα επεξεργαστούν, να φτιάξουν ένα σχεδιασμό και να εξηγήσουν τις αλλαγές, τόσο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους, αλλά κυρίως σε επίπεδο θεσμικού πλαισίου.
Όπως γίνεται αντιληπτό ο στρατηγικός σχεδιασμός δεν είναι ένα μονοδιάστατο ζήτημα και μπορεί επιγραμματικά να χωριστεί σε 6 πυλώνες ως ακολούθως:
1. Ενίσχυση κοινωνικής συνοχής. Οι νέες μορφές φτώχιας, το θέμα των αστέγων κλπ είναι θέματα τα οποία οφείλονται στη διαφορά εισοδήματος που προκύπτει από ένα σύστημα πλουσίων και φτωχών, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε αύξηση ενοικίων και κατά συνέπεια πολλής κόσμος δεν θα μπορεί ούτε να αγοράσει, ούτε να ενοικιάσει σπίτια. Πρέπει λοιπόν να δημιουργηθεί ένας σχεδιασμός από τους Δήμους, που θα πιέσει το κράτος να δημιουργήσει προσιτή κατοικία, κοινωνική στέγη και προγράμματα δια βίου μάθησης, ώστε ο κόσμος να αποκτά δεξιότητες και να μπορεί να ενσωματώνετε στην αγορά εργασίας.
2. Διασύνδεση – Βιώσιμη κινητικότητα: Στόχος είναι η σύνδεση περιοχών, η εξεύρεση δρόμων, η βελτίωση δημοσίων μεταφορών, η ποδηλατοκίνηση, η πεζοκίνηση κλπ.
3. Προώθηση καινοτομίας και αναβάθμιση τεχνολογίας του ιδίου του κράτους και των τοπικών αρχών.
4. Ενίσχυση επιχειρηματικότητας. Η επιχειρηματικότητα, αλλάζει συνεχώς μορφές και πρέπει τόσο το κράτος, όσο και η τοπική αυτοδιοίκηση να είναι ευπροσάρμοστες και να μπορούν να ακολουθήσουν αυτή την αλλαγή.
5. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση του ιδίου του κράτους και των αρχών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δημιουργία, για παράδειγμα, μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία ο πολίτης να μπορεί να αποτίνεται για όποιο πρόβλημα έχει και το κράτος ή η τοπική αυτοδιοίκηση να μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα.
6. Διαχείριση παραλιακού μετώπου – Ναυτιλίας: Διαχείριση και προστασία θαλάσσιου χώρου, ρύπανση, διάβρωση κλπ.
Smart City
Μακριά, θεωρείται ότι βρισκόμαστε ακόμη από την δημιουργία έξυπνων πόλεων, ωστόσο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι πλέον γίνονται κάποιες αποσπασματικές δράσεις. Η Γερμασόγεια για παράδειγμα, έχει ξεκινήσει συζητήσεις για δημιουργία smart parking, ενώ η Ένωση Δήμων έχει προκηρύξει προσφορά για ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όπου θα υπάρχει ενιαίο σύστημα Παγκύπρια. Για όλα αυτά όμως, δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός, αλλά πραγματοποιούνται αποσπασματικές δράσεις.