Οι λογαριασμοί τους οποίους θα παραλάβουν οι δημότες το επόμενο χρονικό διάστημα, που αφορούν διάφορα τέλη, αναμένεται να είναι φουσκωμένοι, κάτι το οποίο δεν οφείλεται στη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως έσπευσε να διευκρινίσει ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων Ανδρέας Βύρας.
Κατά τη διάρκεια συζήτησης για τροποποίηση άρθρων νομοθεσιών που αφορούν τη μεταρρύθμιση, ο κ. Βύρας σχολιάζοντας υποδείξεις βουλευτών ότι η κυβέρνηση προέτασσε στα θετικά της μεταρρύθμισης «οικονομίες κλίμακας», ο κ. Βύρας υπέδειξε, πως η όποια αύξηση επέλθει δεν θα σχετίζεται με τη μεταρρύθμιση. Εξήγησε, πως η αύξηση της ΑΤΑ, των καυσίμων, των υλικών κοκ την ίδια ώρα που τα τέλη δεν αυξάνονταν ανάλογα, οδήγησε τους Δήμους σε οικονομικό αδιέξοδο.
Αν δεν συνενώνονταν Τοπικές Αρχές και οι υπηρεσίες τους (κάτι το οποίο συνεπάγεται και μείωση των θέσεων και κατ΄ επέκταση του μισθολογίου) οι αυξήσεις θα ήταν μεγαλύτερες από αυτές, που θα επιβληθούν υπό το καθεστώς της μεταρρύθμισης είπε ο κ. Βύρας.
Κατά τη διάρκεια συζήτησης ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Εσωτερικών, έγινε αναφορά και στα ελλείμματα που υπάρχουν σε ταμεία συντάξεων του προσωπικού, τα οποία ανέρχονται περίπου σε €300 εκατ. και τα οποία αποτελούν μεγάλο βαρίδι για τα νέα σχήματα.
Στο πλαίσιο της συζήτησης έγινε αναφορά και ως προς το κατά πόσο την αρμοδιότητα υπογραφής (με την οποία θα εγκρίνονται πληρωμές) θα έχει ο Δήμαρχος ή εξουσιοδοτημένος υπάλληλος του Δήμου, κάτι για το οποίο δεν προέκυψε κατάληξη. Η Ένωση Δήμων επιθυμεί όπως η αρμοδιότητα παραμείνει μεν στον Δήμαρχο αλλά αυτός να έχει την εξουσία να μεταβιβάζει την αρμοδιότητα σε λειτουργό του Δήμου.
Άλλο θέμα το οποίο δημιουργεί προστριβές αφορά το κατά πόσον οι επικίνδυνες οικοδομές θα παραμείνουν στην αρμοδιότητα των Δήμων (οι οποίοι επιθυμούν να τις ξεφορτωθούν ένεκα του κόστους που αναλαμβάνουν για να τις στηρίξουν) ή αν η διαχείριση τους θα ανατεθεί στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ).
Οι Δήμοι θεωρούν πως δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να στηρίζουν κάθε χρόνο εκατοντάδες οικοδομές έναντι σημαντικού κόστους, όταν μάλιστα το τεχνικό προσωπικό τους μετακινείται στους ΕΟΑ. Σε περίπτωση που συνεχίσουν να έχουν την ευθύνη, τότε ζητούν να μην αποσπαστεί το τεχνικό προσωπικό τους στους ΕΟΑ.
Διαφωνίες υπάρχουν και ως προς το ποιος πρέπει να έχει την ευθύνη συντήρησης των δρόμων, με τους Δήμους να επιθυμούν να αναλάβουν όχι μόνο τη συντήρηση αλλά και την κατασκευή τους, προτάσσοντας το επιχείρημα ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων αντικειμενικά (λόγω και έλλειψης προσωπικού) δεν έχει τη δυνατότητα να προωθήσει όλα τα οδικά έργα, με αποτέλεσμα πολλά να μένουν στη μέση ή να μην αρχίζουν καν στην ώρα τους.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων υπέδειξε, πως για τη συντήρηση όλων των δρόμων πρωταρχικής σημασίας, η κυβέρνηση θα διαθέσει στους Δήμους €3 εκατ., κονδύλι το οποίο αρκεί μόνο για τους δρόμους της Λευκωσίας.
Με τέτοιο κονδύλι θα μείνουν οι δρόμοι μαύροι και γέρημοι, συμπλήρωσε ο κ. Βύρας.