Έχουν παρθεί αποφάσεις για αφαίρεση 130 μέτρων ύφεσης (κυρτώματα και υπερυψωμένα πλατό), είπε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεω ο Ανώτερος Εκτελεστικός Μηχανικός στο Τμήμα Δημοσίων Έργων (ΤΔΕ) Χαράλαμπος Κάης. Κάποια εξ αυτών, σημείωσε, έχουν ήδη αφαιρεθεί, για κάποια άλλα προωθείται η αφαίρεση τους εντός του 2025, κάποια θα αφαιρεθούν στα πλαίσια έργων που είναι ήδη υπό υλοποίηση, και τέλος αριθμός κυρτωμάτων θα αφαιρεθούν μελλοντικά με την προώθηση υλοποίησης Ρυθμιστικών σχεδίων ανάπλασης οδικών αξόνων.
Σε ερώτηση που βρίσκεται το θέμα αφαίρεσης κυρτωμάτων στους δρόμους, ο κ. Κάης ανέφερε ότι το θέμα έχει απασχολήσει 14 συνεδρίες της Τεχνικής Επιτροπής του Κεντρικού Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων που πραγματοποιήθηκαν από τον Απρίλιο 2023. Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων (ΥΜΕΕ) συνεχίζει τις προσπάθειες και ενέργειες του μέσω του Τμήματος Δημοσίων Έργων για την επαναξιολόγηση των μέτρων ύφεσης που έχουν υλοποιηθεί στο οδικό δίκτυο της Κύπρου, είπε.
Στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής, σημείωσε, από τα μέσα περίπου του 2023, μετά από σχετικές οδηγίες του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει αποστείλει επιστολές προς όλους τους Δήμους, την Ένωση Κοινοτήτων, Επαρχιακές Διοικήσεις και Επαρχιακά Γραφεία του Τμήματος Δημοσίων Έργων με οδηγίες όπως υποβληθούν εισηγήσεις για αφαιρέσεις κυρτωμάτων. Επίσης έχει ζητηθεί όπως εξεταστούν όλα τα μέτρα ύφεσης που έχουν υλοποιηθεί έτσι ώστε να εντοπιστούν τα σημεία τα οποία δεν πληρούν τα σχετικά πρότυπα του ΤΔΕ. Για το θέμα αυτό έγιναν σχετικές ανακοινώσεις / δημοσιεύσεις από το ΥΜΕΕ οι οποίες απευθύνονται ευρύτερα και προς το κοινό, είπε.
Επίσης, σημείωσε, ότι πραγματοποιήθηκε το Σεπτέμβριο του 2023 ειδική συνεδρία της Τεχνικής Επιτροπής του Κεντρικού Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων (αρμόδια Διατμηματική Επιτροπή της οποίας προεδρεύει εκπρόσωπος του ΤΔΕ και μέλη της είναι εκπρόσωποι του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως και του Αρχηγείου Αστυνομίας και στις συνεδρίες της εκπροσωπείται και η Τοπική Αρχή ή και άλλοι Φορείς) στην οποία έχουν καταγραφεί / αποτυπωθεί οι απόψεις του Υπουργείου Υγείας και της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων σχετικά με τα κυρτώματα, οι οποίες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ως επιπλέον παράγοντας κατά την εξέταση αιτημάτων για νέα κυρτώματα ή κατά την εξέταση αιτημάτων για αφαίρεση κυρτωμάτων.
Πραγματοποιήθηκε, ακόμη, τον Οκτώβριο 2023 ημερίδα με θέμα την κατασκευή, τον έλεγχο και τη συντήρηση μέτρων κυκλοφοριακής ύφεσης, στην οποία είχαν προσκληθεί όλες οι Επαρχιακές Διοικήσεις, Δήμοι και Επαρχιακά Γραφεία του ΤΔΕ. Στην ημερίδα αυτή έχει παρουσιαστεί εκ νέου το πρότυπο για την κατασκευή κυρτωμάτων/ πλατό, έγινε υπόδειξη του τρόπου ελέγχου των μέτρων και έχουν δοθεί νέα σχέδια / εγχειρίδια για υποβοήθηση των σχετικών ενεργειών, είπε.
«Από τον Απρίλιο 2023 μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί θέματα αφαίρεσης μέτρων ύφεσης σε 14 εκ των 22 συνεδριών που πραγματοποιήθηκαν της Τεχνικής Επιτροπής του Κεντρικού Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων. Η επόμενη συνεδρία της Επιτροπής προγραμματίζεται για τις 10 Σεπτεμβρίου 2024», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς ποια προβλήματα αντιμετωπίζει το Τμήμα Δημοσίων Έργων για την προώθηση της πολιτικής αφαίρεσης των κυρτωμάτων, ο κ. Κάης είπε ότι ένα εκ των προβλημάτων που αντιμετωπίζεται στην προώθηση εφαρμογής της πολιτικής αυτής αλλά και των αποφάσεων που παίρνονται από τις αρμόδιες επιτροπές, είναι ο χρόνος ανταπόκρισης των αρμοδίων Αρχών στην υλοποίηση των σχετικών αποφάσεων.
Σημειώνεται εδώ ότι οι αποφάσεις που παίρνονται, υλοποιούνται από την Αρχή στην οποία εμπίπτει η αρμοδιότητα του εκάστοτε δρόμου π.χ. το Τμήμα Δημοσίων Έργων, Επαρχιακές Διοικήσεις, Δήμους κ.α.. Αφενός, η κάθε Αρχή πρέπει να ακολουθήσει τις δικές της εσωτερικές διαδικασίες, όπως π.χ. ενημέρωση Δημοτικών Συμβουλίων, προγραμματισμό υλοποίησης στο πλαίσιο σωρείας άλλων ειλημμένων υποχρεώσεων και αφετέρου εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων όπου απαιτούνται.
Πρόβλημα επίσης, πρόσθεσε, αποτελεί και το γεγονός ότι αρκετά μέτρα ύφεσης θα αφαιρεθούν στα πλαίσια υλοποίησης Ρυθμιστικών σχεδίων Πολεοδομικών Οδικών Έργων ανακατασκευής/βελτίωσης οδικών αξόνων, έργα για τα οποία απαιτούνται επίσης χρονοβόρες διαδικασίες.
Άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζεται, συνέχισε, είναι η μη αναμενόμενη ανταπόκριση από τοπικές αρχές και πολίτες για υποβολή αιτημάτων για αφαιρέσεις/ επαναξιολογήσεις μέτρων ύφεσης. Παρόλο που το ΤΔΕ προβαίνει σε διαρκείς ενέργειες για το θέμα αυτό, σημείωσε, η συνεισφορά του Κοινού και των Τοπικών Αρχών κρίνεται πολύ σημαντική στην εφαρμογή της πολιτικής αυτής.
Σε ερώτηση τι προτίθεται να κάνει περαιτέρω το ΤΔΕ για την υλοποίηση της αφαίρεσης των κυρτωμάτων, ο κ. Κάης ανέφερε ότι με στόχο την εντατικοποίηση και επίσπευση του θεμιτού αποτελέσματος της πολιτικής αυτής το ΥΜΕΕ προβαίνει σε συνεχής ενέργειες.
Μέσω του ΤΔΕ, είπε, έχουν αποσταλεί εκ νέου επιστολές προς όλους τους Δήμους και την Ένωση Κοινοτήτων, για ενημέρωση και ενέργειες σχετικά με τα πιο πάνω. Επίσης το ΥΜΕΕ προβαίνει συχνά σε δημοσίευση σχετικών ανακοινώσεων στον Τύπο, ή και σε μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Παράλληλα εξετάζονται και προωθούνται άλλα μέτρα για διατήρηση ψηλών επιπέδων οδικής ασφάλειας.
Σε Τεχνικό Επίπεδο, σημείωσε, η εφαρμογή της πολιτικής γίνεται μέσα από μια συνεχή και επαναλαμβανόμενη ροή ενεργειών, η οποία περιλαμβάνει μια σειρά από βήματα, με τον εντοπισμό/ υποβολή των σημείων προς αφαίρεση μέτρων ύφεσης, από το ΤΔΕ, τους Δήμους, Δημότες κ.α.., την αξιολόγηση των αιτημάτων από Λειτουργούς του ΤΔΕ και το Αρχηγείο Αστυνομίας, την εξέταση του θέματος στην Τεχνική Επιτροπή, όπου διατυπώνεται και η θέση της Τοπικής Αρχής, την υιοθέτηση αποφάσεων από την Τεχνική Επιτροπή και την προώθηση ενεργειών στην αρμόδια Αρχή (σύμφωνα με την αρμοδιότητα δρόμου) για υλοποίηση σύμφωνα με την απόφαση της Τεχνικής Επιτροπής.
Επίσης, για τα σημεία που αφορούν το Τμήμα Δημοσίων Έργων ετοιμάζονται εκτιμήσεις δαπανών και στη συνέχεια διατίθενται πιστώσεις μέσα από τα κονδύλια της Οδικής Ασφάλειας, ή και της Συντήρησης για εφαρμογή των αποφάσεων, κατέληξε.