Το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ, πραγματοποιήθηκε με τεράστια επιτυχία και έθεσε πολύ ψηλά τον πήχη για το επόμενο. Ο κόσμος σίγουρα στο μέλλον θα αναμένει κάτι καλύτερο ή ισάξιο και αυτό αποτελεί πρόκληση για τους διοργανωτές του. Η επιτυχία του, δεν ήταν δεδομένη εξαρχής, καθώς είναι το πρώτο διεθνές εμβέλειας φεστιβάλ που επιχειρήθηκε να γίνει στη Λευκωσία. Ωστόσο τα αποτελέσματα, η αγάπη τον διοργανωτών και του κόσμου που το αγκάλιασε, έδειξαν πως όταν προσπαθείς και θέλεις κάτι πάρα πολύ το επιτυγχάνεις. Στόχος του Φεστιβάλ, έπειτα από αυτή την μεγάλη επιτυχία είναι να καταστεί θεσμός.
Η αρχική ιδέα της διοργάνωσης
Όραμα της κας Λεώνης Ορφανίδου, Δημοτικής Σύμβουλου Λευκωσίας και Πρόεδρου της Επιτροπής του φεστιβάλ, ήταν η διοργάνωση αυτού του διεθνούς φεστιβάλ το οποίο θα είχε ως επίκεντρο τον άνθρωπο και θα ανταποκρινόταν στην τεράστια πολιτιστική ιστορία της Λευκωσίας.
Αρχικά, η διοργάνωση του φεστιβάλ, προτάθηκε από την κα. Λεώνη στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο αγκάλιασε ομόφωνα την ιδέα από την αρχή. Ωστόσο, αυτό ήταν μόνο το πρώτο μικρό βήμα. Σύμφωνα με την ίδια, παρουσιάστηκαν πολλές προκλήσεις και δυσκολίες μετέπειτα.
Δυσκολίες
Οι δυσκολίες για την διοργάνωση, αλλά και την ολοκλήρωση του φεστιβάλ ήταν τεράστιες, καθώς περιελάμβανε 24 παράγωγες, 30 παραστάσεις σε έξι εβδομάδες.
Η πρώτη δυσκολία, για την οργάνωση του φεστιβάλ ήταν η εξεύρεση χορηγών. Το κόστος του φεστιβάλ ήταν τεράστιο και το ποσό που είχε στη διάθεση της, η επιτροπή ήταν πολύ μικρό. Νοουμένου ότι το φεστιβάλ δεν είχε δείγματα γραφής προηγουμένως και μάλιστα θα πραγματοποιείτο σε ένα θέατρο που δεν ήταν ήδη δοκιμασμένο, εύλογα θα μπορούσε να σκεφτεί ο οποιοσδήποτε, πως η επιτυχία ήταν δύσκολη και δεν θα ήθελε να επενδύσει σε αυτό.
Ωστόσο δεν βρήκαν πόρτες κλειστές, σημειώνουν οι διοργανωτές, διότι ήξεραν τι ήθελαν, ήταν πολύ οργανωμένοι, είχαν ξεκάθαρους στόχους, είχαν επιχείρημα σε κάθε τι και το φεστιβάλ ήταν δομημένο πάνω σε συγκεκριμένη φιλοσοφία. Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Παπαγεωργίου, καλλιτεχνικό υπεύθυνο του φεστιβάλ, «αυτά ήταν τα σημεία που έπεισαν τους χορηγούς».
Οι βασικοί χορηγοί ήταν το Υφυπουργείο Τουρισμού και η στέγη Ωνάσης. Οι διοργανωτές επικεντρώθηκαν σε μεγάλης κλίμακας χορηγούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να καλύψουν σεβαστά ποσά και δεν αναζήτησαν μικρές χορηγίες.
Μια άλλη δυσκολία που συνάντησαν ήταν η εύρυθμη λειτουργία του θεάτρου, καθώς δεν ήταν δοκιμασμένο και τυχόν λάθη έπρεπε να αντιμετωπιστούν σωστά και γρήγορα, με τρόπο τέτοιο που ο κόσμος να μην τα αντιληφθεί, αλλά αντιθέτως να νιώσει πως το θέατρο δεν σταμάτησε ποτέ την λειτουργία του από το 1967.
Ο χρόνος από την αρχική ιδέα μέχρι και την πρώτη παράσταση
Από τη στιγμή της σύλληψης της αρχικής ιδέας πέρασαν δυο χρόνια προεργασίας και μετά άρχισε η ουσιαστική δουλειά από την επιτροπή, κάπου στις αρχές Φεβρουαρίου. Αρχικά έπρεπε να καθοριστεί η φιλοσοφία του φεστιβάλ και να βρεθεί αναλυτικά η κατεύθυνση στην οποία θα κινηθεί, καθορίστηκαν οι στόχοι, σχεδιάστηκε, βρέθηκαν οι χορηγοί και αργότερα το φεστιβάλ άρχισε να υλοποιείται βήμα προς βήμα.
Η φιλοσοφία του φεστιβάλ
Κατά την οργάνωση του φεστιβάλ, η επιτροπή στηρίχθηκε στη φιλοσοφία του Δήμου. Η φιλοσοφία αυτή όπως προαναφέραμε, είναι ξεκάθαρα επικεντρωμένη στον άνθρωπο, με στόχο να βοηθήσει τους πολίτες να αγκαλιάσουν την ισότητα και την διαφορετικότητα, να τους φέρει σε επαφή με άλλες κουλτούρες, με άλλα ήθη και έθιμα, με άλλα κοινωνικά σύνολα, να αναδείξει τους κύπριους δημιουργούς μέσω του φεστιβάλ και να συνεισφέρει στην άνθηση ενός αειφόρου τουρισμού.
Όπως σημειώνει η κα. Λεώνη, για τον πιο πάνω σκοπό είχαν μια πολύ καλή συνεργασία με τον Υφυπουργό Τουρισμού, τον οποίο και ευχαρίστησε θερμά, διότι όπως είπε «χωρίς αυτόν σίγουρα θα είμασταν λειψοί σε όλους τους τομείς, γιατί ήταν η κινητήριος δύναμη μας.
Μας είχε δώσει ένα σεβαστό ποσό, για να στηρίξει οικονομικά το φεστιβάλ μας».
Το όραμα του Υφυπουργείου Τουρισμού
Οι συντελεστές του φεστιβάλ κλήθηκαν να υλοποιήσουν το όραμα του Υφυπουργείου, που δεν ήταν άλλο από το να προσελκύσουν ντόπιους και ξένους τουρίστες, οι οποίοι επιθυμούσαν να παρακολουθήσουν πολιτιστικά δρώμενα στην Λευκωσία, κατά την φθινοπωρινή περίοδο.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, το όραμα αυτό υλοποιήθηκε πλήρως, καθώς πλήθος κόσμου παρευρέθηκε στο φεστιβάλ, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι πλήθος τουριστών επισκέφτηκαν -αποκλειστικά για να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ- στην Λευκωσία.
«Αυτό δεν συμβαίνει συχνά» τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου. Όπως ανέφερε, «ήταν πολύ ωραίο να βλέπουμε το όραμα ενός εκ των χορηγών μας, να υλοποιείται, γιατί αυτό μας κάνει να ελπίζουμε ότι φεστιβάλ θα συνεχίσει και για δεύτερο χρόνο».
Βασικός στόχος του Υφυπουργείου Τουρισμού ήταν να ξαναζωντανέψει η Λευκωσία σε μια μη τουριστική περίοδο, αλλά και να προβληθεί η Κύπρος μέσω του προγράμματος «μουσικές και γαστρονομία του κόσμου» ως ένα μωσαϊκό πολιτισμών.
Υφυπουργός Τουρισμού: Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας έχει τοποθετήσει τον πήχη πολύ ψηλά
Ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος εξέφρασε τον ενθουσιασμό του με το υψηλό επίπεδο της διοργάνωσης του Πρώτου Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας, το οποίο ελπίζει να καθιερωθεί ως αξιόλογος θεσμός στο τοπικό πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Όπως ανέφερε στην aftodioikisi ‘’Ντόπιοι και ξένοι επισκέπτες απολαύσαμε ένα πλούσιο πρόγραμμα θεάτρου, μουσικής και χορού τόσο από Κύπριους αλλά και από διεθνούς εμβέλειας καλλιτέχνες, σε ένα χώρο-στολίδι της πρωτεύουσας, το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.
Ένιωσα πραγματικά ότι η εν λόγω διοργάνωση έχει τοποθετήσει τον πήχη πολύ ψηλά για όλες τις εκδηλώσεις που θα ακολουθήσουν στην πρωτεύουσα και στην Κύπρο γενικότερα, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, τον εμπλουτισμό της τουριστικής εμπειρίας ολόχρονα, αλλά και την ανάπτυξη και καλλιέργεια του διαπολιτισμικού διαλόγου. Δεν είναι τυχαίο που η Λευκωσία φιλοξένησε το εν λόγω φεστιβάλ, αφού η ταυτότητά της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με ένα συνονθύλευμα πολιτισμών που έχουν ιστορικά και δημιουργικά αφομοιωθεί.’’
Εξαίρετες ήταν επίσης και οι γαστρονομικές προτάσεις, πρόσθεσε, από διάφορες κουζίνες του πλανήτη, όπως παρουσιάστηκαν και προσφέρθηκαν στο υψηλής ποιότητας street food festival που έλαβε χώρα παράλληλα έξω από το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.
Κλείνοντας, ο κ. Περδίος ευχαρίστησε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και συντελεστές που εργάστηκαν ακούραστα χαρίζοντας μια άρτια από κάθε άποψη διοργάνωση και ευχήθηκε κάθε επιτυχία για τη μελλοντική διοργάνωση του εν λόγω φεστιβάλ που δύναται να συμβάλει στην βελτίωση της ποιότητας του προσφερόμενου προϊόντος.
Μουσικές και Γαστρονομία του Κόσμου
Πρόκειται για ένα υποφεστιβάλ εντός του μεγάλου Φεστιβάλ. Ένα τετραήμερο πρόγραμμα που αφορούσε τη γαστρονομία και τις μουσικές του κόσμου. Από μόνη της η γαστρονομία δεν ταίριαζε σε ένα φεστιβάλ τεχνών, έτσι επιχειρήθηκε ένα συναπάντημα της μουσικής, με την γαστρονομία. Το συναπάντημα αυτό περιελάμβανε μουσικές αλλά και φαγητά διάφορων πολιτισμών.
Εντός θεάτρου δίνονταν οι παραστάσεις που αφορούσαν τις μουσικές του κόσμου και εκτός θεάτρου ήταν οι γαστρονομίες του κόσμου, σε διάφορα στημένα περιπτεράκια, όπου οι επισκέπτες πριν ή και μετά από κάθε παράσταση μπορούσαν να δοκιμάσουν ότι επιθυμούσαν.
Από Ασιατικό μέχρι Συριακό φαγητό. Υπήρχε μια πληθώρα γαστρονομικών γεύσεων για κάθε γούστο και επιλογή.
Πως ήταν δομημένο το φεστιβάλ;
Οι βασικές κατηγορίες του φεστιβάλ ήταν θέατρο, μουσική και χορός. Το θέατρο είχε υποενότητες όπως παιδικό και για ενήλικες. Ένα από τα ζητούμενα του φεστιβάλ ήταν το πάντρεμα διεθνής εμβελείας καλλιτεχνών με κύπριους τραγουδιστές και καλλιτέχνες. Στο χορευτικό κομμάτι, για παράδειγμα, στο φεστιβάλ ήταν ο κύπριος καλλιτέχνης Μιχάλης Θεοφάνους και η Λία χαρά -οι οποίοι κάνουν καριέρα στο εξωτερικό- μαζί με νέους Κύπριους καλλιτέχνες. Στη Μουσική υπήρχαν υποενότητες, για παράδειγμα στην υποενότητα ρεμπέτικο, υπήρχε από τη μία το αυθεντικό ρεμπέτικο και από την άλλη ένα κονσέρτο πιάνου, που αντί να παίζει Μότσαρτ έπαιζε ρεμπέτικο. Παράλληλα στον φουαγιέ του θεάτρου υπήρχε και μια έκθεση με μακέτες από εκκλησίες του κόσμου, όπως η Αγία Σοφία, τζαμιά, Αρχαίοι Ελληνικοί ναοί κλπ.
Οπότε, όπως είπαμε και πιο πάνω, υπήρχαν έξω τα φαγητά του κόσμου, στο θέατρο οι μουσικές του κόσμου και στο φουαγιέ οι εκκλησίες του κόσμου, στέλνοντας έτσι το μήνυμα ότι η Λευκωσία είναι ένα παζλ πολιτισμών.
Οι παραστάσεις του φεστιβάλ
Αρχικά πρέπει να σημειωθεί ότι το φεστιβάλ προσέλκυσε περίπου 10.000 κόσμο. Από τις 34 παραστάσεις, οι 8 ήταν μικρές παραστάσεις για 100 άτομα. Ωστόσο και οι 34 παραστάσεις ήταν πολύ επιτυχημένες. Κάλυπταν όλες τις κατηγορίες πολίτων, με αποτέλεσμα να εξαντλούνται τα εισιτήρια.
Μια από τις παραστάσεις που πραγματικά ξεχώρισε και σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου «έβαλε στο χάρτη το φεστιβάλ» ήταν η παράσταση «Ξεγελώντας τον διάβολο» του ???. Πρόκειται για έργο ενός παγκοσμίου χορογράφου, ο οποίος εμπιστεύτηκε το φεστιβάλ της Λευκωσίας και τρεις μήνες μετά την πρεμιέρα της παράστασης του, την έφερε και στην Κύπρο. Αυτό ήταν πολύ μεγάλη επιτυχία, κυρίως για ένα φεστιβάλ που δεν ήταν καθιερωμένο και μόλις ξεκινούσε.
Η επιλογή για το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας
Η επιλογή για το θέατρο, ως σημείο που πραγματοποιούνταν οι παραστάσεις δεν ήταν τυχαία. Ήταν το θέατρο που είχε λείψει περισσότερο στον κόσμο και έτσι επιλέγηκε για να γίνουν εκεί όλες οι παραστάσεις. Επιπρόσθετα, η επαναλειτουργία του θεάτρου έδωσε ζωή στο κομμάτι της Λευκωσίας, που τις τελευταίες δεκαετίες, είχε νεκρώσει.
Εν αναμονή του δεύτερου Φεστιβάλ
Όπως υπογράμμισε η κα Λεώνη «για ενάμιση Μήνα η Λευκωσία ήταν μια γιορτή πολιτισμού. Αυτό έκανε τον κόσμο να ανεβάσει τόσο ψηλά τον πήχη, που για εμάς είναι πρόκληση να τον ανεβάσουμε ακόμα πιο ψηλά».
Η επιτροπή του φεστιβάλ
Στην αρχή του φεστιβάλ είχε συσταθεί μια επιτροπή, η οποία οργάνωνε και συναποφάσιζε για ότι το αφορούσε. Η επιτροπή αυτή, αποτελείτο από την κα. Λεώνη Ορφανίδου – Πρόεδρο της Επιτροπής του Φεστιβάλ, τον κ. Γιώργο Παπαγεωργίου – καλλιτεχνικό υπεύθυνο, τον κ. Γιάννη Τουμαζή, την κα. Θεοδώρα Κναή, την κα. Μπέττυ Κουσουλίδου, την κα. Γεωργία Νεοφύτου, την κα. Ελένη Τζιρκαλλή και τον κ. Νίκο Μαρουδιά.
Το μυστικό της επιτυχίας
Το μυστικό της επιτυχίας του φεστιβάλ, ήταν η αγάπη, η προσπάθεια και το πάθος υλοποίησης του οράματος. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Παπαγεωργίου, επιτυγχάνεις όταν «το οραματίζεσαι και πας για να πετύχεις».