Ανησυχία για το τι θα προκύψει από τον έλεγχο που διεξάγεται τώρα από τον Γεν. Ελεγκτή, εκφράζει ο υποψήφιος Δήμαρχος Λεμεσού Νίκος Νικολαΐδης.
‘’Κατανοούμε την προσπάθεια που καταβάλλει ο Δήμαρχος Λεμεσού κ. Αντρέας Χρίστου να υποβαθμίσει τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για τις πολύ σοβαρές περιπτώσεις παρανομιών, παρατυπιών και κακοδιοίκησης στο Δήμο κατά τα προηγούμενα χρόνια.
Το γεγονός ότι ο κ. Χρίστου προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα αντί να εξηγήσει ποια μέτρα έλαβε και σε ποιο βαθμό έχει υιοθετήσει τις συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή.
Η έκθεση του 2013 αφορά οικονομικό έλεγχο για το 2012, ενώ η έκθεση του 2014 αφορά μόνο τεχνικό έλεγχο για τα έτη 2013 και 2014.
Τα ευρήματα των εκθέσεων αυτών μας εμβάλλουν σε ανησυχία για το τι μπορεί να προκύψει από τον οικονομικό έλεγχο για το 2013-2014 που διεξάγεται τώρα από την Ελεγκτική Υπηρεσία και θα ολοκληρωθεί σε περίπου τέσσερις μήνες.’’
Στη συνέχεια ο κ. Νικολαΐδης αναφέρει ότι, ‘’Τα ευρήματα που καταγράφονται στις τελευταίες εκθέσεις του Γενικού Ελεγκτή για το 2012 αφορούν μεταξύ άλλων:
- Μη τήρησης της νομοθεσίας
- Απευθείας αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων χωρίς δημόσιους διαγωνισμούς
- Αναθέσεις συμβάσεων για ποσά που υπερέβαιναν τα επιτρεπόμενα όρια
- Μη τήρησης μητρώων (προσφορών, συμβολαίων, εγγυητικών επιστολών, αγωγών)
- Μη τήρηση μητρώου προκαταβολών και κρατήσεων από και σε εργολάβους
- Μη έκδοση φορολογικών τιμολογίων
- Παράτυπες διαγραφές φορολογικών χρεών
- Κενά σε απολογισμούς εσόδων / εξόδων δημόσιων συμβάσεων
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (έκθεση 2014- παράγραφος 3.3α) ο Δήμος Λεμεσού ανέθεσε, με συνοπτικές διαδικασίες ή απευθείας, 47 συμβάσεις αξίας πέραν των €500.000 ευρώ σε συγκεκριμένη εταιρεία από το 2012 μέχρι το 2014.
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, «ο Δήμος είχε προβεί σε ανάθεση συμβάσεων, τόσο με συνοπτικές διαδικασίες όσο και απευθείας, στη συγκεκριμένη εταιρεία, για ποσά που υπερέβαιναν τα επιτρεπόμενα από τις σχετικές πρόνοιες του Νόμου όρια.
Όσον αφορά το θέμα των κατεπειγουσών αναγκών (σημ.: που επικαλείται ο Δήμος), παρατηρήσαμε ότι αρκετές από τις εν λόγω συμβάσεις που ανατέθηκαν, δεν ενέπιπταν στην κατηγορία των κατεπειγουσών αναγκών, απλώς δεν είχαν προγραμματιστεί έγκαιρα»! Η Ελεγκτική Υπηρεσία συστήνει όπως «η ανάθεση των συμβάσεων θα πρέπει να γίνεται αυστηρά με βάση τις σχετικές πρόνοιες της Νομοθεσίας».
Επίσης σε σχέση με διαγωνισμό εξασφάλισης άδειας παροχής διευκολύνσεων (Έκθεση 2014 – παράγραφος 3.3γ) σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι «(…) ενώ είναι σχεδόν βέβαιος ο Δήμος ότι η παρανομία που υιοθέτησε θα διαπιστωθεί και από το Δικαστήριο αν το θέμα αχθεί ενώπιον του, προχώρησε με ενέργειες που θα ζημιώσουν τελικά τους φορολογούμενους πολίτες».
Ακόμη, στην έκθεση του 2013 (σελίδες 262 – 271) μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι παρουσιάζονται αδυναμίες και ελλείψεις που αφορούν τη μη τήρηση ή μη ορθή τήρηση μητρώων προσφορών, συμβολαίων εγγυητικών επιστολών, αγωγών, συντελεστή δόμησης από διατηρητέες οικοδομές, λογαριασμών κρατήσεων και προκαταβολών σε εργολάβους.
Σημειώνεται επίσης ότι «αριθμός οικονομικών φορέων δεν εκδίδει/προσκομίζει προς τον Δήμο φορολογικά τιμολόγια», ενώ ο Δήμος προχώρησε και κατά το 2012 «στη διαγραφή καθυστερήσεων φορολογιών ύψους €1.233.521 (€1.293.150 το 2011), χωρίς την έγκριση του Επάρχου».
Καταγράφονται επίσης συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου «συνιστούν παραβίαση των αρχών χρηστής διοίκησης» αλλά και περιπτώσεις όπου παρακάμφθηκε η νομοθεσία για δημόσιες προσφορές.