Λόγω των έντονων βροχών πολλά σημεία της Λευκωσίας πλημμύρισαν, ακόμη και σημεία με πολύ σύγχρονα έργα, όπως η περιοχή στα Φώτα του Καλησπέρα, περιοχές σε κύριους δρόμους στην ευρύτερη αστική Λευκωσία. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο Λευκωσίας κ. Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, ο λόγος ήταν η έντονη βροχόπτωση και η δυσκολία των αγωγών ομβρίων να απορροφήσουν το νερό. «Όταν η βροχή σταμάτησε πολύ γρήγορα και μέσα σε κάποια λεπτά τα νερά έφυγαν» είπε.
Στη σημερινή μεσημβρινή εκπομπή ‘’Ενημέρωση Τώρα’’ ο κ. Γιωρκάτζης τόνισε ωστόσο ότι «χρειάζεται άμεσα η αναβάθμιση όλου του δικτύου των αγωγών ομβρίων». Απευθύνοντας παράλληλα έκκληση στα δημόσια έργα και αρμόδια υπουργεία.
Η Λευκωσία έχει ένα δίκτυο αγωγών ομβρίων το οποίο μέρος του δημιουργήθηκε πριν 30-40 χρόνια. Μέσα όμως σε αυτά τα 40 χρόνια η πόλη άλλαξε, μεγάλωσε, κινήθηκε νοτιότερα. «Πολλοί αγωγοί που καταλήγουν ιδιαίτερα στο Καϊμακλή και στην Παλλουριώτισσας, η διάμετρος τους δεν επαρκεί για το νερό που πλέον ρέει με αποτέλεσμα να σηκώνονται ακόμα και καπάκια των δρόμων σε περιοχές προς το Καϊμακλή. Από την άλλη, η Στασίνου, έχει πεπαλαιωμένο δίκτυο. Η Λάρνακος χρειάζεται νέο δίκτυο. Η Λεωφόρος Αμμοχώστου που είναι μεταξύ Αγλαντζιάς και Λευκωσίας επείγει» υπογράμμισε.
Γιατί τα Υπουργεία δεν επενδύουν στην αναβάθμιση όλου του δικτύου των αγωγών ομβρίων
Όπως ανέφερε, ο Δήμαρχος Λευκωσίας κ. Γιωρκάτζης, εκφράζοντας την προσωπική του άποψη σχετικά με το λόγο που δεν επενδύουν τα Υπουργεία στην αναβάθμιση όλου του δικτυού των αγωγών ομβρίων «τα αρμόδια Υπουργεία και οι Υπηρεσίες του Κράτους δεν επενδύουν σε ένα τέτοιο έργο, διότι πρώτον απαιτούνται πολλά εκατομμύρια και δεν υπάρχουν για να τεθούν ως προτεραιότητα τα έργα αυτά και δεύτερον γιατί οι Πόλεις, εδώ και δεκαετίες έχουν εξαπλωθεί οριζόντια. Αυτή η οριζόντια εξάπλωση της πόλης κοστίζει εκατομμύρια στους πολίτες, διότι δημιουργούνται νέα οδικά δίκτυα κλπ. Καθώς η πόλη απλώνεται, δυσκολευόμαστε οικονομικά να συντηρήσουμε το υφιστάμενο δίκτυο» είπε. Ενώ παράλληλα διαπίστωσε ότι «αυτό που γίνεται σήμερα είναι σύμπτωμα της λανθασμένης και άναρχης οριζόντιας εξάπλωσης των πόλεων μας. Επιβάλετε άμεσα να γίνει αυτό το έργο. Υπάρχουν σημεία στην αστική Λευκωσία που είναι απαράδεχτο να βρέχει για μια ώρα και να πλημυρίζουν» είπε χαρακτηριστικά.
Τα νέα οδικά δίκτυα
Στα Φώτα του Καλησπέρα και στην 28η Οκτωβρίου, που υπάρχουν νέα οδικά δίκτυα, σε κάποια σημεία συσσωρευτικέ και πάλι πολλή νερό. Ο κ. Γιωρκάτζης, εκτιμά ότι «οι αγωγοί των ομβρίων είτε δεν είχαν τη σωστή διάμετρο είτε το δίκτυο δεν είναι ολοκληρωμένο σωστά».
Η Λεωφόρος Αμμοχώστου
Όπως επισημαίνει ο Δήμαρχος αναφερόμενος στη Λεωφόρο Αμμοχώστου, «καθυστέρησε αδικαιολόγητα το έργο αυτό». Εξήγησε παράλληλα ότι η συγκεκριμένη λεωφόρος αφορά την ένωση του έργου της Αγίου Ιλαρίωνος που άρχισε επι κ. Ελένης Μαύρου με το έργο της Λεωφόρου Αγλαντζιάς, το οποίο ήταν τετραπλής κυκλοφορίας. Για να ενωθούν αυτά τα δύο έργα άρχισε το έργο στη Λεωφόρο Αμμοχώστου». Υπογραμμίζει ότι οι αρμόδιοι που προχωρήσαν και υλοποίησαν αυτά τα έργα που ανάγονταν σε εκατομμύρια δεν προνόησαν να εντάξουν την Αμμοχώστου είτε στο έργο της Αγίου Ιλαρίωνος είτε στο έργο της Αγλαντζιάς. Αργότερα το έργο της Αμμοχώστου χαρακτηρίστηκε ως ξεχωριστό και σαν τρίτο έργο προχωρήσαν με τις διαδικασίες που απαιτούνται. «Δηλαδή ζήτησαν περιβαλλοντική μελέτη, αιτιολόγηση στο κατά ποσό το έργο είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί αλλά το αυτονόητο, ότι δηλαδή ενώνει δυο τεράστιες επενδύσεις, δεν λήφθηκε υπόψιν» τονίζει. Το έργο θα προκηρυχθεί εντός του 2020 για να αρχίσουν οι εργασίες το 2021. Όμως όπως υπογραμμίζει «το έργο έπρεπε να ήταν ήδη ολοκληρωμένο αφού ενώνει δυο άλλα έργα που ήταν τεράστια επένδυση για το κράτος».
Το έργο της Λεωφόρου Αγλαντζιάς
Ο κ. Γιωρκάτζης σχετικά με το έργο της Αγλαντζιάς, ανέφερε ότι πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι ολοκληρώνεται στο χαμηλότερο σημείο της Λευκωσίας με αποτέλεσμα πολλά νερά πηγαίνουν σε εκείνο το σημείο. Από την άλλη, αυτό σε συνδυασμό με τον χείμαρρο «Κατέβα» κάνει τις πλημύρες στην συγκεκριμένη περιοχή πολύ έντονες. «Είναι μια περιοχή που πρέπει να δει άμεσα το αρμόδιο Υπουργείο και τα αρμόδια τμήματα πολεοδομίας και δημοσίων έργων. Εγώ πιστεύω ότι το έργο μπορεί να προχωρήσει άμεσα» σημειώνει.
Ο κακός σχεδιασμός των έργων
Για την λεωφόρο Αμμοχώστου, ο Δήμαρχος επισημαίνει ότι υπήρξε κακός χειρισμός. «Έπρεπε αυτό το έργο, είτε να ενταχθεί με το ένα έργο είτε να ενταχθεί με το άλλο έργο (Ιλαρίωνος ή Αγλαντζιάς) ή όταν αντιληφθήκαμε ότι το έργο δεν ήταν ολοκληρωμένο και δεν ενώνονταν Αγίου Ιλαρίωνος, Αμμοχώστου και Αγλαντζιάς, έπρεπε το έργο να τεθεί σε προτεραιότητα ώστε να μην μπει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας ως ξεχωριστό έργο και να προχωρήσει άμεσα» υπογραμμίζει.
Προβλήματα παρατηρήθηκαν επίσης και στη Σαλαμίνος, λόγω προβλημάτων αγωγών ομβρίων και στην Λάρνακος. «Πρόκειται για ένα έργο που αναμένουμε να αρχίσουν τα κατασκευαστικά του σχέδια και να ολοκληρωθεί. Ωστόσο πριν τα κατασκευαστικά θεωρώ ότι έπρεπε να ρυθμιστεί το δικτιού των αγωγών ομβρίων» τόνισε.
Οι ευθύνες των Δήμων για την Ονασαγόρου
Το κυριότερο πρόβλημα όμως από πλευράς ευθυνών του Δήμου, που παρατηρήθηκε το τελευταίο διάστημα ήταν η πλημμύρα στην περιοχή της Ονασαγόρου και οι καταστροφές που υπέστησαν κάποιοι επιχειρηματίες.
Σημειώνεται ότι πριν από 4, 5 χρόνια υπήρξαν παρόμοια περιστατικά. Ο Δήμος Λευκωσίας τότε είχε υποσχεθεί να λύσει αυτό το μεγάλο πρόβλημα. Κάτι το οποίο όπως φαίνεται δεν έγινε. Σχετικά με αυτό όμως, ο κ. Γιωρκάτζης εξηγεί ότι «ο Δήμος προχώρησε σε ενδελεχή και ουσιαστική μελέτη, η οποία κατέδειξε κάποια προβλήματα. Πρώτον οι αγωγοί των ομβρίων έχουν πάρα πολύ μικρή διάμετρο, δεύτερον κάποιοι αγωγοί ομβρίων βρίσκονται σε λανθασμένη κλίση και τρίτον υπάρχουν και κάποια σημεία στην νεκρή ζώνη, που είναι φραγμένα».
Για να λυθεί το πρόβλημα των πλημμυρών στην Λήδρας και στην Ονασαγόρου, πρέπει να αλλάξει και να διορθωθεί ολόκληρο το δίκτυο των αγωγών ομβρίων. Το οποίο προφανώς έγινε κάπως βεβιασμένα στο παρελθόν, υπογράμμισε.
Μετά από παρουσίαση που έγινε στους επηρεαζόμενους στο οίκημα της Τράπεζας Κύπρου, ο Δήμος προχώρησε σε προκήρυξη και κατακύρωση του έργου σε εργολάβο. Όπως εξηγεί ο Δήμαρχος «οι αντιδράσεις των επιχειρηματιών της περιοχής, ανάγκασαν τον Δήμο να ακυρώσει το έργο και να αποζημιώσει και τον εργολάβο που ήταν έτοιμος να αρχίσει». Ο λόγος που αντέδρασαν είναι το γεγονός ότι αυτό το έργο θα προνοούσε άνοιγμα, αφαίρεση και αντικατάσταση των αγωγών, αυτό θα σήμαινε πολλή χρόνο και μεγάλη ζημία για όσους έχουν επιχειρήσεις εκεί». Ο Δήμος για να τους υποστηρίξει συμφώνησε στην ακύρωση του έργου.
Υποστήριξε επίσης, βάσει των προαναφερθέντων ότι «ο Δήμος έκανε ότι μπορούσε στο σημείο» ενώ τόνισε ότι «εάν το έργο αυτό προχωρούσε, σήμερα δεν θα γινόταν τίποτε τέτοιο». Συμπλήρωσε επίσης ότι «για να λυθεί το πρόβλημα στην Λήδρας και την Ονασαγόρου πρέπει να γίνει αυτό το έργο» Τέλος κάλεσε όσους ενίστανται να επαναξιολογήσουν τις απόψεις τους ενώ δήλωσε ότι σαν Δήμος είναι έτοιμος να διερευνήσει κάθε πιθανότητα σμίκρυνσης του χρόνου των κατασκευαστικών έργων.
Τέλος σημείωσε ότι «εντός των τειχών της παλιάς πόλης έχουν γίνει ήδη πολλά έργα και ότι ο λόγος που τα προβλήματα πλημυρών, σε σχέση με το παρελθόν είναι πολύ λιγότερα είναι ακριβώς αυτά τα έργα. «Αυτά τα χρονιά διορθώσαμε το γεφύρι του Κατέβα, την ηρώων, επενδύσαμε περίπου 25 με 30 εκ. ευρώ σε έργα αντιπλημμυρικά μέσα στις γειτονίες, τοποθετούμε αγωγούς και σήμερα συνεχίζονται και άλλα έργα στο Καϊμακλή και στον Άγιο Ανδρέα. Για αυτό παρατηρούνται όλο και λιγότερα προβλήματα στην Λευκωσία. Φυσικά παραμένουν και άλλα που πρέπει να διορθώσουμε. Εάν προχωρούσαμε τα έργα στους πεζοδρόμους δεν θα είχαμε ούτε τα προβλήματα που παρατηρούνται στους πεζοδρόμους σήμερα».