Η αυξητική τάση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, κυρίως ανάμεσα στους μοτοσικλετιστές, έχουν προβληματίσει ιδιαίτερα το Υπουργείο, το οποίο συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας τον περασμένο Ιούνιο, λαμβάνοντας σημαντικές αποφάσεις με στόχο την οδική ασφάλεια.
Σύμφωνα με το Υπουργό Μεταφορών, κ. Γιάννη Καρούσο, «εδώ και αρκετούς μήνες παρατηρείται δυστυχώς, μια αυξητική τάση στις οδικές συγκρούσεις και ιδιαίτερα στα θανατηφόρα που αφορούν μοτοσικλετιστές για αυτό και μετά από έκτακτη σύσκεψη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας τον περασμένο Ιούνιο, λάβαμε σημαντικές αποφάσεις και προχωράμε σε αρκετές αλλαγές με στόχο την οδική ασφάλεια».
«Αρχικά» εξήγησε, «μπαίνει σε πιλοτική φάση η φωτοεπισήμανση». Συγκεκριμένα, για την αποτροπή τροχαίων οδικών συγκρούσεων θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωσης των οδηγών, σε διάφορα σημεία στον αυτοκινητόδρομο. Οι εν λόγω πινακίδες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την ύπαρξη τροχαίου δυστυχήματος, για την ύπαρξη φωτιάς και σε ποιο σημείο, για το ενδεχόμενο βροχών ώστε να είναι προσεκτικοί, για το κατά πόσον υπάρχει τροχαία κίνηση, για την μείωση του ορίου ταχύτητας λόγω προβλήματος στον δρόμο ή για την εκτροπή της τροχαίας κίνησης στη μια λωρίδα ή σε άλλο δρόμο. Σημειώνεται ότι για την τοποθέτηση των πινακίδων αυτών το Υπουργείο Μεταφορών θα προκηρύξει προσφορές.
Ένα άλλο μέτρο, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, είναι η προώθηση επιδότησης για αγορά προστατευτικού εξοπλισμού για τους μοτοσικλετιστές, ιδιαίτερα σε ότι αφορά το γιλέκο-αερόσακο. «Προωθείται το πρόγραμμα επιχορήγησης γιλέκου – αερόσακου για τους οδηγούς μοτοσυκλετών, που θα τους προστατεύει σε περίπτωση σύγκρουσης. Το γιλέκο αυτό θα σώζει ζωές και το πρόγραμμα έχει μπει στον προϋπολογισμό του 2022. Άρα, θ’ αρχίσει από τον Ιανουάριο του ’22 η επιχορήγηση του εξοπλισμού», υπογράμμισε ο κ. Καρούσος.
Παράλληλα, ο Υπουργός τόνισε ότι έχουν ετοιμαστεί κάποιες τροποποιήσεις στους νόμους σε σχέση με τη μαθητική άδεια, ενώ έχουν δοθεί οδηγίες να εξετάζονται και να εκπαιδεύονται οι υποψήφιοι οδηγοί αυτοκινήτου για θέματα που αφορούν τους μοτοσικλετιστές και τους ποδηλάτες. Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί στην επόμενη συνεδρία του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας που θα συνέλθει τον επόμενο μήνα, ενώ ταυτόχρονα προωθούνται οι δράσεις που περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχέδιο 2021-2030 για μείωση των θανάτων κατά 50%.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, προωθούνται νομοθετικές ρυθμίσεις που σκοπό έχουν να «θωρακίσουν» τους οδηγούς δίκυκλων. ‘Όπως εξήγησε, ο νόμος θα τροποποιηθεί για όσους χρησιμοποιούν τη μοτοσυκλέτα για επαγγελματικούς σκοπούς, όπως οι ντελιβεράδες, ώστε να απαιτείται η απόκτηση επαγγελματικής άδειας. Επίσης, για τους επαγγελματίες οδηγούς μοτοσυκλετών, θα είναι υποχρεωτικό όπως φέρουν ειδική στολή και κράνος.
Ένα άλλο μέτρο που θα εισαχθεί με νομοθεσία, είναι, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, ο τερματισμός της μαθητικής άδεια επ’ αόριστον. «Αυτό θα καταργηθεί και θα μπει ένα χρονικό όριο όπου θα μπορεί κάποιος ν’ αποκτήσει μαθητική άδεια. Στη συνέχεια, αν θέλει να οδηγεί μηχανή θα πρέπει ν’ αποκτήσει κανονική άδεια. Το όριο αυτό δεν έχει καθοριστεί ακόμα, αλλά θα μπορεί να είναι στα τρία ή πέντε χρόνια ή και περισσότερα». Επιπρόσθετα, θα τροποποιηθεί η νομοθεσία ώστε αν κάποιος είναι κάτοχος μαθητικής άδειας, για να μπορεί εισέλθει στον αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να συνοδεύεται από εκπαιδευτή, όπως δηλαδή γίνεται τώρα κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.
Τέλος, όπως υπογράμμισε ο Υπουργός, πέραν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις προωθούνται, και άλλα μέτρα όπως η δημιουργία application στο οποίο οι μοτοσικλετιστές θα έχουν τη δυνατότητα να καταχωρούν επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου που θα αντιλαμβάνονται κατά τις διαδρομές τους, ώστε να λαμβάνονται μέτρα. Την ίδια ώρα, έχει ήδη ζητηθεί από το Τμήμα Δημοσίων Έργων η μελέτη των σημείων στα οποία συμβαίνουν τροχαία με την εμπλοκή μοτοσικλετιστών, ώστε να τοποθετηθούν διαχωριστικές νησίδες οι οποίες θα εμποδίζουν να περνά ένας οδηγός στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.