Τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των κατασκευαστικών έργων ανάπλασης της Λεωφόρου Μακαρίου στη Λευκωσία καθώς και το αυξημένο κόστος των συγκεκριμένων έργων εξέτασε σήμερα η Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής. Στο επίκεντρο τα μπόνους των κατασκευαστικών εταιρειών σε περίπτωση ολοκλήρωσης των έργων νωρίτερα και η ανάγκη ρύθμισης του θέματος, καθώς και η ανάγκη στήριξης των επηρεαζόμενων επιχειρήσεων και καταστημάτων.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου, σε δηλώσεις της μετά την Επιτροπή, είπε πως πέραν από τη σημαντική καθυστέρηση στην έναρξη των έργων στη Μακαρίου λόγω της Πανδημίας του κορωνοϊού και της μεγάλης οικονομικής επίπτωσης στους καταστηματάρχες, προκύπτει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ουσίας. Αυτό, όπως είπε, αφορά την ανάγκη να ρυθμιστεί η παραχώρηση μπόνους σε περίπτωση γρηγορότερης ολοκλήρωσης των έργων και αυτό να αντιπαραβάλλεται με σοβαρότερα και αποτρεπτικότερα πέναλτι σε περίπτωση παραβίασης του χρόνου ολοκλήρωσης. Αυτό, όπως σημείωσε η κ. Δημητρίου, θα πρέπει να αφορά όλα τα έργα και για όλες τις επαρχίες.
Η κ. Δημητρίου υπογράμμισε πως σαν Πολιτεία θα πρέπει να εξετάσουμε τη στήριξη με ένα κατ΄ ελάχιστο ποσό συνεισφοράς στα καταστήματα που επηρεάζονται από την υλοποίηση τέτοιων αναπτυξιακών έργων που εξυπηρετούν ή θα εξυπηρετήσουν όλους, με κατ΄ αναλογία του μεγέθους της κάθε μονάδας και της κάθε επιχείρηση και με έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν μπορεί καταστήματα, επιχειρήσεις και οικογένειες, ή και ολόκληρες πόλεις να κρατούνται όμηροι καθυστερήσεων και χρονοβόρων διαδικασιών», κατέληξε.
Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε σε σχέση με τα έργα στη Λεωφόρο Μακαρίου, ότι ο κακός προγραμματισμός έχει συμβάλει στο να στραγγαλιστούν στην κυριολεξία οι επιχειρήσεις. «Αδειάζουν καταστήματα, οι καταστηματάρχες δεν μπορούν πλέον να αντεπεξέλθουν με τις καθυστερήσεις, με τον τρόπο που έχει διαλυθεί η ζωή στο κέντρο της Λευκωσίας», είπε.
Πρόσθεσε πως είναι απαράδεκτο να παραχωρείς συμβόλαια και να κλείνεις συμφωνίες και αφού ολοκληρωθούν οι προσφορές, να αποφασίζεις εκ των υστέρων να μοιράσεις 1 εκατομμύριο ευρώ στους εργολάβους.
«Αντιλαμβάνεστε ότι κάτι τέτοιες πρακτικές ενισχύουν ζητήματα διαφθοράς. Όταν βγαίνουμε σε προσφορές όλες οι προϋποθέσεις καταγράφονται και όλες οι εταιρείες έχουν ίσα δικαιώματα και ίσες πιθανότητες διεκδίκησης μιας προσφοράς», είπε και διερωτήθηκε πώς γίνεται να κατακυρώνεται μια προσφορά σε μια εταιρεία και στη συνέχεια να τους ενημερώνεις πως αν παραδώσει το έργο 3 μήνες νωρίτερα θα της δοθεί μπόνους 1 εκατομμύριο.
«Οι υπόλοιπες εταιρείες γιατί έπρεπε να αποκλειστούν και να μην έχουν και αυτή την προοπτική ενώπιον τους όταν υπέβαλλαν την προσφορά», διερωτήθηκε επίσης και δήλωσε πως και αυτή είναι μια παράμετρος της κακής διαχείρισης που έτυχαν τα ζητήματα ανάπλασης της Λεωφόρου Μακαρίου από τον Δήμο Λευκωσίας.
Ανακοίνωση Δήμου Λευκωσίας
Σε σχέση με το θέμα που συζητήθηκε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημοσίων Δαπανών υπό τον τίτλο «Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εκτέλεση των κατασκευαστικών έργων ανάπτυξης της λεωφόρου Μακαρίου στη Λευκωσία, καθώς και το αυξημένο κόστος υλοποίησης των έργων αυτών» ο Δήμος Λευκωσίας επιθυμεί να δηλώσει τα ακόλουθα:
Μέχρι σήμερα οι κατασκευαστικές εργασίες στη Λεωφόρο Μακαρίου Γ’ προχωρούν σύμφωνα με το πρόγραμμα εργασιών, δεν παρουσιάζεται καμία καθυστέρηση, ενώ αντίθετα αρκετές εργασίες είναι σε πιο προχωρημένο στάδιο από αυτό που προβλεπόταν στο πρόγραμμα.
Ο Δήμος εξ’ αρχής τόσο για κυκλοφοριακούς, όσο και για λόγους ομαλής λειτουργίας της περιοχής του αστικού κέντρου, δεσμεύτηκε ότι θα ξεκινήσει τη Φάση Β (Μακαρίου) αφού παραδοθεί και τεθεί σε πλήρη λειτουργία η Φάση Α του έργου (Στασικράτους). H Φάση Α καθυστέρησε λόγω της πανδημίας του COVID 19.
Εν τέλει, οι κατασκευαστικές εργασίες της Φάσης Β ξεκίνησαν στις 13 Ιουλίου 2020. Δεδομένων των πιο πάνω, χάθηκε το αρχικό χρονοδιάγραμμα το οποίο προέβλεπε παράδοση του έργου πριν τα Χριστούγεννα του 2021.
Σημειώνεται ότι χωρίς την πανδημία η Φάση Α θα ολοκληρωνόταν στις 16 Απριλίου 2020, η Φάση Β θα ξεκινούσε στις 27 Απριλίου 2020, και η Μακαρίου (τμήμα Β1 & Β2) θα ήταν συμπληρωμένη Δεκέμβριο 2021.
Ως εκ τούτου προχωρήσαμε στην υποβολή αιτήματος στην ΚΕΑΑ για έγκριση αλλαγής, που να περιλαμβάνει τμηματική παραλαβή της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’, με επίσπευση περίπου 4 μηνών, δηλ. συμπλήρωση των εργασιών αντί στις 23/03/2022 στις 07/12/2021, δηλ. πριν τα Χριστούγεννα του 2021 για δύο ξεκάθαρα λόγους:
– Να απορροφηθεί / κερδηθεί η περίοδος μετατόπισης της έναρξης του έργου που προκλήθηκε λόγω πανδημίας
– Να παραληφθεί η Μακαρίου πριν τα Χριστούγεννα του 2021, ώστε να λειτουργήσουν ομαλά οι επιχειρήσεις της περιοχής και να επωφεληθούν από την ευνοϊκή από εμπορικής άποψης περίοδο των Χριστουγέννων.
Η επίσπευση του έργου είναι πάγιο και έντονο αίτημα των επηρεαζόμενων κατοίκων και καταστηματαρχών της περιοχής, καθώς και όλων των αρμόδιων φορέων. Κάτι που διεφάνη και κατά τις τοποθετήσεις τους σήμερα στη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Ενώ ο Δήμος ήταν έτοιμος να ενημερώσει τους επηρεαζόμενους καταστηματάρχες (Μακαρίου) το Φεβρουάριο, το Lockdown ανέτρεψε τα σχέδια του. Με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν έξι μικρές σε αριθμό ατόμων συναντήσεις, αντί μιας μεγάλης, γεγονός που μας στοίχισε χρόνο. Ταυτόχρονα, είχαμε αρχίσει συζητήσεις με την ΚΕΑΑ για επίσπευση του έργου. Να σημειωθεί ότι ο Δήμος υπέβαλε το πρώτο αίτημά του προς την Επιτροπή τον Ιούνιο του 2020. Η ΚΕΑΑ απάντησε θετικά στο αίτημά μας στις αρχές Οκτωβρίου 2020.
Η επίσπευση του έργου της Μακαρίου περιλαμβάνει την καταβολή φιλοδωρήματος (bonus) προς τον εργολάβο ύψους € 850.000. Σημειώνεται ότι το φιλοδώρημα θα καταβληθεί στον εργολάβο μόνο εφ’ όσον πετύχει τη συμπλήρωση των εργασιών της Λεωφόρου Μακαρίου ώστε να παραληφθεί το έργο από το Δήμο στις 7 Δεκεμβρίου 2021. Σημειώνεται ότι ο χρόνος αποπεράτωσης, (ημερομηνία τμηματικής παραλαβής 7 Δεκεμβρίου 2021) θα είναι σταθερός και αμετάβλητος και ουδεμία αναπροσαρμογή του χρόνου αυτού θα γίνεται λόγω παραχώρησης παράτασης χρόνου σύμφωνα με το άρθρο 44 ή οποιοδήποτε άλλο άρθρο του Συμβολαίου.
Το ποσό φιλοδωρήματος (bonus) θα πρέπει να θεωρηθεί σαν επένδυση που θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στις επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στα έσοδα του κράτους και με κανένα τρόπο δεν αποτελεί καθαρό κέρδος του εργολάβου, εφ’ όσον για να πετύχει τον στόχο αυτό θα επωμιστεί αυξημένο ρίσκο, υποχρεώσεις και έξοδα.
Σημειώνεται ότι ο εργολάβος ήδη έχει υποβάλει και εφαρμόζει αναθεωρημένο πρόγραμμα επίσπευσης ημερομηνίας 22/10/2020 με αύξηση των ωρών εργασίας ανά ημέρα και εργασία 6 μέρες την εβδομάδα, στο οποίο δόθηκε η συναίνεση του μηχανικού στις 23/10/2020.
ΚΥΠΕ/aftodioikisi