Διανύουμε τον δέκατο μήνα του 2019. Περάσαμε μια καλοκαιρινή περίοδο γεμάτη νεκρούς στην άσφαλτο, και το μόνο που έχουμε ακόμη και σήμερα είναι μια λίστα με δυστυχήματα και νεκρούς να αυξάνονται.
Ναι. Φταίμε οι Κύπριοι οδηγοί. Αλλά η μόνη δράση ή προσπάθεια αλλαγής και πάταξης του προβλήματος που είδαμε, ήταν περισσότερα πρόστιμα, περισσότεροι κρυμμένοι αστυνομικοί και περισσότεροι σβησμένοι φάροι.
Ο αριθμός των νεκρών στους δρόμους ολοένα και αυξάνονται. Η πολιτεία χρειάζεται να λάβει άμεσα μέτρα και να κινηθεί προς την σωστή κατεύθυνση για την μείωση των οδικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
Δεν είναι αρκετή μόνο η αυξημένη παρουσία αστυνομικών στους δρόμους ανά τακτά διαστήματα, αφού αυτό το μόνο που καλλιεργεί είναι τον φόβο και την προσπάθεια αποφυγής «πιασίματος» από την αστυνομία παρά μιας σωστής οδικής συνείδησης και διατήρησης της ασφάλειας.
Αντίθετα, εύλογο θα ήταν τα αστυνομικά οχήματα να είχαν αναμμένους τους φάρους συχνότερα, προειδοποιώντας έτσι τους οδηγούς ότι υπάρχει έλεγχος, δημιουργώντας ένα πιο φιλικό κλίμα στην σχέση αστυνομίας και πολιτών.
Έπειτα, παραθέτω μερικές πιθανές μεταρρυθμίσεις για το οδικό δίκτυο που αυτές θα το αναβαθμίσουν σε σημείο στο οποίο αρκετά ατυχήματα θα αποφεύγονται, μετατρέποντας το σε πιο σύγχρονο και ασφαλέστερο για τους Κύπριους οδηγούς.
Καθημερινά, είναι πολλές οι στιγμές που οι οδηγοί πιστεύουν πως προλαβαίνουν να περάσουν από τα φώτα τροχαίας πριν ανάψει το πράσινο φως από μια άλλη κατεύθυνση. Τρόπος μείωσης των συγκρούσεων που οφείλονται σε αυτό, είναι η αύξηση των δευτερολέπτων αναμονής μεταξύ του πράσινου σήματος της μιας πλευράς και του κόκκινου σήματος της άλλης.
Επιπλέον, είναι ανάγκη να εγκατασταθούν φώτα τροχαίας σε όλες τις διαβάσεις πεζών, στοχεύοντας στην ασφάλεια τους, αφού ο φωτισμός ίσως να μην είναι αρκετός για τους οδηγούς να αντιληφθούν ότι διακινείται ένας πεζός.
Η προστασία όμως των πεζών, αλλά και των χρηστών του οδικού δικτύου γενικά, παράλληλα, χρειάζεται και την εγκατάσταση φωτισμού σε επικίνδυνους και σκοτεινούς δρόμους στους οποίους συμβαίνουν πολλά ατυχήματα κατά την διάρκεια της νύχτας. Εδώ είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν φώτα που λειτουργούν με την ηλιακή ενέργεια, εφόσον τις περισσότερες ημέρες του χρόνου έχουμε ηλιοφάνεια.
Ακολούθως, όπως ήδη υπάρχει σε αρκετές χώρες στην Ευρώπη, χρήσιμη είναι η εγκατάσταση καμερών ή αισθητήρων που να καθίσταται εφικτή η παρακολούθηση της τροχαίας κίνησης, σε συγκεκριμένες περιοχές που κρίνεται αναγκαίο. Ταυτόχρονα, απαραίτητη είναι η εγκατάσταση πινακίδων που θα υποδεικνύουν στους οδηγούς το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, που θα ρυθμίζεται ανάλογα με την κίνηση που υπάρχει.
Εν συνεχεία να τοποθετηθούν κυρτώματα σε δρόμους που σήμερα χρησιμοποιούνται ως πίστες για αγώνες δρόμου. Τα κυρτώματα όμως να είναι κατάλληλα και όχι επικίνδυνα για τα οχήματα, αφού δυστυχώς πολλά από τα υφιστάμενα είναι υπερβολικά απότομα και δημιουργούν πολλές ζημιές στα αυτοκίνητα.
Τελευταία εισήγηση, είναι η δημιουργία κυκλικών κόμβων σε μεγάλα και επικίνδυνα σταυροδρόμια, που σε αυτά παρατηρούνται συχνά τόσο ατυχήματα όσο και θανατηφόρες συγκρούσεις.
Κρίνοντας από τα επίσημα στατιστικά, είναι εμφανές ότι η πιο ευάλωτη ομάδα της κοινωνίας στα τροχαία είναι η νεολαία. Επομένως, η ανάγκη αλλαγής και αναβάθμισης του οδικού μας δικτύου είναι απαραίτητη και χρήζει άμεσης μελέτης και εφαρμογής. Εύχομαι τα παραπάνω να έχουν ήδη προταθεί και να βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης.
Συνέσιος Φωτίου
Υπεύθυνος Φοιτητικού και Μαθητικού, Νεολαία Δημοκρατικού Κόμματος