Συνολικά 23 ποινικές έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη σε διάφορα κοινοτικά συμβούλια. Νυν και πρώην κοινοτάρχες όπως και μέλη κοινοτικών συμβουλίων ελέγχονται ποινικά για τα αδικήματα της κατάχρησης εξουσίας, της διασπάθισης δημόσιου χρήματος και της κακοδιαχείρισης. Οι πλείστοι ελεγχόμενοι για ποινικά αδικήματα είναι πρώην κοινοτάρχες που διαχειρίζονταν το δημόσιο χρήμα δίκην φεουδάρχου, «έκοβαν και έραβαν» στις κοινότητες τους χωρίς να λογοδοτούν σε κανένα, εκμεταλλευόμενοι, παράλληλα, την αδυναμία του υπουργείου Εσωτερικών και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας να διενεργήσουν εδώ και κάμποσα χρόνια τους απαιτούμενους οικονομικούς και διαχειριστικούς ελέγχους.
Σημειώνεται ότι πέραν των 23 ποινικών ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη, η Αστυνομία ολοκλήρωσε, πρόσφατα, τη διερεύνηση άλλων δύο υποθέσεων που αφορούν κοινοτικά συμβούλια. Οι υποθέσεις αυτές διαβιβάστηκαν στον Γενικό Εισαγγελέα, Κώστα Κληρίδη, για τις δικές του ενέργειες.
Ειδικότερα, οι ποινικές έρευνες διατάχθηκαν κατόπιν σχετικών εκθέσεων που διαβιβάστηκαν στον Γενικό Εισαγγελέα από τον Γενικό Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη. Αρκετές από αυτές τις εκθέσεις ετοίμασαν ιδιώτες ελεγκτές για λογαριασμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, οι οποίοι, διαπίστωσαν αρκετές σοβαρές παρανομίες στους ελέγχους που διενεργούν σε κοινοτικά συμβούλια. Οι έλεγχοι αφορούν τα έτη από το 2006 μέχρι και σήμερα. Οι ιδιώτες ελεγκτές, που επιλέγονται κατόπιν δημόσιων διαγωνισμών, επιστρατεύτηκαν από τον νυν Γενικό Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, προκειμένου να ελέγξουν τις 300 και βάλε κοινότητες τις οποίες η προκάτοχος του, κ. Χρυστάλλα Γιωρκάτζη, δεν περιέλαβε στο πεδίο ελέγχου της, επικαλούμενη την έλλειψη προσωπικού.
Με την αγορά υπηρεσιών ιδιωτών ελεγκτών γίνονται, πλέον, φύλλο και φτερό οι οικονομικοί λογαριασμοί των κοινοτικών συμβουλίων. Εξου και άρχισαν να αποκαλύπτονται οι ματσαράγκες του παρελθόντος. Ο έλεγχος στα κοινοτικά συμβούλια περιλαμβάνει οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο καθώς και έλεγχο νομιμότητας επί των οικονομικών καταστάσεων των κοινοτικών συμβουλίων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», μεταξύ άλλων, ελέγχονται ποινικά πρώην και νυν κοινοτάρχες όπως και μέλη κοινοτικών συμβουλίων για τα ακόλουθα:
* Αδικαιολόγητο ταμειακό έλλειμμα.
* Διενέργεια πληρωμών χωρίς έγκριση και χωρίς παρουσία αποδεικτικών στοιχείων.
* Κλοπή χρημάτων και εξαφάνιση των λογιστικών βιβλίων για να καλύψουν τα ίχνη τους. Mάλιστα, υπήρξαν περιπτώσεις πρώην κοινοταρχών που ισχυρίστηκαν πως μπήκε διαρρήκτης στα γραφεία της κοινότητας και έκλεψε τα λογιστικά βιβλία!
* Αγορές χωρίς την προκήρυξη προσφορών κατά παράβαση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.
* Φωτογραφικές προσφορές που παραβίαζαν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας και χρηστής διοίκησης.
* Παράνομες επεμβάσεις σε παραλίες.
* Καταβολή αμοιβής σε κοινοτάρχες ή σε μέλη συμβουλίων για υπηρεσίες που πρόσφεραν σε κοινοτικά συμβούλια κατά παράβαση διατάξεων του περί Κοινοτήτων Νόμου που προνοούν, ότι δεν μπορεί να διατελεί κοινοτάρχης ή μέλος του συμβουλίου πρόσωπο το οποίο έχει οποιαδήποτε συμβατική σχέση με το συμβούλιο για την εκτέλεση εργασιών ή την παροχή υπηρεσιών με αμοιβή και σε τέτοια περίπτωση, το εν λόγω πρόσωπο παύει να είναι κοινοτάρχης ή μέλος του συμβουλίου. Καταγράφηκε, ήδη, μια περίπτωση στο πρόσφατο παρελθόν, όπου ο Έπαρχος Πάφου έπαυσε μέλος κοινοτικού συμβουλίου επειδή παρείχε υπηρεσίες με αμοιβή στο κοινοτικό συμβούλιο.
* Παράλειψη κατάθεσης οικονομικών καταστάσεων. Σύμφωνα με τον περί Κοινοτήτων Νόμο, οι οικονομικές καταστάσεις των κοινοτήτων θα πρέπει να ετοιμάζονται το αργότερο μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου έτους ενώ με βάσει τον περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο, οι οικονομικές καταστάσεις θα πρέπει να υποβάλλονται για έλεγχο στον Γενικό Ελεγκτή εντός τεσσάρων μηνών από το τέλος κάθε οικονομικού έτους.
Από τους ελέγχους που βρίσκονται σε εξέλιξη, διαπιστώθηκε ότι σε μεγάλο αριθμό κοινοτικών συμβουλίων παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση στην ενημέρωση των λογιστικών βιβλίων και στην ετοιμασία των τελικών λογαριασμών. Με βάση γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, η παραβίαση της πρόνοιας αυτής της νομοθεσίας συνιστά ποινικό αδίκημα.
Με αυτό το δεδομένο, η Ελεγκτική Υπηρεσία της Δημοκρατίας κατήγγειλε στην Αστυνομία αρκετά κοινοτικά συμβούλια, τα οποία παρέλειψαν να καταθέσουν ως ήταν υποχρεωμένα τις οικονομικές τους καταστάσεις για τα έτη 2014 – 2018 παρόλο που τους δόθηκε αρκετός χρόνος για να το πράξουν. Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, για ορισμένα από αυτά τα κοινοτικά συμβούλια σχηματίστηκε ποινικός φάκελος και ασκήθηκε ποινική δίωξη.
Κοινότητες που βρίθουν αυθαιρεσιών
Πέραν των ποινικών αδικημάτων, οι έλεγχοι της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και των ιδιωτών ελεγκτών αποκάλυψαν και αρκετά κακώς κείμενα στα κοινοτικά συμβούλια, ανάμεσα σε άλλα και τα εξής:
1. Συγγενοκρατία: Διαπιστώθηκαν πληρωμές για την εκτέλεση εργασιών ή την αγορά υπηρεσιών σε συγγενικά πρόσωπα πρώην και νυν κοινοταρχών και μελών κοινοτικών συμβουλίων χωρίς τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
2. Μείωση απολαβών και αποκοπή έκτακτης εισφοράς: Κοινοτικά συμβούλια δεν προέβησαν στη μείωση των απολαβών του προσωπικού και στην αποκοπή έκτακτης εισφοράς από τις απολαβές προσωπικού κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, που ψηφίστηκε το 2013 ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης. Επίσης, παρατηρήθηκαν περιπτώσεις όπου κοινοτικά συμβούλια, παράνομα, δεν κατέβαλαν στο κράτος τα ποσά που προέκυψαν από τη μείωση των απολαβών και την αποκοπή της έκτακτης εισφοράς από τις απολαβές προσωπικού.
3. Σχέδια υπηρεσίας και κανονισμοί προσωπικού: Παρατηρήθηκαν περιπτώσεις όπου κοινοτικά συμβούλια, αντικανονικά, τοποθέτησαν υπαλλήλους σε βαθμίδες κλιμάκων πιο ψηλές από την αρχική ή παραχώρησαν επιπρόσθετες ετήσιες προσαυξήσεις ή και τοποθέτησαν υπαλλήλους σε νέες κλίμακες με λανθασμένο τρόπο. Σε όλες τις περιπτώσεις, αυξήθηκε ο μισθός των υπαλλήλων αυτών.
4. Μη επιβολή της πρόσθετης επιβάρυνσης του 10%: Σε αρκετές περιπτώσεις δεν επιβάλλεται η πρόσθετη επιβάρυνση του 10% για καθυστερήσεις στην καταβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων κ.λπ., όπως προβλέπεται στον περί Κοινοτήτων Νόμο ενώ σε πλείστες περιπτώσεις, για παράκαμψη της διάταξης αυτής, οι αποδείξεις είσπραξης φέρουν ημερομηνία του έτους που έληξε ενώ η είσπραξη γίνεται μέσα στο επόμενο έτος.
5. Φορολογίες: Πολλά κοινοτικά συμβούλια δεν τηρούν καν καταλόγους καθυστερήσεων για τις φορολογίες με κίνδυνο σημαντικά ποσά να παραμείνουν ανείσπρακτα ή να εισπραχθούν στη συνέχεια χωρίς να καταχωριστούν στις οικονομικές καταστάσεις και χωρίς αυτό να γίνει αντιληπτό. Πρόσθετα, αρκετά κοινοτικά συμβούλια εξακολουθούν να μην επιβάλλουν τέλος ακίνητης ιδιοκτησίας, εξουσία που έχουν σύμφωνα με το άρθρο 74 του περί Κοινοτήτων Νόμου. Επίσης, αρκετά κοινοτικά συμβούλια εξακολουθούν να μην επιβάλλουν οποιαδήποτε φορολογία σχετικά με τη λειτουργία επαγγελματικών υποστατικών στα όρια τους σε αντίθεση με το άρθρο 86 του περί Κοινοτήτων Νόμου.
6. Οφειλές για αγορά νερού: Κοινοτικά συμβούλια χρησιμοποιούν τις εισπράξεις από τα τέλη υδατοπρομήθειας για άλλους σκοπούς με αποτέλεσμα να μην εξοφλούν τις υποχρεώσεις τους προς το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων. Σημειώνεται, ότι το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του στις 8/11/2017 ενέκρινε την εξόφληση των οφειλών κοινοτικών συμβουλίων προς το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων, ύψους €18,7 εκατ.
ΠΗΓΗ: philenews.com