Το Δημοτικό Συμβούλιο Αγλαντζιάς μελέτησε σε πρόσφατη συνεδρίασή του την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου επί της προσφυγής του Δήμου κατά της Βουλής των Αντιπροσώπων για την μετατροπή του σε δημοτικό διαμέρισμα και την ένταξη του στο νέο Δήμο Λευκωσίας, στη βάση της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ενημερώθηκε από τους νομικούς συμβούλους για το σκεπτικό και τις προεκτάσεις αυτής της απόφασης.
Παρά το γεγονός ότι η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου με την οποία κρίθηκε εκπρόθεσμη η προσφυγή του Δημοτικού Συμβουλίου Αγλαντζιάς είναι σεβαστή, δεν μπορεί παρά να προκαλεί έκπληξη και έντονη απογοήτευση. Δεν εφαρμόστηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο στην προκειμένη περίπτωση η προηγούμενη νομολογία σύμφωνα με την οποία η προθεσμία αρχίζει από τη δημοσίευση του νόμου και μάλιστα ομόφωνα, νομολογία η οποία καθιερώθηκε από το ίδιο το Ανώτατο Δικαστήριο, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ανεξαρτησία των θεσμών.
Είναι πραγματικά αδιανόητο να κρίνεται εκπρόθεσμη η προσφυγή του Δήμου, όταν η ίδια Ολομέλεια του ΑνωτάτουΔικαστηρίου καθόρισε σε προηγούμενες αποφάσεις της ως έναρξη της προθεσμίας των 30 ημερών για σκοπούς του άρθρου 139 του Συντάγματος τη δημοσίευση του νόμου στην επίσημη εφημερίδα. Δέον να σημειωθεί ότι το άρθρο 82 του Συντάγματος καθορίζει πως οι νόμοι τίθενται σε ισχύ από τη δημοσίευσή τους στην
Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας. Σε αυτή την περίπτωση υπήρχε ακόμα σε εκκρεμότητα η εξέταση από τη Βουλή της αναπομπής του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία να μπορούσε να αλλάξει το κείμενο του νόμου και τη μεταρρύθμιση και το ζήτημα δεν είχε ακόμα αποκρυσταλλωθεί.
Πρόκειται για μία πρωτοφανή απόφαση που δίνει την εντύπωση ότι έχει πολιτικό και όχι νομικό υπόβαθρο και η οποία ενδεχομένως να οδηγήσει τον τόπο σε επικίνδυνες ατραπούς στο μέλλον. Το σίγουρο είναι ότι η απόφαση ανοίγει μια τεράστια συζήτηση για τον τρόπο και τα κριτήρια στη βάση των οποίων αποδίδεται η δικαιοσύνη στη χώρα μας.
Είμαστε ξεκάθαροι ότι παρά την απογοήτευσή μας, ως Δήμος θα λειτουργήσουμε εποικοδομητικά στο θέμα της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουμε βεβαίως έντονες απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε το επίμαχο νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση, αλλά και τα συμφέροντα που επικράτησαν. Αρκεί να θυμίσουμε μόνο ότι η εισήγηση των εμπειρογνωμόνων ήταν η δημιουργία 14 Δήμων, η πρόταση του τότε υπουργού Εσωτερικών ήταν η δημιουργία 17 Δήμων, για να καταλήξουμε στους 20 Δήμους στη συζήτηση ενώπιον της Βουλής.
Υπενθυμίζουμε ότι ως δημοτική αρχή επικεντρώσαμε τις προσπάθειές μας στο να πείσουμε στις διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν ότι από γεωγραφικής και οικονομικής άποψης θα ήταν παράδοξο να ενταχθεί η Αγλαντζιά μαζί με τα δημοτικά διαμερίσματα Λευκωσίας, Έγκωμης και Αγίου Δομετίου στον νέο Δήμο Λευκωσίας. Υποστηρίξαμε την ένταξη της Αγλαντζιάς στο σχήμα Αγλαντζιάς – Γερίου – Λατσιών, κάτω από την ομπρέλα του Δήμου Αθαλάσσας. Εξασφαλίσαμε τη στήριξη των ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ, ΕΛΑΜ, ΔΗΠΑ και Οικολόγων, όμως αυτό δεν ήταν αρκετό.
Είναι ξεκάθαρο ότι η μεταρρύθμιση δεν προχώρησε με κριτήριο το καλώς νοούμενο συμφέρον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά στη βάση άλλων συμφερόντων. Ο Δήμος Αγλαντζιάς με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου προσέφυγε στη δικαιοσύνη σε μία προσπάθεια ανατροπής των δεδομένων που δημιουργήθηκαν. Δυστυχώς δεν τα καταφέραμε.
Η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου επί της προσφυγής του Δήμου Αγλαντζιάς θα πρέπει να προβληματίσει κάθε πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας που πιστεύει στην ανεξαρτησία των θεσμών.