Μετά και την έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του νομοσχεδίου για τη μεταρρύθμιση της Τ.Α., η Ομάδα Πρωτοβουλίας Δημοτών για τη Διάσωση του Δήμου Γεροσκήπου, με γραπτή ανακοίνωση, ξεκαθαρίζει προς πάσα κατεύθυνση ότι θα συνεχίσει τον αγώνα της, τόσο σε επίπεδο Βουλής των Αντιπροσώπων όσο και με ένδικα μέσα (εντός και εκτός Κύπρου), μέχρι την τελική δικαίωση των προσπαθειών της.
Αυτούσια η ανακοίνωση
Δυστυχώς, ο νέος Υπουργός Εσωτερικών, παρά το γεγονός ότι, με την ανάληψη των καθηκόντων του, δήλωνε ότι υπάρχουν περιθώρια για κάποιες αλλαγές όσον αφορά τις συνενώσεις, εντούτοις ουδέποτε συζήτησε τη διαφωνία του Δήμου Γεροσκήπου (όπως και ο προκάτοχός του) και ούτε μπήκε στον κόπο να εξετάσει το κοινό αίτημα Γεροσκήπου, Κονιών και Τίμης για τη δημιουργία δήμου στην ανατολική Πάφο, σενάριο το οποίο επεξεργάστηκε και η σχετική τεχνοοικονομική μελέτη του ΥΠ.ΕΣ.
Τις επόμενες μέρες, το σχετικό νομοσχέδιο κατατίθεται στη Βουλή χωρίς να προβλέπει τη διενέργεια τοπικών δημοψηφισμάτων για να εκφραστεί δημοκρατικά η βούληση των δημοτών. Και ενώ είδαν το φως της δημοσιότητας νομικές γνωματεύσεις, αλλά και αρθρογραφία έγκριτων νομικών, που αναφέρονται σε αντισυνταγματικότητα και παράβαση του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τ.Α., το ΥΠ.ΕΣ., από τον Οκτώβριο του 2018, που ξεκίνησε η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική προσπάθεια, μέχρι και σήμερα, δε ζήτησε γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα. Αλήθεια, τι φοβάται το ΥΠ.ΕΣ.;
Γι’ αυτό, υποχρεωνόμαστε δημόσια να απευθύνουμε τα εξής ερωτήματα:
1) Πώς γίνεται να καταργηθούν δήμοι, που συστάθηκαν μέσω τοπικών δημοψηφισμάτων, και να δημιουργηθούν αυθαίρετα νέοι δήμοι, με απόφαση της Βουλής;
2) Πώς γίνεται από τη μια να καταργούνται δήμοι χωρίς τη διεξαγωγή τοπικών δημοψηφισμάτων και από την άλλη να προβλέπεται μέσα από το νέο νομοσχέδιο η δημιουργία στο μέλλον δήμων (με πληθυσμό άνω των 10000 κατοίκων) μέσα από δημοψηφίσματα; Πώς γίνεται κάποιοι πολίτες να μπορούν να αποφασίζουν για την τύχη του τόπου τους μέσω δημοψηφισμάτων και άλλοι όχι;
3) Πώς γίνεται η λαϊκή εντολή να υποκατασταθεί από τη θέληση του κοινοβουλίου, τόσο για το θέμα των υποχρεωτικών συνενώσεων, όσο και για το θέμα της μετάθεσης των εκλογών και της παράτασης της θητείας των υφιστάμενων δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων;
4) Πώς γίνεται η Κυπριακή Δημοκρατία να σχεδιάζει τη διαφοροποίηση της σχετικής νομοθεσίας, χωρίς να ενεργεί μέσα στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον οποίο έχει κυρώσει σε νόμο;
5) Πώς γίνεται η Κυβέρνηση να μη λαμβάνει υπόψη τις πρόνοιες των άρθρων 5,6,7 και 8 της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τ.Α.;
6) Συναφώς με τα ερωτήματα 4 και 5, πώς γίνεται το ΥΠ.ΕΣ. να έχει παραλείψει τη διεξαγωγή διαβουλεύσεων με τους επηρεαζόμενους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για θέματα που τους αφορούν άμεσα, όπως είναι οι συγχωνεύσεις; Πώς γίνεται, επίσης, να γίνουν διαφοροποιήσεις των εδαφικών ορίων τοπικών αρχών χωρίς δημοψηφίσματα;
7) Πώς γίνεται για τον κατεξοχήν θεσμό που επηρεάζει άμεσα τη ζωή των δημοτών να μην έχουν λόγο οι ίδιοι οι πολίτες και να κρίνει η όποια κυβέρνηση μονομερώς ποιο είναι το καλό γι’ αυτούς;
Τέλος, καλούμε τα πολιτικά κόμματα και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, πριν την έναρξη συζήτησης του νομοσχεδίου, να ζητήσουν από την Κυβέρνηση να λάβει σχετική νομική γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα.