Πολλά είναι τα ανοικτά μέτωπα στο γήπεδο της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ένα από τα ζητήματα που φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα τους άμεσα εμπλεκόμενους, αφορά στη σύσταση των Επαρχιακών Οργανισμών, με ορισμένους τοπικούς άρχοντες μάλιστα, να εκφράζουν ανησυχίες για καθυστερήσεις, οι οποίες ενδεχομένως θα δημιουργήσουν προβλήματα στην ολοκλήρωση του εγχειρήματος πριν την εκπνοή των χρονοδιαγραμμάτων.
Με βάση λοιπόν, τον Περί Επαρχιακών Αυτοδιοίκησης Νόμο του 2022, ο οποίος είναι ο τρίτος νόμος που αφορά τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα Συμβούλια Υδατοπρομήθειας με τα Συμβούλια Αποχέτευσης συνενώνονται. Ταυτόχρονα, η εξουσία της διαχείρισης στερέων αποβλήτων και πράσινων σημείων δίνεται σε αυτά τα Επαρχιακά Συμβούλια, όπως και τα τμήματα αδειδότησης ανάπτυξης, η πολεοδομική και η οικοδομική αρχή. Ο εν λόγω νόμος συστήνει πέντε επαρχιακούς οργανισμούς, οι οποίοι θα έχουν κάτω από την ομπρέλα τους όλες τις προαναφερόμενες αρμοδιότητες. Για τη σύσταση αυτών των οργανισμών, ενεργοποιήθηκε, με βάση το νόμο, προσωρινό συντονιστικό συμβούλιο, το οποίο έχει αναλάβει να τρέξει στο μεσοδιάστημα όλα τα σημαντικά ζητήματα μέχρι την υλοποίηση της αρχής, η οποία θα ενεργοποιηθεί το 2024.
Του προσωρινού συντονιστικού συμβουλίου προεδρεύει ο εκάστοτε μητροπολιτικός Δήμαρχος, ο οποίος έχει διορίσει Διευθυντή Διαχείρισης Έργου, με στόχο να φέρει εις πέρας την αποστολή της ενοποίησης και την αρχή της λειτουργίας του νέου οργανισμού.
Να αναφέρουμε ότι πέραν των προσωρινών συντονιστικών συμβουλίων, λειτουργεί και η Κεντρική Συμβουλευτική Επιτροπή, της οποίας προεδρεύει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών. Η εν λόγω επιτροπή είναι υπεύθυνη, μεταξύ άλλων, να εγκρίνει όλες τις εισηγήσεις των προσωρινών συντονιστικών συμβουλίων, με στόχο την τοποθέτηση γερών βάσεων για τη λειτουργία των επαρχιακών συμβουλίων.
Στο πλαίσιο της σύστασης αυτών των οργανισμών, είναι πολλά τα κομμάτια που χρήζουν υλοποίησης, όπως για παράδειγμα το νέο οργανόγραμμα του εκάστοτε επαρχιακού οργανισμού, η διαχείριση της αλλαγής των εργαζομένων, οι οποίοι θα μεταφερθούν από τα υφιστάμενα δημοτικά και κοινοτικά συμβούλια στους νέους αυτούς επαρχιακούς οργανισμούς, την ενημέρωση του κοινού, την ενοποίηση των κανονιστικών διοικητικών πράξεων, όπως είναι οι κανονισμοί λειτουργίας των οργανισμών καθώς και άλλα πολλά. Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η εξεύρεση κτηριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση των νέων επαρχιακών οργανισμών, κάτι που αφορά σε αρμοδιότητα του Διαχειριστή Έργου.
Εντός χρονοδιαγραμμάτων η Λευκωσία
Σε δηλώσεις του στην Αυτοδιοίκηση, ο Διαχειριστής Έργου Λευκωσίας και Διευθυντής του Συμβουλίου Υδατοπρομήθειας Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Παρμακλής, δήλωσε ότι ο Δήμος Λευκωσίας βρίσκεται σε αρκετά καλό στάδιο όσον αφορά στη ροή του έργου.
Όπως μας ανέφερε, η Λευκωσία έχει ήδη ετοιμάσει ένα πρότυπο οργανόγραμμα, με βάση τις ανάγκες του δικού της οργανισμού και αυτό θα περάσει από τη Συντονιστική Κεντρική Επιτροπή. Επιπρόσθετα, έχουν ετοιμαστεί οι όροι πρόνοιας και μέσα στο επόμενο διάστημα η Λευκωσία θα βγει σε ανοικτό διαγωνισμό βάζοντας στους όρους και ποιοτικά χαρακτηριστικά, ώστε να ξεκινήσει η εκπαίδευση του προσωπικού και η ενημέρωση του κοινού στο σωστό χρονικό πλαίσιο. Οι κανονισμοί λειτουργίας θα είναι έτοιμοι μέχρι τον Ιούνιο, ενώ οι κανονισμοί που θα διέπουν το προσωπικό θα είναι έτοιμοι μέχρι τον Σεπτέμβριο. Όσον αφορά τις κτηριακές εγκαταστάσεις, ο διαχωρισμός φαίνεται να έχει ήδη ολοκληρωθεί, ενώ έχουν ήδη ενοικιαστεί χώροι που θα στεγάσουν το αυξημένο προσωπικό. Η ανέγερση νέων κτηριακών υποδομών στην περιοχή Άγιος Βασίλης, εκεί που βρίσκονται σήμερα οι εγκαταστάσεις του ΣΥΛ θα αγγίξουν, περίπου, τα πέντε εκατομμύρια.
Οι προκλήσεις του όλου εγχειρήματος είναι πολλές, με τον κ. Παρμακλή να επισημαίνει ότι ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην άμεση στελέχωση του κλάδου της πολεοδομίας, αφού από την πρώτη μέρα λειτουργίας θα δέχεται πολεοδομικούς φακέλους, όπως και η ενοποίηση όλων των συστημάτων, κάτι το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου σε διάστημα έξι μηνών. Η άμεση παραλαβή αποχευτικών συστημάτων εκτός των δημοτικών ορίων Λευκωσίας αποτελεί επίσης μια πρόκληση, αφού υπάρχουν αποχετευτικά συμβούλια, τα οποία βρίσκονται κάτω από την επαρχιακή διοίκηση και θα πρέπει να υιοθετηθούν από την πρώτη μέρα ώστε να ενταχθούν κάτω από την ομπρέλα της Λευκωσίας, κάτι το οποίο θα πρέπει να συμβεί και με όλες τις κοινότητες οι οποίες συνενώνονται κάτω από Δήμους.
Αυτό που πρέπει να αντιληφθεί το κοινό είναι ότι ενοποιούνται οι υπηρεσίες μέσω της δημιουργίας του Επαρχιακού Οργανισμού, αφού αυτός θα έχει υπό την αρμοδιότητα του όλες τις υπηρεσίες που αφορούν στην ύδρευση, στην αποχέτευση και στην αδειοδότηση.